• Anonym (nyckelpigan)

jag känner mig...som en besviken satmara?

Jag och min sambo har talat om förlovning under en ganska lång period, och senast när han tog upp ämnet så frågade jag hur de gick med planerna på en förlovning, så fick jag svaret: jag har inte ekonomin nu att fria till dig, pengarna räcker inte(och då kan jag nämna att båda ringarna tillsammans kostar runt 1.000kr). 
    jaha, de va ju synd tänkte jag. Min sambo vill gärna vara den som köper båda ringarna, jag har försökt kompromissa med att vi köper varandras förlovningsringar, sen kan han få köpa min vigselring, för det är ju vi som förlovar oss med varandra, inte han som förlovar sig med mig... om ni förstår vad jag menar? Men han vägrar rucka på det, så jag får väl vänta tills han har råd, tänkte jag... den som väntar på något gott... sägs de ju

Men nu i torsdags, så meddelade min sambo mig att på fredagen(igår) så ska han iväg på en 24 timmars kryssning med min brorsa - fine, inga problem med mig, han borde ha lite kul. Men så nämnde jag att han borde ha med sig lite extra pengar, för det kostar att åka kryssning(dricka, mat osv) han: ah, jo jag vet jag ska ha med mig 600kr som fickpengar.... 
    Där blev jag lite less, för han påstår att han inte har råd att köpa ett par ringar för sammanlagt 1.000kr(som vi ska använda i resten av våra liv), men han har däremot råd att bränna 600kr på en kväll, för att festa och supa med min brorsa.
    Jag kände mig väldigt besviken när han sa det, så jag kunde inte hålla käften utan sa precis det: "du påstår att du inte har råd att köpa ett par ringar för sammanlagt 1.000kr(som vi ska använda i resten av våra liv), men du har däremot råd att bränna 600kr på en kväll, för att festa och supa med min brorsa". Fick då som svar: aaah, du har rätt, du har en poäng.
    Men sen sa han, som han har sagt i flera månader nu(men som alltid får mig att bli lika knäsvag), "men jag lovar dig den blir en förlovning nu under 2012, för jag vill gifta mig med dig"

Sen fick jag så jävla dåligt samvete över att jag sa sådär, känner mig som en girig jävla kärring som bara vill ha ha ha.... 
    Alltså, jag har inga som helst problem med att han åker iväg på en kryssning och har kul, jag tyckte det var en bra ide och jag vet att det kostar pengar, men ändå blev jag besviken när jag fick höra att han skulle ha med sig 600kr i fickpengar(jag tror dessutom att han hade mer än 600kr, för 600kr räcker inte långt)

tycker ni att jag reagerade fel? Det känns som om jag gjorde fel, men samtidigt inte... ? jag känner mig elak, och samtidigt besviken på min sambo...? 
    Nu när jag läser igenom min inlägg ser jag att det låter som om jag gnäller och tjatar på min sambo om förlovning, men så är inte fallet, jag va lite så de första månaderna, men nu drar jag inte ens upp ämnet, utan jag pratar bara om det om han drar igång det samtalsämnet, just för att jag inte vill pressa honom. Jag har sagt till honom att han FÅR INTE fria till mig fören han själv vill gifta sig med mig. Jag vill inte att han ska fria till mig för att han vet att jag vill gifta mig med honom, att han friar för min skull liksom. Ett sådan frieri vill jag inte alls ha.

• Svar på tråden jag känner mig...som en besviken satmara?
  • Chicita

Det känns som att du har alla svar själv.
    Det du behövde var nog att ventilera dig. Att "dumpa" som det kallas... Det är rätt skönt att få ur sig det ur systemet så man kan bearbeta det och gå vidare Glad 

• TheD

Jag ska skulle ha sagt samma sak. Sen skulle jag säkert ha lagt till en massa andra saker som "dra åt helvete".... Men det är ju jag för då är det något fel gällande killens prioritering.

• Anonym (nyckelpigan)

jo, det kändes väldigt skönt att ventilera...
    nu är båten på intågande och sambon hörde av sig via sms, han och min bror har druckit för 2.000kr, alltså 1.000kr/person - det skrev han själv. 
    Kan säga såhär; jag är inte så där superglad just nu. känner mig ordentligt besviken, och faktiskt arg. Arg över hur fan han prioriterar. Ska disskutera hans sätt att prioritera när han kommer hem, för det här känns verkligen inte kul.

Ikväll ska jag iväg på tjejmiddag hos en vänninna, vi ska laga mat tillsammans och sen sitta och dricka lite och ha en vanlig tjejkväll liksom, jag köpte alkoholen, för oss 4 pers så gick alkoholen på ca 250kr... jag då fick jag rejält mycket dricka med mig hem.... 
    så att min sambo lyckades dricka upp 1.000kr på en kväll... det undgår mitt förnuft.
    För även när jag varit ute och festat så har jag inte druckit för mer än 400-700kr på en kväll, och då ingår det inträde och graderob till olika klubbar i den summan... så 1.000kr på enbart alkohol, det försår jag verkligen inte hur fan man lyckas med! Känner mig rejält besviken faktiskt...

• TheD
    Anonym (nyckelpigan) skrev 2012-03-03 14:07:34 följande:
    jo, det kändes väldigt skönt att ventilera...
    nu är båten på intågande och sambon hörde av sig via sms, han och min bror har druckit för 2.000kr, alltså 1.000kr/person - det skrev han själv.
    Kan säga såhär; jag är inte så där superglad just nu. känner mig ordentligt besviken, och faktiskt arg. Arg över hur fan han prioriterar. Ska disskutera hans sätt att prioritera när han kommer hem, för det här känns verkligen inte kul.

Ikväll ska jag iväg på tjejmiddag hos en vänninna, vi ska laga mat tillsammans och sen sitta och dricka lite och ha en vanlig tjejkväll liksom, jag köpte alkoholen, för oss 4 pers så gick alkoholen på ca 250kr... jag då fick jag rejält mycket dricka med mig hem....
    så att min sambo lyckades dricka upp 1.000kr på en kväll... det undgår mitt förnuft.
    För även när jag varit ute och festat så har jag inte druckit för mer än 400-700kr på en kväll, och då ingår det inträde och graderob till olika klubbar i den summan... så 1.000kr på enbart alkohol, det försår jag verkligen inte hur fan man lyckas med! Känner mig rejält besviken faktiskt...

Plus då att drinkarna är billigare på dessa kryssningar.... Flaska champagne okej då.... men annars undrar jag hur man kommer ihåg saker om man har druckit för den summan.

Jag ger dig en spark i rumpan för..vet inte om lycka till är det rätta men någon slågas spark är det iaf :)

• Sara 120707

Men det känns ju inte som om det egentligen är en fråga om ekonomiska problem här, det verkar ju mest vara en förevändning. En ganska dålig sådan oxå.

Antingen så är han nervös för att ta steget att faktiskt fria eller så vill han egentligen inte gifta sig än.

Varför inte bara göra det själv?

Min sambo var mer säker än jag när vi förlovade oss och jag gick med på att förlova mig på villkor att

1. Vi inte hade en tidsbestämd förlovning utan han fick vackert vänta tills ja sa att nu är jag redo för att börja planera bröllop.

2. Jag ville hålla förlovningen hemlig det första halvåret så att jag fick känna på om jag var redo för förlovning utan att blanda in hela släkten i det. Som ett halvårs "provförlovning"

2 år senare så kom jag till honom och sa att ett år framåt så ville jag gifta mig. I sommar gifter vi oss och då har vi varit förlovade i tre år.

Haka inte upp dig på hollywoodbilden över hur det ska gå till med frieri och knäböjande etc. utgå istället från er situation och börja där. Kanske faktiskt prata med honom om vilka osäkerheter det är han har inför en förlovning?

• MariaFredrik12

Hej!
    Jag lider med dig!
    Jag skulle sagt precis samma sak (fast ännu värre grejer!) Låter helt sjukt att han inte kan skrapa fram en tusenlapp till ett par ringar (det kan man ju klara som student eller vad som helst!) men ändå till fest. Jag tror tyvärr att han ursäktar sig med att han inte har råd för att han själv är osäker på vad han vill - alternativt så har han redan köpt ringarna och väntar på ett bra tilfälle att överraska dig på.

Stort lycka till!!

• Anonym (nyckelpigan)
    TheD skrev 2012-03-03 14:16:43 följande:

Plus då att drinkarna är billigare på dessa kryssningar.... Flaska champagne okej då.... men annars undrar jag hur man kommer ihåg saker om man har druckit för den summan.

Jag ger dig en spark i rumpan för..vet inte om lycka till är det rätta men någon slågas spark är det iaf :)

Hehehe, tack för den sparken, den lär jag nog behöva!

Jag har funderat på det här ifall han faktisk inte är redo för en förlovning, utan bara säger att han inte har råd med ringarna och så för att göra mig glad. men det är ju ett jävligt dumt sett att göra mig glad över isåfall.... få mig att tro att något som inte kommer ske, ska ske liksom?
    Men samidigt så tror jag inte att så är fallet, jag tror faktisk att han vill gifta sig med mig, han har ju själv sagt att han har planer på att fria inom en snar framtiden, iallafall innan 2012 är slut... så han kanske bara väntar på att rätt tid är inne, typ? 
    Jag vet inte, och jag kan ju sitta här och spekulera i alla evighet, så istället för att fortsätta spekulera ska jag fråga honom hur det verkligen ligger till sen när han kommer hem.
    Jag ska ju ändå ta ett litet snack om hans prioriteringar, så då kan jag lika gärna fråga honom hur han vill ha det, vad han känner. För känner han sig inte redo, så ska jag göra klart för honom att då behöver han inte fria heller, att han inte ska känna sig pressad till något som han inte vill.

men ska i samma veva förklara för honom att jag INTE gillar att han har ljugit för mig, och fått mig att tro att det skulle bli en förlovning detta år, när han inte alls är redo för det, att det fan inte är okej för honom att grundlura mig på det här sättet. För besviken, det lär jag ju bli i vilket fall som helst.
  • Anneli256

Vet inte hur länge ni varit tillsammans... men uppenbarligen är du redo att ta detta steg.

Jag förstår din besvikelse och ilska. Som flera andra skrivt så tror jag att jag hade reagerat likadant sagt samma saker och ännu värre.

Det handlar ju faktiskt om prioriteringa. Mitt råd till dig är att försök gör en konstruktiv diskussion kring det hela. Väldigt lätt att det kastas massa anklagelser fram och tillbaka annars. Försök prata utifrån hur du upplever saken, och ställ frågan hur han tänker?

Kanske det är som någon sagt att han inte är redo..eller att han redan har plannerat en förlovning osv.

Min m2b hade ganska nyligen lämnat ett äktenskap när vi träffades.. han hade det ganska rörigt omkring sig. Vi var överens om att vår relation var helt rätt ganska snabbt och att vi en dag i framtiden skulle gifta oss. Han överraskade med att presentera mig för sina vänner som sin blivande fru.. Men han var inte redo att sätta ringen på mitt finger.

I början pratade jag rätt mycket om det.. o drog in honom i smyckesaffärer osv.. Men det kändes att han inte var redo. Efter ett tag kände jag att det inte var lönt att prata om det.. utan han fick mogna i tanken. Det tog inte lång tid efter att jag slutat prata om det.. som vi faktiskt (innan vi ens förlovat oss) bestämde datum för bröllop.. därefter datum för förlovning.. nu har vi mindre än tre månader till vår stora dag.

Jag tror att det var viktigt.. dels att vi verkligen pratat om hur vi ville ha det.. dvs han ville vänta. Dels att jag inte puschade för mycket, då blev han bara trängd. Jag påstår inte att det är d du gör... men du kan ha det i åtanke när du för ämnet på tal.

Lycka till.

• Anonym (nyckelpigan)

Jo jag vet att jag inte ska börja skälla på honom eller nått. Vill försöka tala lungt och sansat liksom, att skrika och gorma går ingen vart, är helt lönlöst. men jag ska försöka förklara hur jag känner, och fråga honom hur han ser på saken, vad han tycker och tänker. Nu är båte i land, så han är här om ca 1h... 

• yohannah85
    Anonym (nyckelpigan) skrev 2012-03-03 14:40:23 följande:
    Men samidigt så tror jag inte att så är fallet, jag tror faktisk att han vill gifta sig med mig, han har ju själv sagt att han har planer på att fria inom en snar framtiden, iallafall innan 2012 är slut... så han kanske bara väntar på att rätt tid är inne, typ? 
    Jag och min blivande kom in på det hela angående bröllop och frierier (nu minns jag inte hur)  Men i alla fall så sa han att han inte var redo i början av 2011 men inom en snar framtid så kanske det händer (mellan 3-4 år) Okey sa jag mer var det ju inte, viste ju då att han ville och han viste att jag ville. Midsommarafron 2011 sitter han och hans bror och pratar bröllop (då hans bror redan är gift) över huvudet på mig och jag lyssnar inte ett smack. (Det är ganska vanligt att de pratar svensexor m.m. tillsammans)  Helt plötsligt hör jag bara att min karl frågar brodern om han vill vara bestman, så klart svarar han "ja det vill jag" då säger min svärfar att han kanske ska fråga den blivande bruden om hon vill och då gick han ner på knä och friade, inför hela hans släkt. Jag som sagt trodde att han skojade för han hade ju sagt om 3-4 år. Här är jag idag och vi håller på att planera ett bröllop. Så ja jag har varit i samma sits som dig.

Så jag vet hur du känner. Men fråga vad en snar framtid betyder för honom. Jag gjorde det och fick svaret 3-4år. Då lugnar man faktiskt ner sig.

Lycka till !! 
  • MariaFredrik12

Nu måste du uppdatera oss på hur det dick när han kom hem.....???!:)

• yohannah85

Jag håller med MariaFredrik12.

• Anonym (nyckelpigan)

Hej tjejer, här kommer jag med en uppdatering!
    Det gick väldigt bra faktiskt, hann inte prata med honom efter att han kom hem från kyssningen, för jag skulle iväg på tjejmiddagen. hann bara säga hej och välkommen hem, och sen var jag tvungen att rusa.

men idag så pratade vi(väldigt lungt och sansat, ett vardagligt samtal liksom), och då sa jag att jag blev besviken när jag fick veta att han la ut 1.000kr på en utekväll med brorsan, men påstod att han inte hade råd att köpa ringarna. då fick jag veta att han hade lite dåligt samvete över hur mycket pengar som hade gått åt den kvällen, det hade tydligen inte alls varit meningen och jag frågade då honom rakt ut om han verkligen vill förlova sig med mig, jag sa att det gör ingenting om han inte vill det. Men han blev väldigt allvarlig då och sa, "det är ingenting hellre jag vill än att gifta mig med dig".
    Sen berättade han att han hade pratat med min bror om hur han skulle reagera på en förlovning och att min bror hade gett "klartecken"(vilket gjorde mig glatt överaskad, och positiv för jag tror inte sambon skulle diskutera en förlovning med min bror om han verkligen inte menade det).
    Men sambon sa också att han vill vänta med en förlovning ett tag(några månader). Han vill först fixa sitt körkort, och sen vill han åka ut och resa med mig, innan han vill förlova att vi ska förlova oss, gifta oss, skaffa barn och hela köret.
    Men jag tror han försa sig lite(eller så kanske jag bara hörde fel?), för han sa det såhär: "det är ingenting hellre jag vill än att gifta mig med dig, men först ska jag fixa körkortet och sen ska jag fr.... sen ska vi ut och resa tillsammans!" och så ett gigantiskt leende till det. Kanske planerar han att fria till mig när vi är ute på en resa tillsammans??
    Jag vet att han vill ha sitt körkort fixat innan sommaren börjar, så någongång i slutet av maj vill han ha sitt körkort i handen sa han igårkväll(vi låg och diskuterade körkortet igårkväll när jag kommit hem från tjejmiddagen).
    Men nu känns det väldigt bra faktiskt. vi har talat ut, och jag förklarade hur jag kände, och han förklarade hur han kände, och allting känns faktiskt väldigt bra just nu och jag är väldigt optimistisk inför denna sommar.  så av det jag förstod, blir det ingen förlovning fören typ efter sommaren - som tidigast, gissar jag på. 

• Anonym (nyckelpigan)
    yohannah85 skrev 2012-03-04 19:36:17 följande:
    Lycka till!!
    Tack!
  • MariaFredrik12

Skönt att höra! vad kul! Lycka till nu!

• Anonym

600:- som fickpengar på en kryssning låter väldigt lite och 1000:- för två ringar låter extremt billigt. Det borde han kunna fixa (om han struntar i kryssningen nu - han kan ju åka på en senare när han har råd).

Traditionen är ju att man "växlar ringar" dvs att du ger honom en ring och han ger dig en ring. Förstår inte varför han inte vill dela kostnaden.

"If there is a will there is a way". Jag förstår att du är besviken. Det hade jag också varit. Du får väl fria själv. Det är ju skottår i år!

• Anonym
    Anonym (nyckelpigan) skrev 2012-03-04 16:01:42 följande:
    Hej tjejer, här kommer jag med en uppdatering!
    Det gick väldigt bra faktiskt, hann inte prata med honom efter att han kom hem från kyssningen, för jag skulle iväg på tjejmiddagen. hann bara säga hej och välkommen hem, och sen var jag tvungen att rusa.

men idag så pratade vi(väldigt lungt och sansat, ett vardagligt samtal liksom), och då sa jag att jag blev besviken när jag fick veta att han la ut 1.000kr på en utekväll med brorsan, men påstod att han inte hade råd att köpa ringarna. då fick jag veta att han hade lite dåligt samvete över hur mycket pengar som hade gått åt den kvällen, det hade tydligen inte alls varit meningen och jag frågade då honom rakt ut om han verkligen vill förlova sig med mig, jag sa att det gör ingenting om han inte vill det. Men han blev väldigt allvarlig då och sa, "det är ingenting hellre jag vill än att gifta mig med dig".
    Sen berättade han att han hade pratat med min bror om hur han skulle reagera på en förlovning och att min bror hade gett "klartecken"(vilket gjorde mig glatt överaskad, och positiv för jag tror inte sambon skulle diskutera en förlovning med min bror om han verkligen inte menade det).
    Men sambon sa också att han vill vänta med en förlovning ett tag(några månader). Han vill först fixa sitt körkort, och sen vill han åka ut och resa med mig, innan han vill förlova att vi ska förlova oss, gifta oss, skaffa barn och hela köret.
    Men jag tror han försa sig lite(eller så kanske jag bara hörde fel?), för han sa det såhär: "det är ingenting hellre jag vill än att gifta mig med dig, men först ska jag fixa körkortet och sen ska jag fr.... sen ska vi ut och resa tillsammans!" och så ett gigantiskt leende till det. Kanske planerar han att fria till mig när vi är ute på en resa tillsammans??
    Jag vet att han vill ha sitt körkort fixat innan sommaren börjar, så någongång i slutet av maj vill han ha sitt körkort i handen sa han igårkväll(vi låg och diskuterade körkortet igårkväll när jag kommit hem från tjejmiddagen).
    Men nu känns det väldigt bra faktiskt. vi har talat ut, och jag förklarade hur jag kände, och han förklarade hur han kände, och allting känns faktiskt väldigt bra just nu och jag är väldigt optimistisk inför denna sommar.  så av det jag förstod, blir det ingen förlovning fören typ efter sommaren - som tidigast, gissar jag på. 
    Eller också skjuter han upp det på obestämd framtid och lindr dig kring fingret med sin charm. Han kanske både vill ha kakan och äta upp den = hålla kvar dig med löfte om äktenskap samtidigt som han fortfarande bara är sambo och kan leva lite singelliv när han kan (med din bror tex).
  • ElinFalk85

jag som fattig student har absolut inte råd att bränna 1000kr på en utekväll, inte ens 200kr egentligen.men jag skulle gärna lagt ut 1000kr på förlovningsringar. va bra att det löste sig mellan er. själv hade jag blivit skogstokig och gått bersaka gång....men jag har ju humör också.

Svar på tråden jag känner mig...som en besviken satmara?