• syringa

Kyrkans lokal = tråkig fest? Hur ska vi göra?

Hej! Vi gifter oss kl. 13.00 i en lantlig kyrka och i närheten finns inte många lokaler. Vi har därför bokat kyrkans församlingshem som ligger precis bredvid kyrkan.
    Vi tror att middagen kan börja ca 16.00 vilket är ganska tidigt. Orkar folk hålla på hela natten då?

De har dessutom regler att man bara får dricka vin och öl, ingen sprit. Jag tror man får ha lokalen till kl. 01.

Vi har två alternativ.

1. Middag och fest i lokalen trots spritförbud.
    Fördel: Bra vara kvar på samma ställe, enkel och folk slipper åka hit och dit. Bra lokal för att ha musikanläggning.
    Nackdel: Kanske segt, man kan inte dricka drinkar.

2. Middag i lokalen och sedan fest i mitt föräldrahem ca 2 km därifrån. Det blir alltså i hus/trädgård med partytält.
    Fördel: Vi kan festa loss hur bra vi vill.
    Nackdel: Man måste ta sig från middags-lokalen till en annan plats. Risk att folk sticker hem.

Vad tycker ni verkar bäst?

• Svar på tråden Kyrkans lokal = tråkig fest? Hur ska vi göra?
  • syringa

Tack för era svar!

Det går bra att dricka vin och öl i lokalen. Och som ni skrev, vi får ösa på med champagne och cava! :) Inte för att folk ska bli fulla men man vill ju inte se att de börjar gäspa...

Guffi: Vad menar du med stark dryck utan starksprit? :)

Willow: Tack för inspirationslänkar, jag gillar också tanken på ett sommarbröllop i en trädgård.

Vi har funderat några vändor till och tror på att ha mat och tårta i församlingshemmet, där folk kan sitta bekvämt och äta med utrymme.
    Därefter tänkte vi ha vickning och dans i trädgården, sätta upp partytält och göra mysigt med lyktor och mysiga möbler.
    Kanske kan vara skönt att folk får röra på sig och förmodligen kommer de bli hungiga framåt kvällen...

Risken är att det blir avslaget av att flytta på sig EFTER mat och tårta.

JAg vill gärna ha musik (spotify) under middag och sedan ösa på mot kvällen, får se hur man löser det...
    Tänk att det ska vara så svårt!

• Guffi

Hehe, luddigt värre. Det jag hade i åtanke var att det går att servera dryck med en alkoholhalt som går under gränsen för starksprit ;)

En vickning på kvällen låter inte alls fel :) Kan no vara skönt att röra lite på sig efter all mat och att det sen blir dans och festande i trädgården. Låter faktiskt riktigt bra i mina öron :) Dock kanske ni måste se till att det finns skjuts för alla?

• Aniara4

Som sagt, det beror ju på vilket slags fest ni vill ha. För mig skulle det inte vara värt att flytta hela festen bara för att få dricka starksprit, vin och öl går väl alldeles utmärkt att dricka hela kvällen. Det är klart, en avec till tårtan kanske man saknar, men ni skulle väl ha tårtan i församlingshemmet ändå?

Det är en sak om det är totalt alkoholförbud så man inte kan dricka vin till maten, det skulle jag tycka var tråkigt, men så viktigt skulle jag inte tycka det var med drinkarna efteråt.

Men som sagt, det är ju olika vad man tycker är viktigt på en fest. Känner ni att ni inte kommer att kunna festa loss ordentligt i församlingshemmet låter det ju som en bra lösning att flytta till trädgården sen, så länge ni har någon bra transportlösning för gästerna.

• Chicita

Ja jag håller med Aniara4...
    Bara för att man inte får dricka starksprit så betyder det ju inte att det blir tråkigt. Vin, öl och cider räcker långt att ha i en bar. Det brukar vara det som det går mest av ändå.

För mig skulle det kännas som en festdödare att flytta på folk.
    Så jag skulle antingen valt att vara i lokalen ändå med de förutsättningar ni har. Och om ni och några andra vill fortsätta festen senare så kanske man flyttar sig då. Men inget som är direkt planerat alltså - utan något som kommer naturligt i så fall... typ efterfest...

Eller så skulle jag haft festen i trädgården från början. Mat och allt... 

• syringa

Hej!

Bra funderingar ni kommer med.
    Det är absolut inget måste att man ska få ha en drink. Och jag tror att det kommer räcka bra med vin, öl, cava och cider för de flesta! Vi har ju bröllop med barn bjudna så många kommer nog ta det lugnt. Sedan är det kanske det att man själv skulle vilja runda av med en god drink i en soft miljö, haha.

Jag tror det får bli såhär:

Middag och tårta i församlingshemmet. Bekvämt med dukning, stort kök och alla har sina platser. Därefter musik och mingel/fest.
    Eftersom det är en tidig vigsel = tidig middag kommer folk bli hungriga framåt kvällen. Därför har vi vickning i trädgården på kvällen.

Frågor..
    Brukar man dansa bröllopsdans efter tårtan? Hur brukar tågårdningen se ut?

Kan man ha så att stämningen får avgöra när vi beger oss mot trädgården? Om stämningen är på topp i församlingshemmet  efter mat och tårta, så dansar vi bröllopsdansen där och låter dansen komma igång. Då får vickningen bli senare.
    Om stämningen efter mat och tårta är dåsig och långt från dansant så bryter vi av med transport till trädgården och där sätter vi på musik, ordnar liten bar och dansar bröllopsdans.

• Chicita
    syringa skrev 2012-03-05 11:14:47 följande:

Kan man ha så att stämningen får avgöra när vi beger oss mot trädgården? Om stämningen är på topp i församlingshemmet  efter mat och tårta, så dansar vi bröllopsdansen där och låter dansen komma igång. Då får vickningen bli senare.
    Om stämningen efter mat och tårta är dåsig och långt från dansant så bryter vi av med transport till trädgården och där sätter vi på musik, ordnar liten bar och dansar bröllopsdans.

Jag tycker att det låter riktigt bra... Om stämningen är bra så kör på där ni är.

Om det känns avslaget, folk börjar droppa av och resten verkar ha tråkigt så kan miljöombyte kanske pigga upp Glad 
  • Sebastiána
    syringa skrev 2012-03-04 19:53:54 följande:
    Tack för era svar!

Det går bra att dricka vin och öl i lokalen. Och som ni skrev, vi får ösa på med champagne och cava! :) Inte för att folk ska bli fulla men man vill ju inte se att de börjar gäspa...

Guffi: Vad menar du med stark dryck utan starksprit? :)

Willow: Tack för inspirationslänkar, jag gillar också tanken på ett sommarbröllop i en trädgård.

Vi har funderat några vändor till och tror på att ha mat och tårta i församlingshemmet, där folk kan sitta bekvämt och äta med utrymme.
    Därefter tänkte vi ha vickning och dans i trädgården, sätta upp partytält och göra mysigt med lyktor och mysiga möbler.
    Kanske kan vara skönt att folk får röra på sig och förmodligen kommer de bli hungiga framåt kvällen...

Risken är att det blir avslaget av att flytta på sig EFTER mat och tårta.

JAg vill gärna ha musik (spotify) under middag och sedan ösa på mot kvällen, får se hur man löser det...
    Tänk att det ska vara så svårt!
    Varför inte blanda till en god sangria? Det finns varianter på både rött och vitt vin. Det blir ju lite drinkaktigt! Och alkoholfri mojito var en av de drinkar som gick bäst på vårt bröllop!
  • syringa
    Sebastiána skrev 2012-03-05 11:41:44 följande:
    Varför inte blanda till en god sangria? Det finns varianter på både rött och vitt vin. Det blir ju lite drinkaktigt! Och alkoholfri mojito var en av de drinkar som gick bäst på vårt bröllop!
    Hej Sebastiána!
    Sangria har vi faktiskt tänkt på eftersom min m2b är spansktalande och det kommer släkt och vänner från Spanien. Är du också det månne? (Med tanke på ditt alias).

"Riktig" sangria har man egentligen någon slags likör i också, förutom vin. Men det kanske man kan "smussla" i om man är diskret... Drömmer
  • lilly7

Om ni har råd att lägga pengar på det så skulle ni kunna hyra en buss som går till trädgården från församlingsgården. Så kan ni ha partymusik i bussen och dricka för de som vill det. En annan fördel är att folk inte splittras utan åker tillsammans till det fortsatta partajandet.

• Jalle

Om du är rädd för att folk blir dåsiga efter middag och tårta kanske ni kan flytta festen mellan middag och tårta? Då är folk förhoppningsvis fortfarande pigga och tårta och avec med efterföljande fest i trädgården tycker jag låter jättemysigt!

• syringa

Hej allihop,... Nu har vi tänkt till några ytterligare varv.
    Vi tror att det kan bli besvärligt att flytta oss till trädgården. I och med att vi då måste flytta eventuell överbliven mat, frakta folk och saker till ett annat ställe. Dessutom blir det stökigt och rörigt på två ställen och jobbigt för min familj att organisera.

Vi tror därför att vi kommer vara i församlingslokalen hela kvällen. Det fanns heller ingen speciell tid man måste vara ute eftersom det inte bor någon i närheten, vilket var ett plus. Det är en fin lokal i lantligt område med gräsmatta utanför och dörrar man kan öppna upp om sommarnatten är fin.

Jag förlitar mig på bra och hög musik, sangria, cava, vin och öl, samt partypeppande toastmadame och tärnor så kanske det går att få en bra och livad fest trots allt!

• Chicita
    syringa skrev 2012-03-06 11:12:53 följande:
    Hej allihop,... Nu har vi tänkt till några ytterligare varv.
    Vi tror att det kan bli besvärligt att flytta oss till trädgården. I och med att vi då måste flytta eventuell överbliven mat, frakta folk och saker till ett annat ställe. Dessutom blir det stökigt och rörigt på två ställen och jobbigt för min familj att organisera.

Vi tror därför att vi kommer vara i församlingslokalen hela kvällen. Det fanns heller ingen speciell tid man måste vara ute eftersom det inte bor någon i närheten, vilket var ett plus. Det är en fin lokal i lantligt område med gräsmatta utanför och dörrar man kan öppna upp om sommarnatten är fin.

Jag förlitar mig på bra och hög musik, sangria, cava, vin och öl, samt partypeppande toastmadame och tärnor så kanske det går att få en bra och livad fest trots allt!
    Bra val Glad
    Ha en underbar kväll 
Svar på tråden Kyrkans lokal = tråkig fest? Hur ska vi göra?