• syringa

Kyrkans lokal = tråkig fest? Hur ska vi göra?

Hej! Vi gifter oss kl. 13.00 i en lantlig kyrka och i närheten finns inte många lokaler. Vi har därför bokat kyrkans församlingshem som ligger precis bredvid kyrkan.
    Vi tror att middagen kan börja ca 16.00 vilket är ganska tidigt. Orkar folk hålla på hela natten då?

De har dessutom regler att man bara får dricka vin och öl, ingen sprit. Jag tror man får ha lokalen till kl. 01.

Vi har två alternativ.

1. Middag och fest i lokalen trots spritförbud.
    Fördel: Bra vara kvar på samma ställe, enkel och folk slipper åka hit och dit. Bra lokal för att ha musikanläggning.
    Nackdel: Kanske segt, man kan inte dricka drinkar.

2. Middag i lokalen och sedan fest i mitt föräldrahem ca 2 km därifrån. Det blir alltså i hus/trädgård med partytält.
    Fördel: Vi kan festa loss hur bra vi vill.
    Nackdel: Man måste ta sig från middags-lokalen till en annan plats. Risk att folk sticker hem.

Vad tycker ni verkar bäst?

• Svar på tråden Kyrkans lokal = tråkig fest? Hur ska vi göra?
  • Chicita

Jag skulle ha stannat i samma lokal.

Det finns alkoholfria drinkar, alkoholfritt vin mm mm. Servera sånt så får ni ändå den påkostade lyxiga känslan. Och ingen behöver vakna bakis dagen efter Flört 
    Det blir billigare om man kör alkoholfritt och dom pengarna kan ni lägga på annat istället som kan vara stämningshöjande. Kanske en riktig DJ som spelar istället för spotify, eller något band som kan spela både dansbandsmusik och lite poppigare... 

• Chicita

Hmm jag läste att man inte fick dricka vin, öl och sprit...
    För så är det här uppe i alla fall... Dvs ingen alkohol över huvud taget. Dock fick vi veta det två dagar innan när vi hämtade nycklarna till lokalen. Så vi serverade det ändå. Det var för sent då att ändra något och vi har inga supar-kompisar som skulle bli fylletokiga heller liksom. Det var en städad middag med fest helt enkelt. 

• augustesen

Jag skulle rösta för trädgården vilket jag tycker är riktigt fint och 2 km är ju ingenting. Majoriteten av folks bröllopsfester äger ju inte rum i församlingssalen utan transport känns som man får räkna med när man går på bröllop :)

• Willow

Hur stor ar tradgarden hos dina foraldrar, kan ni fa plats att ha hela festen dar? Dvs. att ata middagen dar? Vad har ni tankt ha for slags mat, 3 ratters, buffee? Om ni har plats hos dina foralrar varfor inte grilla?
    Vi funderade pa att ha fest i mitt foraldrahem forst, fast inte tradgarden, utan pa en ang nara huset vid en sjo, men det skulle blir for mycket arbete att forbereda och jamna ut marken i tid och fa till det. Men jag ar en sucker for ett mysigt tradgards brollop, eller vad man nu ska kalla det. Var pa ett for 2 ar sen och det var fantastiskt, dem hade hyrt ett storre partytalt, hade enkel catering 3 ratters middag och sen dansade vi resten av kvallen och campade pa en takt bredvid.
    Har ar nagra linkar for inspiration, man kan fa till dem flesta tradgardar till att vara fantastiskt fina & mysiga med personliga detaljer, ljuslyktor och massor av sma ljusslingor! Och det kan blir riktigt billigt! Annars skulle jag satsa pa middag i lokalen och sen hem till dina foraldrar for tarta, kaffe och party. Dem viktiga personerna som ni vill ha med er kommer att folja med er pa festen oxa och 2 km ar ju inte sa langt anda!

greenweddingshoes.com/a-north-carolina-backyard-wedding-jennifer-brad/

greenweddingshoes.com/real-wedding-christie-joshs-elegant-backyard-wedding/

greenweddingshoes.com/real-wedding-megan-ross-garden-party-australian-wedding/

www.weddingwindow.com/blog/2009/12/30/ideas-for-budget-friendly-backyard-weddings/

www.projectwedding.com/wedding-ideas/budget-savvy-bride-smaid-planning-a-backyard-wedding

• Jalle

Jag hade flyttat festen till trädgården. 2 km är nästan ingen väg alls, nästintill gångavstånd. Låter mycket mysigare med trädgårdsfest!

• Jalle

Såg nu att tanken var att bara ha festen i trädgården. Jag tycker nog som någon tidigare har sagt att du isf skulle ta både middag och fest hos dina föräldrar. Annars finns det nog en risk att ni förlorar några gäster på vägen.

• Guffi

Vi har valt att ha det i församlingshemmet just för att slippa transporten. Även om gästerna får ta sig en bit för att komma till kyrkan och säkerligen behöver ta taxi på kvällen/natten. Men det var smidigast så för oss. Vi får heller inte servera starksprit, men men öl och vin till maten så kommer folk bli berusade ändå. Och det går att servera "stark" dryck utan att det för den delen är starksprit... ;)

Enda nackdelen kan väl vara tidsbegränsningen i mina ögon.. Har man riktigt skoj kan 01 kännas tidigt att behöva dra sig.. Hemmavid kanske man kan hålla på längre, förutsatt att inga grannar störs..?

Gör en lista på för- och nackdelar på vardera stället med era viktigaste prioriteringar överst.. Då får ni nog en ganska klar bild över vilket alternativ som passar er bäst :) Lycka till!

• wiii

Vi hade bara öl och vin, ingen starksprit alls och det funkade utmärkt! Det var inte så att det var spritförbud, men vi valde själva att strunta i drinkarna.

• Lommila1

DEt berör ju på hurudan fest ni skall ha; en städad lugn fest går ju att ha i församlingshemmet men om ni vill ha mer party på kvällen så kanske församlingehemmet inte är lämpligt...

Har du kollat omd et är ok med musik "partymusik" och dans i församlingshemmet? Jag vet att därifrån jag kommer skulle det verkligen inte passa sig med mer än sommriga allsånger i musikväg...

Svar på tråden Kyrkans lokal = tråkig fest? Hur ska vi göra?