• Memmsan

Era erfarenheter av Guldfynd

Jag har sett en del äldre trådar där det påstås att Guldfynd skulle ha sämre kvalité på sina smycken än t.ex. Smycka m.fl. T.o.m. trådar där det påstås att Schalinsringarna som säljs där är sämre än i andra affärer. Detta kan väl inte stämma? Eller? Jag förstår att t.ex. stenarna kan ha sämre kvalitet men frågan är ju vad man är ute efter för slagss sten från första början,,,
    Jag har hittat ringar från Schalins "Passion" som vi är intresserade av på Guldfynd, det kan ju inte vara någon fara att köpa eller. Blir ju lite skillnad på pris med de aktuella rabatterna i bröllopsmagasinen som är ute just nu..
    Hoppas någon har något seriöst att tillföra mina tankar =)

Kram 

• Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd
  • Memmsan

Glömde det där med grosspriser m.m.  Gör en privat paralell för jag tror verkligen att det skiljer från kedja och till enskild butik.
    Min pappa ägde en djuraffär förut som han drev själv och arbetade i själv. Han var tvungen att vara själv varje dag 09-19 mån-fre, 09-15 lör, för annars hade han ingen chans alls att konkurrera med kedjorna som Arken zoo och Djur Magasinet. Ända låg kedjorna ibland en 100-lapp under pappas pris på en hundsäck som kostade runt 400-500 kr och då hade han knappt lagt på momsen..alltså ingen förtjänst ibland..
    Likaså tänker jag på allt smink och så, kedjor och framför allt internetbolag ligger ju mycket lägre än boutiqerna som drivs enskilt..
    Så jag tror att de stora kedjorna kan ha lägre pris på guld och diamanter för de köper in så himla mycket i jämförelse med en enda butik..
    Men jag har inga svar, bara tankar och åsikter..  Så hittils har vi inte löst dilemmat Guldfynd =)

• knyttan
    Memmsan skrev 2012-03-02 13:27:40 följande:
    Jag personligen tycker att vi har fått ett samhälle där många vill vara "finare" än vad de har råd med eller vad som ens "behövs"... Om ni förstår vad jag menar. Folk som vill leva som i Hollywood men som inte ha råd med det eller som passar i vårt vardagsliv i Sverige. Denna "snygg-och-rik-och-superlyckliga"-kliché tror jag bara gör folk olyckliga och gör att vi glömmer att varje människa är unik, otrolig, värdefull och fantastisk precis som hon är.. Överlag tror jag människor skulle må bättre av att göra som de själva vill, istället för vad man tror att andra vill att man ska göra. Å vara tacksam för det man har, stort som smått, kärleken är ju störst av allt och ett mirakel enligt vissa författare =)  Så vi här på BT måste ju ha allt vi behöver oavsett hur det går med det materiella.
    Håller med!! Ibland tycker jag också det verkar som att folk lägger en massa pengar på sånt som "alla andra" har bara för att alla andra har det, inte för att man själv behöver ha det eller kanske ens har frågat sig själv om man vill ha samma grej... Vi har tex inte någon platt-tv för vår gamla tjockis funkar alldeles utmärkt fortfarande och varför slänga ut en fullt funktionell grej bara för att ha "nöjet" att bränna 5-10 tusen på en ny?? Men det kan folk ibland bli förvånade över när de kommer hem till oss... "oj vilken gammal tv, finns dom fortfarande KVAR???!" typ.
    Samma med bröllopsplanering, det är så lätt att komma in i det där snurret att man måste ha si och så och ditten och datten för "alla" gör så... Och då är det väl lätt att hamna i den där Hollywood-drömmen kanske och gör att man kanske glömmer bort att det finns ett liv efter bröllopet också...
  • 1700tal
    Memmsan skrev 2012-03-02 13:27:40 följande:
    Nu ligger ju båda dessa ringar över 10 000 kr så dessa ska kanske inte jämföras med deras andra ringar runt 3-6000 kr som är jättetunna, vilket jag aldrig skulle köpa. Håller ju max 1 år, sen är den av pga en ICA-påse liksom.=)

Men nu blev resonemanget riktigt intressant. Nu blev jag väldigt nyfiken på hur du jämför kvalitén (när du jämför jämför med en icapåse) mellan de som kostar över 10 000 och de som kostar 3-6000? Så som du skrev ovan.

Är det den mindre mängden guld du menar bidrar till att den håller sämre? Så köper man en tunn ring i den prisklassen så håller den kortare tid och det är nåt man får räkna med (till viss del) när man köper billigare ringar?

• Memmsan

1700tal- Jag tror vi missuppfattade varandra lite. Jag menar att en ring som är så tunn, alltså lite guld, inte sämre guld =) Så går den sönder när man bär en ICA-påse..inte att den är en ICA-påse. Även om de inte går av så kan de bli böjda av sådan påfrestning, vilket en ring med mer guld i inte gör för att dne är grövre.  Men som sagt har man inte råd med mer i dagsläget eller fastnar för just en sådan typ av ring, dömmer jag ingen som väljer en sådan ring. Dock väntar jag hellre tills jag har råd att köpa en kraftigare ring... behöver inte kosta över 10000 men gör oftast det...med stenar vill säga (typ 10 stenar som jag kollat på).. 
    Sen kan det kanske finnas ringar med stenar som kostar runt 3000 kr som är kraftiga och håller, vad vet jag men jag har inte sett några sådana när jag kollat. 

Knyttan- Vi har också bara "tjock-TV", då de fungerar bra. Vi byter inte förrän de pajar på något sätt.. Men vi får också höra, har inte ni en platt-TV??

Enda gången jag faktiskt känner att det är värt att lägga några extra kronor är väl bland annat just nu, när vi väljer ring. Just för att jag vill att den ska hålla resten av livet, både guld och fattning av stenarna och att den ska vara utformad på bästa sätt för att tåla lite och hålla sig så ren som möjligt.  Är en liten slarvmaja, har min förlovningsring på mig jämt, tar aldrig av mig den vid disk eller liknande. Vilket jag inte tror att jag blir bättre på med min vigselring..

• Chicita
    Memmsan skrev 2012-03-04 21:51:43 följande:
    1700tal- Jag tror vi missuppfattade varandra lite. Jag menar att en ring som är så tunn, alltså lite guld, inte sämre guld =) Så går den sönder när man bär en ICA-påse..inte att den är en ICA-påse. Även om de inte går av så kan de bli böjda av sådan påfrestning, vilket en ring med mer guld i inte gör för att dne är grövre.  
    Jag tror att du menar mer massa, inte just mer guld.
    Alltså en ring som består av mer material, som har en tjockare skena är tåligare än en tunn och urgröpt skena.

När man säger att ringen har "mer guld" så pratar man om högre karat.
    En ring med 18 karat har mindre mängd guld i sig än en ring med 24 karat, även om 18-karatsringen är kraftigare. 
  • bridetobe2013
    Memmsan skrev 2012-03-04 21:51:43 följande:
    1700tal- Jag tror vi missuppfattade varandra lite. Jag menar att en ring som är så tunn, alltså lite guld, inte sämre guld =) Så går den sönder när man bär en ICA-påse..inte att den är en ICA-påse. Även om de inte går av så kan de bli böjda av sådan påfrestning, vilket en ring med mer guld i inte gör för att dne är grövre. Men som sagt har man inte råd med mer i dagsläget eller fastnar för just en sådan typ av ring, dömmer jag ingen som väljer en sådan ring. Dock väntar jag hellre tills jag har råd att köpa en kraftigare ring... behöver inte kosta över 10000 men gör oftast det...med stenar vill säga (typ 10 stenar som jag kollat på)..
    Sen kan det kanske finnas ringar med stenar som kostar runt 3000 kr som är kraftiga och håller, vad vet jag men jag har inte sett några sådana när jag kollat.

Knyttan- Vi har också bara "tjock-TV", då de fungerar bra. Vi byter inte förrän de pajar på något sätt.. Men vi får också höra, har inte ni en platt-TV??

Enda gången jag faktiskt känner att det är värt att lägga några extra kronor är väl bland annat just nu, när vi väljer ring. Just för att jag vill att den ska hålla resten av livet, både guld och fattning av stenarna och att den ska vara utformad på bästa sätt för att tåla lite och hålla sig så ren som möjligt. Är en liten slarvmaja, har min förlovningsring på mig jämt, tar aldrig av mig den vid disk eller liknande. Vilket jag inte tror att jag blir bättre på med min vigselring..

Nu "måste" jag hoppa in också... (ang tunn ring och icapåse)

Vi har haft våra ringar i 10 år. Tunna ringar från smycka. Jag jobbar i vården och har använt min ring i stort sett varje dag. Min sambo hör truck, lastbil och bär tungt. Även han har använt sin ring varje dag. Båda var hela ända tills jag skulle operera mig och fick lov att knipsa upp min för att få av dom. Då hade vi tunna billiga ringar. Nu ska vi köpa nya då min inte är ngt att laga. Tänkte köpa hos en guldsmed men då dök den där 30% i födelsedagsrabatt upp på guldfynd. Ringen jag har kollat på är Schalins. Vigselringen kostar lika hos båda butikerna... HUR kan det då vara olika undrar jag???

Borde inte schalins vara schalins? deras varumärke ska väll står för kvalite? Om dom säljer bättre och sämre ringar så förstörs ju deras rykte? Vill dom riskera det genom att göra "sämre" ringar? Låter galet tycker jag...

1/6 2012
  • Memmsan
    bridetobe2013 skrev 2012-03-04 22:12:09 följande:

Nu "måste" jag hoppa in också... (ang tunn ring och icapåse)

Vi har haft våra ringar i 10 år. Tunna ringar från smycka. Jag jobbar i vården och har använt min ring i stort sett varje dag. Min sambo hör truck, lastbil och bär tungt. Även han har använt sin ring varje dag. Båda var hela ända tills jag skulle operera mig och fick lov att knipsa upp min för att få av dom. Då hade vi tunna billiga ringar. Nu ska vi köpa nya då min inte är ngt att laga. Tänkte köpa hos en guldsmed men då dök den där 30% i födelsedagsrabatt upp på guldfynd. Ringen jag har kollat på är Schalins. Vigselringen kostar lika hos båda butikerna... HUR kan det då vara olika undrar jag???

Borde inte schalins vara schalins? deras varumärke ska väll står för kvalite? Om dom säljer bättre och sämre ringar så förstörs ju deras rykte? Vill dom riskera det genom att göra "sämre" ringar? Låter galet tycker jag...

1/6 2012
    Bridetobe 2013 Synd att du fick klippa upp din ring, inte roligt. Hoppas du hittar lika fina och med lika god kvalité denna gång, så de håller hela ert liv.
    Jag tänker som du, Schalins måste ju vara Schalins och ha samam kvalité oavsett vem som säljer dem.. Så resonerar jag =)

Chicita: Jag menade mer massa, inte högre karat ;)
  • 1700tal

Memmsan - nej, tror inte jag uppfattade dig mer än att du menade att ringen kan gå sönder AV en icapåse, inte SOM en icapåse. Tycker dock inte det är nån större skillnad, båda alternativen låter lika osannolikt i mina öron.

Chicita, tror inte folk i allmänhet menar högre karat/större andel guld när man säger "mer guld" utan man menar fler gram. 18 karat är ju liksom vedertaget i vigselringar, om någon säger att "jag vill ha mer guld i ringen" så tolkar jag inte det som att personen vill ha samma ring i 24 karat, utan fler gram. Dessutom blir ju ringen mjukare, ju högre karat den har.

Men ang. detta med icapåsen, det låter så konstigt. Men väldigt intressant... Särskilt som våra föräldrars megatunna guldringar hållt i ur och skur. Och med tanke på min egen tunna vigselring med få gram guld men desto fler stenar - inte hade jag en tanke på att den skulle anses hålla sämre...

• 1700tal
    1700tal skrev 2012-03-05 09:28:45 följande:

Memmsan - nej, tror inte jag uppfattade dig mer än att du ..

Äsch, missuppfattade skulle det förstås stå.
  • Chicita

Angående hur skör ringen är så beror det antagligen på två faktorer.

Dels hur mycket material som ringen består av. Och dels vad det är för legering. (inte antal karat, utan vad den är legerad med och hur dom andra materialen är i procentförhållande till varandra) eftersom vissa legeringar gör ringen väldigt hård och andra ger den lite mjukhet och "stretchighet".

Mamma fick en väldigt tunn guldring av mig när jag var 15 och hade börjat jobba extra. Det var 18 karat och en miniminidiamant. (typ diamantgrus). Hon hade alltid önskat sig ett smycke med en äkta diamant.
    Den ringen höll ända fram till slutet. Hon blev 69,5 år.
    Den satt på dygnet runt. Ok den blev lite sned nån gång men det var bara att böja tillbaka eftersom den var lite mjuk. Inte så mjuk att den knölade ihop sig hela tiden, den höll formen för det mesta, men istället för att gå av så böjde den sig. Materialet hade alltså lite elasticitet.

Sen köpte hon en annan guldring, lite tjockare, 24 karat, inga diamanter. Den gick rakt av en dag när hon bar hem maten (faktiskt från just ICA Tungan ute ). Den var så hård att den blev skör pga det.

• Mandelmassa

Har mest ögnat igenom tidigare inlägg men kan säga att jag och min m2b köpt våra Schalinsringar på Guldfynd, både förlovningsringar och min vigselring.

Vi provade modellen vi ville ha i butik och sen görs en beställning från Schalings på en ny fin ring i rätt storlek med gravyr. På vigselringen med diamanter fås även intyg på att det är Schalins och diamantkvalitén.

Så Guldfynd beställer direkt från Schalins och om de är billigare än andra kan det vara för att de har ett bättre avtal med Schalins. Vi hade tur för de hade guldrabatt när vi var där så då gällde den ALLA ringar, även Schalins.

Vi är iallafall jättenöjda med våra fina ringarSolig

Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd