• Memmsan

Era erfarenheter av Guldfynd

Jag har sett en del äldre trådar där det påstås att Guldfynd skulle ha sämre kvalité på sina smycken än t.ex. Smycka m.fl. T.o.m. trådar där det påstås att Schalinsringarna som säljs där är sämre än i andra affärer. Detta kan väl inte stämma? Eller? Jag förstår att t.ex. stenarna kan ha sämre kvalitet men frågan är ju vad man är ute efter för slagss sten från första början,,,
    Jag har hittat ringar från Schalins "Passion" som vi är intresserade av på Guldfynd, det kan ju inte vara någon fara att köpa eller. Blir ju lite skillnad på pris med de aktuella rabatterna i bröllopsmagasinen som är ute just nu..
    Hoppas någon har något seriöst att tillföra mina tankar =)

Kram 

• Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd
  • Memmsan

Klart att guldet inte är sämre på Guldfynd, 18 är ju 18 karat... Sen som en guldsmed sa till mig så skiljer sig den övriga metallen som finns i ringen från smed till smed, blandas ju med något för att få fram färg (vitt, gult, rött, rosé) m.m. Men mängden guld är ju den samma.. 
    Men stenarna kan skilja sig, dock så uppger Schalins och Guldfynd samma beteckning på stenarna på vissa av sina ringar, de jag kollat på alltså WSI. Schalins höjer kvaliten på sina över 0.5 ct. Vet ej om Guldfynd gör det med sina.
    Köper man en ring som är tunn spelar det ju ingen roll vem som gjort den, den håller ändå inte. Våra förlovningsringar utan stenar är köpta på Guldfynd i Nordstan Göteborg, det är märket Schalins med stämpel och de är tunga och stora, håller därför i ur och skur, har de gjort sen -08. Väldigt trevlig personal där och hjälpsamma.
    När jag startade tråden ville jag mest kolla andras erfarenheter, inte egentligen tyckandet om Guldfynd i stort.. Inser själv nu när jag tänker efter att de inte kan fuska med Schalinsringar eller andra märken, det hade varken Schalins eller plus på SVT eller annan media uppskattat och skrivit löpmil av texter om..
    Det jag oroar mig mer för är typ om Guldfynds fattningar på stenarna håller sämre eller så...det kan ju skilja sig, det förstår jag =)!

Så med mitt bondförnuft inser jag att Schalins inte levererar dåliga ringar till just Guldfynd eller någon annan kedja i deras konsern,
    Men när man står inför det stora, viktiga och roliga beslutat att välja vigselringar blir man nojjig och lustig. I alla fall jag =)
    Tog ju ett par månader att välja klänning, så det gör det nog med detta också, verkar det som =)...
    Tack för era inlägg!
    Kram

• Dannedo

Japp, 18K är 18K! Det jag läste någonstans var att Schalins skulle göra ringar som alltså har mindre mäng guld, som i att ringen är lite lättare. Vet inte om detta stämmer, det låter rimligare att dom helt enkelt har lite grosspriser, men OM det vore så så handlar det ju inte om lurendrejeri utan man får precis vad man betalar för.

Efter att själv gjort ett dåligt ringköp där ringen inte motsvarade vad dom påstod att dom sålde till oss (inte på GF) så kan jag bara säga att det är viktigt när man beställer ringen att man vet vad det är för sten, vad det är för modell och hur många karat guldet är och gärna har det nerskrivet av personalen i butiken. Och så ska man få ett intyg när man hämtar ut ringen. Om det då skulle bli något fel så har man något att luta sig mot: "Detta är vad ni lovade oss". Vi köpte en diamantring av en oerfaren expedit som inte upptäckte att ringen var felmärk. Så hon påstod glatt att det var en TW/VS men visade sig vara en W/P när vi gick till en annan guldsmed och bad dom kolla stenen. Som tur var trodde ägaren på oss och vi fick pengarna tillbaka. 

• 1700tal
    Dannedo skrev 2012-03-01 15:20:04 följande:
    Japp, 18K är 18K! Det jag läste någonstans var att Schalins skulle göra ringar som alltså har mindre mäng guld, som i att ringen är lite lättare. Vet inte om detta stämmer, det låter rimligare att dom helt enkelt har lite grosspriser, men OM det vore så så handlar det ju inte om lurendrejeri utan man får precis vad man betalar för..

När jag gick till Guldfynd och letade vigselring (förlovningsringarna är Schalins med stämpel från annan guldsmedsbutik) så hade deras ringar en helt annan "bantad" skena. Våra förlovningsringar är raka och "jämntjocka" hela vägen runt, Guldfynds ringar var allihopa smalare och tunnare på insidan av handen (men tjocka och fina på utsidan = det man ser).

Jag såg heller inga av de vanliga Schalinsringarna som finns i Schalins katalog.

Det var lite synd med de "bantade" skenorna, det såg väldigt konstigt ut med min förlovningsring (på insidan, på utsidan såg det ok ut). Annars hade jag definitivt köpt vigselringen på Guldfynd för de hade flera modeller med prinsesslipade i kanalfattning, vilket jag letade efter. Det är ju ett ganska smart sätt att komma ner i pris; att banta ner guldmängden (inte kvalitén utan mängden) på insidan där man ändå inte ser. Men då skulle jag köpt båda ringarna på Guldfynd isf. Men i de två Guldfyndbutiker jag tittade i fanns inga skenor som passade med min Schalin. Nja, kanske ett par st i rent guld men inte av den sort jag tittade på.

• knyttan

Om man tänker efter så tycker jag inte det är så konstigt, guldfynd har som affärsidé att sälja guld billigt men någonstans ska ju vinsten göras, så jag tycker inte att det är något att förvåna sig över att schalins gör speciella "låg-pris-varianter" som säljs där. Har läst flera olika trådar om skillnaderna mellan "dyra Schalinsringar" och Guldfynds Schalinsringar. Här är en:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m3392577-1.html
    Finns flera sätt att dra ner kostnaden för ringen: färre diamanter, sämre kvalité på stenarna, mindre mängd guld i ringen. De kan ändå vara stämplade med 18 K och Schalins.
    Det är helt ok att göra på detta sätt när det deklareras klart och tydligt guldmängd, karat och diamantkvalité. Bara att läsa o jämföra. Problemet är väl att de flesta inte kan tillräckligt mycket om detta för att faktiskt sätta sig ner och sätta sig in i varför ringen man köper är 3000 kr billigare än hos guldsmeden. För sååå mycket skillnad har jag svårt att tänka mig att grossistpriser kan göra....
    Den oinsatta köparen går bara på Schalins sämpeln, dvs märket. Om man hittat en fin ring som man tycker om, priset passar plånboken, och man inte bryr sig så himla mycket om olika diamantkvalitéer och sånt så är det väl jättebra att Guldfynd finns. Jag själv bryr mig inte särskilt mkt heller, det är inte så viktigt för mig att ha massa carat i ringen, jag bryr mig mycket mer om själva designen. Däremot så ska man väl kanske vara lite uppmärksam på att det är så det ser ut, så att man inte sedan blir väldigt besviken när man tror att man har gjort ett riktigt klipp, när man i själva verket bara betalade just precis för vad man fick...

• 1700tal

Mm. Det är lite som med "våra" kinaklänningar och begrepp kring det "kvalité", "designer-", "skräddarsydd", "äkta" osv. Mkt intressant tycker jag! Och väl värt att fundera över (utan att lägga alltför mkt värderingar i det, om man klarar det) och kanske ta ställning till. Men man måste inte ta ställning - ett öppet sinne är också ok.

Vad är kvalité, är den mätbar? Diamanters kvalité är ju måtbar och guldet är vägbart men vad är det mer vi betalar för? Om Schalins tillverkar en "bantad" ring till Guldfynd - utan stämpel - är det då en Schalins? Om det är en "bantad" ring - med Schalins stämpel - är det en Schalins då? Och utöver de faktiska produktionskostnaderna, vad kostar en stämpel? Hur mkt kostar stämpeln företaget (dvs Schalins resp Guldfynd)? Hur mkt kostar stämpeln oss (att jämföra med märkeskläder, designkläder resp kinaklänningar osv)? Är stämpeln "kvalité"?

Anser vi oss vara "lurade" när vi ber en småföretagande guldsmed göra en kopia av en Schalinsring? Kanske med en liten ändring? Om vi får betala mer, är det ett "hantverk" som är mera värt? Om vi får betala mindre, är guldsmeden en skummis och vi "borde" egentligen köpt från Schalins, dvs en ÄKTA Schalins?

• knyttan
    1700tal skrev 2012-03-01 19:13:01 följande:

Mm. Det är lite som med "våra" kinaklänningar och begrepp kring det "kvalité", "designer-", "skräddarsydd", "äkta" osv. Mkt intressant tycker jag! Och väl värt att fundera över (utan att lägga alltför mkt värderingar i det, om man klarar det) och kanske ta ställning till. Men man måste inte ta ställning - ett öppet sinne är också ok.

Vad är kvalité, är den mätbar? Diamanters kvalité är ju måtbar och guldet är vägbart men vad är det mer vi betalar för? Om Schalins tillverkar en "bantad" ring till Guldfynd - utan stämpel - är det då en Schalins? Om det är en "bantad" ring - med Schalins stämpel - är det en Schalins då? Och utöver de faktiska produktionskostnaderna, vad kostar en stämpel? Hur mkt kostar stämpeln företaget (dvs Schalins resp Guldfynd)? Hur mkt kostar stämpeln oss (att jämföra med märkeskläder, designkläder resp kinaklänningar osv)? Är stämpeln "kvalité"?

Anser vi oss vara "lurade" när vi ber en småföretagande guldsmed göra en kopia av en Schalinsring? Kanske med en liten ändring? Om vi får betala mer, är det ett "hantverk" som är mera värt? Om vi får betala mindre, är guldsmeden en skummis och vi "borde" egentligen köpt från Schalins, dvs en ÄKTA Schalins?

Nej jag tycker också sådant där är jätteintressant att fundera över Glad  "värde" är något som ligger så himla mycket i kontexten, betraktarens öga om man så vill... Det fanns ju tom med en tjej i en av de trådarna som hade köpt en Schalinsring och sedan tagit den till en guldsmed som fattat in diamanter åt henne i ringen, vad gör det t ex med värdet?
    Jag som är lite konstintresserad kommer osökt att tänka på Moderna Muséets Brillo-boxar som var på tapeten för att par år sedan....
  • soffia

Min pappa äger en guldsmedsbutik, vi säljer väldigt mycket schalinsringar varje dag, det är i princip det enda märket vi jobbar med förutom våran egen design.

För det första:

Jag tycker att första intrycket när du går in i butiken är oerhört viktig, första mötet gör egentligen allt, och man ser så väl när det kommer in ett par som vill se på ringar, för det är så uppenbart och det gör att man lixom blir glad och mer än gärna ger top service! Och nu ska jag inte vara sån och det kan låta som om jag baktalar Guldfynd bara för att jag är i branchen, MEN jag har hört så många gånger hur opersonligt det känns att gå in på Guldfynd, att dom inte känner det där "personliga" riktigt, och bara för att poängtera: Det finns SUPER bra Guldfyndsbutiker med, helt klart!

Sen så är det mycket som någon här nämnde i tråden, att det är trots allt en kedja, det gäller att få så mycket som möjligt till så lite pengar som möjligt...Jag tror att det kan tumma på kvaliteten lite, faktiskt. Jag tror att det är väldigt svårt att få en jämn och bra kvalitet på varorna om man massproduceras.

Jag har själv varit så fräck faktiskt att jag har spelat kund i olika Guldfyndsbutiker och även mindre privata butiker bara för att se om det finns något man kan snappa upp och ta till sig, och faktiskt så alla dom små privata jag var inne i hade tusen gånger så mycket kompetens som dom guldfynd jag var inne i, en tjej i ena guldfyndsbutiken kunde inte ens svara på vat vitguld var....Det ska du kunna om du ska sälja smycken. det är lixom basic.

Men poängterar igen här nu att visst finns det dom som är riktigt bra med

• Memmsan
    1700tal skrev 2012-03-01 16:59:59 följande:

När jag gick till Guldfynd och letade vigselring (förlovningsringarna är Schalins med stämpel från annan guldsmedsbutik) så hade deras ringar en helt annan "bantad" skena. Våra förlovningsringar är raka och "jämntjocka" hela vägen runt, Guldfynds ringar var allihopa smalare och tunnare på insidan av handen (men tjocka och fina på utsidan = det man ser).

Jag såg heller inga av de vanliga Schalinsringarna som finns i Schalins katalog.

Det var lite synd med de "bantade" skenorna, det såg väldigt konstigt ut med min förlovningsring (på insidan, på utsidan

1700tal skrev 2012-03-01 16:59:59 följande:

Det var lite synd med de "bantade" skenorna, det såg väldigt konstigt ut med min förlovningsring (på insidan, på utsidan såg det ok ut). Annars hade jag definitivt köpt vigselringen på Guldfynd för de hade flera modeller med prinsesslipade i kanalfattning, vilket jag letade efter. Det är ju ett ganska smart sätt att komma ner i pris; att banta ner guldmängden (inte kvalitén utan mängden) på insidan där man ändå inte ser. Men då skulle jag köpt båda ringarna på Guldfynd isf. Men i de två Guldfyndbutiker jag tittade i fanns inga skenor som passade med min Schalin. Nja, kanske ett par st i rent guld men inte av den sort jag tittade på.

såg det ok ut). Annars hade jag definitivt köpt vigselringen på Guldfynd för de hade flera modeller med prinsesslipade i kanalfattning, vilket jag letade efter. Det är ju ett ganska smart sätt att komma ner i pris; att banta ner guldmängden (inte kvalitén utan mängden) på insidan där man ändå inte ser. Men då skulle jag köpt båda ringarna på Guldfynd isf. Men i de två Guldfyndbutiker jag tittade i fanns inga skenor som passade med min Schalin. Nja, kanske ett par st i rent guld men inte av den sort jag tittade på

Vi har ringar från Schalins som är köpta på Guldfynd, släta utan stenar. De är likadana som andra Schalins i andra "vanliga" guldsmedsbutiker, samma vikt och inte tunnare på någon sida, för då skulle den ju inte vara rund..vilket den är. Vi har några av de tungaste ringar av alla våra vänner som bär ring, så våra håller nog längre än vissa som har köpt andra ringar i andra guldsmedsbutiker och kanske till ett högre pris... Men det kan ju vara så att det finns skenor som är tunnare på insidan på vissa ringar med stenar.
    Jag har kollat på två alternativ på Guldfynd, den ena är deras egen och den är jämn runt om, kraftig skena och stenar enligt WSI, den andra är en Schalins med mindre stenar men med WSI, precis som den förra, och den är också en kraftig skena runt om. Nu ligger ju båda dessa ringar över 10 000 kr så dessa ska kanske inte jämföras med deras andra ringar runt 3-6000 kr som är jättetunna, vilket jag aldrig skulle köpa. Håller ju max 1 år, sen är den av pga en ICA-påse liksom.

Tycker att  du "1700tal" har ett intressant resonemang kring äkta saker, kopior m.m. och hur vi värderar olika saker. Jag är ju sådan som inte tror att märket gör sakerna bättre eller ger dem bättre kvalité, bara en högre kostnad. Det enda som kan skilja märken mellan varandra kan ju vara vilkoren för arbetarna i de olika fabrikerna och så..oavsett var den gör eller ligger. Syftar inte just på bröllopsrelaterade grejer. Jag kan ju kontrollera ett svenskt företag lättare om de tex har kollektivavtal och skäliga löner men det blir ju svårare ju längre bort det ligger..
    Jag personligen tycker att vi har fått ett samhälle där många vill vara "finare" än vad de har råd med eller vad som ens "behövs"... Om ni förstår vad jag menar. Folk som vill leva som i Hollywood men som inte ha råd med det eller som passar i vårt vardagsliv i Sverige. Denna "snygg-och-rik-och-superlyckliga"-kliché tror jag bara gör folk olyckliga och gör att vi glömmer att varje människa är unik, otrolig, värdefull och fantastisk precis som hon är.. Överlag tror jag människor skulle må bättre av att göra som de själva vill, istället för vad man tror att andra vill att man ska göra. Å vara tacksam för det man har, stort som smått, kärleken är ju störst av allt och ett mirakel enligt vissa författare =)  Så vi här på BT måste ju ha allt vi behöver oavsett hur det går med det materiella.

Sen ska det ju sägas att jag är en äkta smålänning, är ju trots allt därifrån, jag betalar så lite som möjligt men är inte dumsnål på andra bekostnad, skall väl sägas ;) Så Guldfynd och Hallberg m.fl. lockar min köplust när de skickar ut små fina rabattkuponger.. Tänkte kolla om man kunde pressa priset hos en "vanlig" guldsmed med hjälp av dessa..lite hedlig prutning. Det kanske funkar, då får man handla av en lokal förmåga, vilket känns gott men till "mitt pris". Blir peppad av mannen som startade bolånsupproret och började pruta på sin ränta hos bankerna...

Blir mycket intressanta samtal i dessa trådar =)
Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd