• Tokig

Ni som har bröllop på restaurang/hotell...

Ni som har eller har haft er bröllopsfest på en restaurang, hotell eller motsvarande. (Alltså när stället står för allt, dukning, personal, mat och dryck)

Vad har ni betalt per kuvert och vad ingick?

Kunde ni förhandla något från deras utgångspris och vad förhandlade ni om i så fall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 13:57
    Berätta gärna vart i landet ni ska ha/hade er fest. Vore intressant att se om det finns några trender.

• Svar på tråden Ni som har bröllop på restaurang/hotell...
  • ElinFalk85

stockholm restaurangen heter enskede värdshus =).

• sommar2014
    Tokig skrev 2012-02-27 13:58:35 följande:

ElinFalk85, johannah och sommar2014 i vilken stad ska ni ha er fest?

Strax utanför Stockholm!
  • Tveket

Våra kuvert kommer kosta ca 370:- per person. Det inkluderar snittar till välkomst drinken, förrätt och huvudrätt. Lokal, personal, standard dukning och städning ingår också. Alkoholen och övrig dryck ingår inte. Läsk kommer kosta 10:- per flaska. Välkomst drinken går på 320:- flaskan och vin till maten har jag för mig skulle kosta 200:- - 250:- per flaska. Tårta och specialdekorationer får man fixa själv. Vi kommer vara på en restaurang norr om Stockholm.

• Fästmön
    Tokig skrev 2012-02-27 13:00:45 följande:
    Jo, absolut. Så har vi också gjort. Men i flera fall har det blivit dyrare att plocka ihop ett eget paket än att ta deras färdiga.

Vi har fått flera offerter nu och jag skulle bara tycka det var roligt att höra vad andra har fått för kuvertpris och vad som ingår. På så sätt kanske man kan förhandla kring sitt eget erbjudande.
    Vi betalar 450 sek/person men vi är 230 personer så det gör nog att vi kommer ner i pris en del. Vi får lokal, brudskål, serveringspersonal, blommor, plockmat i oändlig mängd (de fyller på så mkt vi vill =) ) - som blir som förrätt fast det fylls på under hela kvällen, huvudrätt och bröllopstårta.

Men jag har frågat hur mkt respektive del kostar även fast det är ett "paket" och utifrån det förhandlat med restaurangen. Jag är förhandlare till yrket så jag vet vilka metoder som är effektivast =) Övriga argument är ju den sänkta restaurangmomsen, att antalet bröllop har sjunkit det senaste året (utbud/efterfrågan) samt om man är många så får man "stordriftsfördelar".
    aniara skrev 2012-02-27 14:01:49 följande:
    Vi betalar ca 1100 kr per kuvert för brudskål, trerätters middag med vinpaket samt tårta (från konditori), kaffe och avec. Restaurangen är rekommenderad av White Guide och arbetar i huvudsak med närproducerade råvaror och produkter. Vi har inte försökt förhandla på något sätt då vi inte vill pruta på kvaliten. Dock har vi sett att de höjt priset efter att vi bokade så nu kostar samma paket 1200 kr/kuvert.
    Jag tror INTE att man behöver tumma på kvaliteten bara för att man förhandlar ner priset. Det är ju inte så att man ber kockarna slarva med maten och serveringspersonalen att vara otrevliga bara för att man har sänkt priset =) 

Lycka till alla!
  • TheD

Hotell - 50 pers (varav 1= min bebiskusin;))

Salen kostade inget.

Maten var medelhavsbuffé. Den bästa maten jag någonsin har ätit!!!

189:- per person

Drycken räknade personalen ihop under tiden hur mycket som hade gått åt så fick vi det på faktura sen.

Brudskål 60:- per person tror.

• aniara
    Fästmön skrev 2012-02-27 15:30:15 följande:
    Jag tror INTE att man behöver tumma på kvaliteten bara för att man förhandlar ner priset. Det är ju inte så att man ber kockarna slarva med maten och serveringspersonalen att vara otrevliga bara för att man har sänkt priset =) 
    Knappast att de slarvar med maten - de lär ju vara rädda om sin white guide-rekommendation, men det kan medföra enklare råvaror. Ex. vanlig lax istället för salmalax, grönsaker från Långtbortistan istället för närproducerat, ägg från burhöns etc. Den kompromissen vill vi inte göra. Det finns ett stort antal anledningar till att vi inte ville, eller ens tänkte på att pruta. Detta var bara en.
  • Sandra och Joakim

Vi ska ha festen på en restaurang i Vaxholm utanför sthlm och där betalar vi:
    3-rätters + dukning+ personal + dekoration 560kr/p
    Vinpaket (1 glas mousserande, 1 till förrätt, 2 till huvudrätt och 1 glas dessertvin) 369kr/p
    Båttransport 5 min 95kr/p

Sedan är det vanlig bar och där har vi än så länge inte bestämt hur vi ska göra med drinkbiljetterna.

• Otraditionell

Aniara Vart ska ni ha er fest? Stället du beskriver låter nämligen bekant

• Daludd

500 per person - förrätt, varmrätt, brudskål, två glas vin samt serveringsavgiften för tårtan som vi köper från annat ställe. Servering och disk och allt allt allt.

Vi kommer lägga till mer dricka men det paketpriset har vi fått i alla fall, mycket bra tycker vi! I centrala Göteborg. 

• malin martin

Vi valde att bo/vigas/ha fest på samma område så det mesta har sköts av företagets personal med dekorationer och service. 

Gällande middag har vi fått allt specat var och en sak för sig, men i vår budget har vi slagit ihop till ett totalpris på ca 800kr per kuvert, då ingår;
    2 sorters snittar 
    välkomstdrink mosserande vin
    2 rätters bröllopsmiddag
    förrättsvin
    varmrättsvin + påfyllning
    kaffe/te
    bröllopstårta 

Måste säga att det va verkligen värt att få allt ordnat och inte behöva fixa så mycket själv. Det vi har gjort va att dekorera matsalen som vi ville ha det.  

• charlottev

Varför hittar jag dom dyraste... Dom ställerna vi kollat på,( dalarö och syndby) ska ha ca 1200kr/kuvert =/ ska nog prova att förhandla ner priset

• Tokig

Vi har förhandlat fram ett riktigt bra pris. Framförallt får vi en kickback på fakturan på eventuellt boende och barkassa. Alltså t ex för varje natt gästerna bokar in dras 200 kr på vår faktura. Och om barkassan överstiger 15000 kr får vi 15 % rabatt. Testa nåt sånt!

Svar på tråden Ni som har bröllop på restaurang/hotell...