• Tinzi

Hur lång tid tog det att pimpa lokalen?

Tjejen som ska göra mina naglar vill veta vilken tid jag kommer kvällen innan Bröllopet.

Måste göra så då jag inte är van vid långa naglar och absolut inte vill ha långa när jag skall laga mat och fixa i lokalen.

Vi kommer börja i lokalen 08:00 på morgonen ( 2 personer)
    Sen kl. 9.30 kommer det 3 till.
    och senare ev. 2 till.

Vi ska göra enklare mat , snittröror, och duka, byta gardiner, sätta upp skyltar, massor!

Blivande tror att vi kommer vara färdiga på e.m runt 16, men jag tror det kommer ta längre tid, skulle ni våga boka tid för naglar kl. 20.00? (ska ju hinna sova också, naglarna tar 1,5 timme)

ELLER hade ni vågat ha era fina naglar när ni ska göra mat/pimpa lokalen?

HUR lång tid tog det för er???

• Svar på tråden Hur lång tid tog det att pimpa lokalen?
  • 1700tal
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 07:50:18 följande:
    va på restaurang...mkt enklare och slippa pimpa en lokal och slippa tänka på städningen osv ...mm skönt :)
    Det var ju en lite onödig uppmaning med tanke på att lokalen redan är bokad och Tinzi ska göra all mat själv. Hon är ju inte i planeringsstadiet för att boka lokal, det tyckte jag framgick väldigt tydligt..
  • Insanire

Vi kommer få tillgång till lokalen kl 12 på fredagen, vigseln är kl 15 på lördagen. Vi kommer ha hjälp av två tärnor och två marskalker plus den ena marskalkens fru, tre värdar samt åtminstone mina föräldrar, min bror ch min farmor. Min familj ska bo på lägergården och kommer upp hit på fredag morgon. Vi ska lyfta ut möbler ur rummet och lyfta in nya möbler, duka och dekorera. Vi kommer inte göra något förberedande för maten. Så jag hoppas att vi är färdiga innan middagstid och kan äta en lugn middag tillsammans och sen njuta av kvällen...

• ElinFalk85

vi ska vara på restaurang, skulle aldrig ens tänka tanken att be folk hjälpa oss att pynta om vi hade valt att hyra lokal. det är ju vi som valt det, då ska inte gästerna behöva slita. nej huah!

• Saandraa
    ElinFalk85: jag tror inte att dina kommentarer hjälper ts speciellt mycket. Den här tråden handlar inte om vad folk har för åsikter om hurvida man skall ha folk som hjälper till eller inte. Hon undrade hur lång tid det skulle kunna ta att få lokalen klar. 

Tinzi: Jag tror du lugnt kan boka tid 20.00 och som Chicita säger kan man ju alltid lämna lokalen tidigare och lämna det sista till de som stannar kvar. Vi får tillgång till lokalen kl 9 morgonen innan.  Kommer nog åka dit med en gång för att bli klara så fort som möjligt. Vi kommer ha hjälp av några som erbjudit sig att hjälpa till. Bla mamma, en väninna till henne och mina 3 syskon. Jag tror inte att det kommer ta så jättelång tid och räknar med att vara klara runt 17-18. Glad
  • Lebendig

Jag och min sambo kommer att göra det mesta av dekorationen själva. För 200 kronor extra får vi tillgång till lokalen från torsdag redan (gifter oss lördag) och det tycker jag är skönt eftersom vi bor tio mil från lokalen och glömmer man något kan man ta det  på fredagen. Men vi har inte tänkt att pimpa jätemycket, men jag misstänker att dukning för 80 personer kommer ta lite tid. När jag hjälpte min bror och hans sambo tror jag vi var runt tio personer och vi började vid tolv och var klara runt sex. men då fick vi lov att sytäda i lokalen först då det var så smutsigt.

• Lebendig

Jag tror inte att ni är klara till klockan 20 om ni bara är fem stycken och ska börja klockan tolv och ska dessutom laga en del mat. går det inte att göra rörorna ytterligare en dag i förväg så blir det ett mindre stressmoment?

• sollan
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 08:28:35 följande:
    vi ska vara på restaurang, skulle aldrig ens tänka tanken att be folk hjälpa oss att pynta om vi hade valt att hyra lokal. det är ju vi som valt det, då ska inte gästerna behöva slita. nej huah!
    För våran del så har folk erbjudit sig själva att hjälpa till  tex tärnorna. De tycker det ska bli roligt att få hjälpa till så inget tvång eller tråkigt.
    Blivande vårbrud
  • Aylas

Vi fick lokalen på måndagen och gifte oss på lördagen. Men då skulle tyg upp i taket, och det tog mig och maken tre kvällar att göra på fredagen kom föräldrarna, toastmastrar och syskon och då gick det undan.. Allt utom nlommorna var klart innan kl 18 och då började vi vid 10.

Men jag tror att listor är bra för att kunna pricka av. andra bra tips är att förduka ett bord så att de kan duka klart när du fixar naglarna. Glöm inte ställa ut placeringskort, festprogram med mera. Det tar plats och man tänker inte alltid på det... Namnlapparna la vi i ordning och per bord så var det lätt att ställa ut dem.

Vi fick lite synpunkter på bordens placering av de som hjälpte till, i all välmening men det är inte jätteuppskattat dagen innan bröllopet. Men det kan vara bra att förberada sig på att det kan komma

Lycka till

• ElinFalk85
    sollan skrev 2012-02-24 10:29:57 följande:
    För våran del så har folk erbjudit sig själva att hjälpa till  tex tärnorna. De tycker det ska bli roligt att få hjälpa till så inget tvång eller tråkigt.
    Blivande vårbrud
    hm nja jag hade nog i alla fall tackat nej men hänvisning till att mina gäster inte ska behöva jobba.
  • sofi 88

Hjälp, hur lång tid det där å pynta tar har jag inte haft en tanke på :/ Vi får vår lokal 12:00 dagen före. 
    När jag funderar tänker jag att man borde vara klar på några timmar? Men det beror som sagt på hur många man är å hur mycket man har att fixa. Testa att fixa lite som du ska ha fast hemma, å så tar du tiden helt enkelt. Å multiplicerar med antal sånna grejer du ska göra :) Röror borde som någon skrev kanske gå att göra redan på torsdagen? Då sparar man några timmar på det. Tror du borde vara klar till 20:00 faktiskt. 

Å Elin, det är ju trevligt för dig att du har din åsikt. Frågan är varför du överhuvudtaget uttalar dig i denna tråden när du inte alls svarar på ts frågor? 

• jkbr

NI verkar ha bra med tid , själv trodde jag att vi skulle hinna med hur mycket som hälst så jag var helt sönderstressad dagen innan. Tipset med listor skulle jag behövt :) Jag gick bara runt och viste allt som skulle göras och ingen annan viste vad jag hade tänkt.  Du kan ju göra listor till dom som ska hjälpa til så dom vet vad som ska göras.
    Du kan ju boka naglarna på kvällen och om du måste göra nått mer då så behöver du ju inte göra sånt som är farligt för naglarna .  
    Men till åtta  tror jag ni är klara. Lycka till :)

• Chicita
    Lebendig skrev 2012-02-24 09:56:06 följande:
    Jag tror inte att ni är klara till klockan 20 om ni bara är fem stycken och ska börja klockan tolv och ska dessutom laga en del mat. går det inte att göra rörorna ytterligare en dag i förväg så blir det ett mindre stressmoment?
    Vi brukar vara 10-12 personer som dukar till 700 gäster när Trafikverket har sin årliga julmiddag på hotellet där jag jobbar.
    Det tar ca 1 timme att få ut alla tallrikar, glas mm och så fortsätter ett par att ställa ut servetter vartefter några andra viker dom. Under tiden ställer resterande ut eventuella dekorationer.
    Vi är helt klara på ca 2 timmar med dekorationer och allt. Att ställa ut förrätterna på plats innan gästerna kommer brukar ta ca 30-45 minuter beroende på vilka som jobbar och hur många tallrikar dom kan bära.

Så det mesta hänger nog på hur organiserad man är och om man behöver göra om för att någon inte förstod instruktionerna.
    Att göra ett bord klart för att ha som referens för resterande bord tycker jag låter som en mycket bra plan för då kan Tinzi gå och pyssla med maten medans andra dukar klart resten bara hon fått iordning ett av borden som hon vill ha det. Eller att någon lägger på dukar och ställer alla tallrikar mm på plats så kan Tinzi komma in och dekorera själv om hon vill...
  • soffia
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 10:50:59 följande:
    hm nja jag hade nog i alla fall tackat nej men hänvisning till att mina gäster inte ska behöva jobba.

Men du, om du ändå inte har något vidare svar som kan hjälpa TS så borde du nog hitta en annan tråd att skriva i, dina svar hjälper knappast.

Tinzi: Joo men jag tror nog att du hinnar med naglar kl 20 utan problem, om ni dessutom har hjälp från olika håll så är det ju bara att smita iväg och göra naglarna

• mjeanettek

Jag tippar på att du blir klar tidigare än kl 8... Iallafall hoppas jag det. Dagen innan bröllopet är det ju så mycket annat som sker. Det viktigaste är att ha allt organiserat. Du skall ansvara för det, du skall ansvara för det osv. Jag har lagat en teckning på borduppställning, namn på platsen, buffebord, drickabord, osv. Så egentligen kan vem som helst duka på borden. Lycka till, och ha det trevligt  :)

• Tinzi
    Saandraa skrev 2012-02-24 09:13:30 följande:
    ElinFalk85: jag tror inte att dina kommentarer hjälper ts speciellt mycket. Den här tråden handlar inte om vad folk har för åsikter om hurvida man skall ha folk som hjälper till eller inte. Hon undrade hur lång tid det skulle kunna ta att få lokalen klar. 

Tinzi: Jag tror du lugnt kan boka tid 20.00 och som Chicita säger kan man ju alltid lämna lokalen tidigare och lämna det sista till de som stannar kvar. Vi får tillgång till lokalen kl 9 morgonen innan.  Kommer nog åka dit med en gång för att bli klara så fort som möjligt. Vi kommer ha hjälp av några som erbjudit sig att hjälpa till. Bla mamma, en väninna till henne och mina 3 syskon. Jag tror inte att det kommer ta så jättelång tid och räknar med att vara klara runt 17-18. Glad
    Bokar nog 19.30 och chansar på att vi ska hinna :) Annars får blivande, och hand bröder fixa det sista där!
    blivande som kommer senare bara , men jag kan ju börja med röror mm direkt på morgonen där :)
    Lebendig skrev 2012-02-24 09:56:06 följande:
    Vi börjar nog innan tolv, har lokalen fårn 07.00 på morgonen, och är nog där då eller 08.00 senast :) Det är
    Aylas skrev 2012-02-24 10:45:15 följande:
    Vi fick lokalen på måndagen och gifte oss på lördagen. Men då skulle tyg upp i taket, och det tog mig och maken tre kvällar att göra på fredagen kom föräldrarna, toastmastrar och syskon och då gick det undan.. Allt utom nlommorna var klart innan kl 18 och då började vi vid 10.

Men jag tror att listor är bra för att kunna pricka av. andra bra tips är att förduka ett bord så att de kan duka klart när du fixar naglarna. Glöm inte ställa ut placeringskort, festprogram med mera. Det tar plats och man tänker inte alltid på det... Namnlapparna la vi i ordning och per bord så var det lätt att ställa ut dem.

Vi fick lite synpunkter på bordens placering av de som hjälpte till, i all välmening men det är inte jätteuppskattat dagen innan bröllopet. Men det kan vara bra att förberada sig på att det kan komma

Lycka till
    Bra att duka ett bord ifall att jag inte hinner, dock är jag ett kontrollfreak ochvill nog kolla så det blir rätt m. namnen och allt :)

MEN om jag inte hinner göra vissa saker kan de få pimpa toaletter, och göra massa annat (sätta upp skylötar ute mm) Så duktningen tar jag helst ;)
    mjeanettek skrev 2012-02-24 13:13:37 följande:
    Jag tippar på att du blir klar tidigare än kl 8... Iallafall hoppas jag det. Dagen innan bröllopet är det ju så mycket annat som sker. Det viktigaste är att ha allt organiserat. Du skall ansvara för det, du skall ansvara för det osv. Jag har lagat en teckning på borduppställning, namn på platsen, buffebord, drickabord, osv. Så egentligen kan vem som helst duka på borden. Lycka till, och ha det trevligt  :)
    TACK :)
Svar på tråden Hur lång tid tog det att pimpa lokalen?