• Tassha12345

Alltsås varför ska man ha festprogram!?

Förstår verkligen inte varför man ska ha nån löjlig fest program? Lite till överdrift tycker jag! Tycker inte man ska ha nåt sånt, roligare med att det bara flyter på lixom naturligt, vad tycker ni? Blir frustrerad. Har aldrig vart på bröllop förr och måste säga att det gör det inte lättare för mig att planera min egen nu! HELP

• Svar på tråden Alltsås varför ska man ha festprogram!?
  • Oniq

Säger som övriga talare, man MÅSTE ingenting.

Hinderskapsbevis
    'Giltig' vigselförrättare/präst
    2st vittnen

Det är väl i stort vad man måste dras med för att det ska kunna genomföras en vigsel har jag för mig ;)

Vi hade inte ett festhäfte.

Vi hade tre..

..nej fyra (fem?) olika häften till alla gäster. Hörde lite till temat liksom :)

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Blingbling

Absolut inget måste men jag säger som Anneli256, en uppskattad detalj. Jag har sparat festprogrammen från de bröllop jag har varit på. Du behöver absolut inte ha sånger och lekar och sånt som jag antar du menade var onödigt.

Menyn samt namn på alla vinerna, en kort presentation av alla gästerna samt nummer på vart de sitter så alla nyfikna kan läsa om bordsgrannarna. En karta av bordsplaceringen.
    Tex: Nr 49, Per Persson. Barndomsvän till bruden. Bor just nu i London med sin fru (nr 58) och sina 3 söta barn.
    En liten berättelse om hur brudparet träffades och kanske någon bild på dem.
    Ett tack till alla som varit med och förgylld brudparets dag samt nr till taxi och lite praktiska saker.

Jag verkligen älskar ett välskrivet festhäfte på ett bröllop!

• sofiany

Jag har en liten fundering. Vi ska inte ha någon sittande middag alls, utan mer mingel med plockmat som man kan äta på stående fot (med sittplatser för dom som vill sitta ner). Sedan blir det fest och mingel hela natten lång. Jag vill inte ha så mycket tal (är mest rädd för hur talarna kommer skämma ut mig, skämms för det mesta :p). Det ska vara avslappnat, lite som ett coktailparty.

Min fråga är då vad som ska stå i festhäftet? Jag räknar med att min bliviande svärmor och min pappa vill hålla lite tal, även min otroligt jobbiga svärfar. Har ni några tips?
    Det blev lite rörigt det här men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. 

• daniiel
    sofiany skrev 2012-04-13 12:56:04 följande:
    Jag har en liten fundering. Vi ska inte ha någon sittande middag alls, utan mer mingel med plockmat som man kan äta på stående fot (med sittplatser för dom som vill sitta ner). Sedan blir det fest och mingel hela natten lång. Jag vill inte ha så mycket tal (är mest rädd för hur talarna kommer skämma ut mig, skämms för det mesta :p). Det ska vara avslappnat, lite som ett coktailparty.

Min fråga är då vad som ska stå i festhäftet? Jag räknar med att min bliviande svärmor och min pappa vill hålla lite tal, även min otroligt jobbiga svärfar. Har ni några tips?
    Det blev lite rörigt det här men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. 
    Min fråga blir då - måste ni verkligen ha festhäften? Vanligtvis ligger ju de vid gästernas plats vid bordet och innehåller lite info tex menyn, knep och knåp som gästerna kan roa sig med under middagen. Om ni inte ska ha sittande middag, så känns det som att festhäften skulle bli lite överflödigt? Bara en tanke.
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-04-13 13:38:45 följande:
    Min fråga blir då - måste ni verkligen ha festhäften? Vanligtvis ligger ju de vid gästernas plats vid bordet och innehåller lite info tex menyn, knep och knåp som gästerna kan roa sig med under middagen. Om ni inte ska ha sittande middag, så känns det som att festhäften skulle bli lite överflödigt? Bara en tanke.
    Precis min tanke Glad
  • sofiany

lite så har jag också tänkt men så läser man i forum och så tänker jag (som man inte ska), alla andra har ju, man måste ha osv osv. Skönt att ni tar ner mig på jorden och bankar in lite vett i mitt röriga huvud. Vår toastmadame får sköta tal-delen.

• Chicita
    sofiany skrev 2012-04-13 13:58:33 följande:
    lite så har jag också tänkt men så läser man i forum och så tänker jag (som man inte ska), alla andra har ju, man måste ha osv osv. Skönt att ni tar ner mig på jorden och bankar in lite vett i mitt röriga huvud. Vår toastmadame får sköta tal-delen.
    Det finns bara två måsten på bröllop.

1: Att man har ett godkänt hindersprövningsintyg 
    2: Att den som viger en är godkänd som vigselförrättare

...Sen måste du inget alls Flört 

Om du vill göra något liknande så kan du sätta ramar mellan plockrätterna där du beskriver gästerna.
    Eller ha någon större tavelram med beskrivning av maten uppsatt någonstans. 
  • Retrobohem

Vi har ett svensk-norskt bröllop, cirka 80 gäster till maten och ytterligare 50 efteråt. Vi vill ha ett häfte för att underlätta för gästerna känner inte alls varann och jag älskar att skriva och pyssla och göra iordning såna här grejer :) men det är ju absolutinte måt tvång :)

• Fjärilen

Vi ska inte ha något festhäfte heller. Vill ha ett mysigt bröllop som inte är så himla uppstyltat.

Jag har varit på jätte många bröllop och aldrig sparat ett festhäfte. Har bara snabbt bläddrat igenom dem och det har alltid stått ungefär samma sak i dem.

Har tyckt det varit trevligare att tala med ens bordsgrannar än att sitta med näsan i ett festhäfte. Men det är vad jag tycker :) 

• Syllis 2012

Festhäfte är ju inget måste.
    Vi ska inte ha det

• tagetuss

Jag älskar festprogram! Har varit på en hel del bröllop och inget av dessa har innehållt något som har med tid eller aktiviteter att göra. Det innehåller (som andra skrivit) bara lite kul info om brudpar och gäster, meny och kanske en å annan sångtext.

Vem som ska hålla tal och när sköter toastmastern och anpassar det efter hur middagen flyter och när det passar in, likadant gäller eventuella lekar.

Svar på tråden Alltsås varför ska man ha festprogram!?