• Tassha12345

Alltsås varför ska man ha festprogram!?

Förstår verkligen inte varför man ska ha nån löjlig fest program? Lite till överdrift tycker jag! Tycker inte man ska ha nåt sånt, roligare med att det bara flyter på lixom naturligt, vad tycker ni? Blir frustrerad. Har aldrig vart på bröllop förr och måste säga att det gör det inte lättare för mig att planera min egen nu! HELP

• Svar på tråden Alltsås varför ska man ha festprogram!?
  • Chicita

Men det är väl inget "måste"?
    Om du inte vill ha det - låt bli. Behöver det vara svårare än så? Flört

Vi ville presentera maten, tacka alla som hjälpt oss och så hade vi en ordfläta, lite roliga "regler" (bara på tok) för att stimulera konversation osv. Inga presentationer av gästerna, inget "klockan 17,00 är det brudskål, 17,45 kommer förrätten" Tungan ute

Och de flesta fester / middagar behöver styras upp på något sätt av någon person (toastmaster är lämplig) för att det ska flyta på... Annars blir det långa uppehåll när folk springer ut och in på mer eller mindre lämpliga tillfällen för att röka, gå på toa eller liknande. Tal hamnar mitt i bortplockning av porslin och ingen hör något osv...
    Flyter bra gör det om någon styr upp.
    Men det behöver defenitivt inte vara uppunktat i minuter och timmar. Och det är det sällan någon som gör. Jag har i alla fall inte sett det någon gång.
    "programmen" brukar vara ett ställe där man presenterar gästerna, tackar för hjälp. Skriver upp numret till taxi, presenterar menyn och kanske gör något tok...
    Men det är inget måste. Och om man inte vill ha något så låter man bli. Det är inte svårare än så

• Saandraa

Ett festprogram behöver ju inte vara ngt där allt står prickat med vad som skall hända och när. Vi kommer definitivt ha ett festprogram. Kommer bla ha en text där vi hälsar alla välkomna, Middagsmenyn, Gästpresentation av alla gäster så alla vet vem som är vem, lite historik om mig och min blivande, sånger, bilder mm. 
    Men vill du verkligen inte ha ett själv så är det ju helt upp till dig. Absolut inget tvång Skrattande 

• Darling Daisy

Hihi, du låter som jag!
    Vi hade inga festprogram och, kan du gissa, det blev en jätterolig och trevlig middag ändå! De som ville hålla tal fick göra det och de som ville vara tysta fick vara det. De som ville sjunga fick göra det osv...

Hela vår bröllopsdag var härligt avslappnad och det var precis så vi ville ha det. Förmiddagsvigsel, buffé till lunch, mingel hela eftermiddagen, buffé till middag och inte ett festhäfte så långt ögat nådde!

Har man en mer strikt middag så kan kanske ett tidsprogram vara bra (så att inte långa spex/tal krockar med serveringen av varmrätten etc), fast jag tycker ändå inte att man måste ha ett litet häfte till varje person. Egentligen räcker det nog med att man har en toastmaster som har koll på allt. 

• daniiel

Jag tycker inte ett festprogram är något måste. Det är nog ingen som tycker det. Precis som andra skriver - vill du/ni inte ha det, så ha det inte. Det är inte mer med det.

Vi valde att ha det för att jag/vi tyckte det var en kul grej. Vi hade menyn i festhäftet, samt lite gulliga barncitat om kärlek, en liten "Vem är du mest lik, brud eller brudgum?" grej, lite kul info om oss brudparet och även några allsånger. Allt för att vi ville ha det. Festprogrammen var faktiskt väldigt uppskattade av våra gäster och även av oss. Vi hade ingen gästpresentation, för det tyckte vi var onödigt. Man väljer ju själv om man vill ha festhäften och isåfall vad man vill ha sina häften.

Precis som Chicita skriver, så är det bra om har man lite koll på kvällen. Ungefär vad som ska hända och ungefär när. Vi hade ett toastpar och festhäfte till hjälp för att få kvällen att flyta på bra.

• Chicita

Våra festhäfte (eller snarare menyer eftersom det var den primära funktionen) gick åt som smör i solsken. Tror inte det var mer än något enstaka kvar när gästerna gått. Alla ville ha med ett hem så dom kunde berätta för alla vad dom hade fått för konstig (men utsökt) medeltidsmat *hihi*

Så det kan även vara ett minne för gästerna att ta med hem

• sofi 88

Funderar faktiskt också på att skita i festhäfte. Jag vill ABSOLUT INTE ha allsånger eftersom 95 % av gästerna inte kan sjunga och åt minstånde större delen av min släkt hatar att tvingas sjunga offentligt... Gästpresentationer kan vara trevligt men det känns på något sätt så "gjort" eftersom många haft det nu. Meny däremot kan ju vara trevligt men den kan toastmasterparet upplysa om när alla satt sig till bords. Då räcker det med att man bara har placeringskort kanske för varje gäst. 

• Pyttsan

Vi kommer att ha ett sånghäfte och en sida där vi tackar alla som bidragit till festen. Kanske några bilder på oss och våra favoritplatser. 

Programmet sköter toastmastern om. Alltså, tidsschemat med köket, när talen ska hållas och i vilken ordning. Sånt vet vi inte på förhand, men de som vill tala, sjunga, leka eller spexa tar kontakt med toastmastern och de ser till så allt flyter.   

• max alexis

Jag tycker också festprogram är trevligt. Men man bestämmer ju själv. Kul att spara för gäster

meny, presentation, sånger, dikter, kul bingo om brudparet/annat spex etc etc

Dock ska vi inte ha ngt kl 17... kl 18 etc
    för de tror jag flyter på bra ändå även om det finns en plan för tider etc.

tal etc mit när folk äter, det dukas av, toalettbesök, rökpauser etc är ju inte så kul. man vill ju höra dessa.
    jag har som gäst uppsakattat när det varit festprogram/häften

men som sagt man bestämmer ju helt själv.

• Anneli256

Håller med om att man inte behöver festhäften om man inte vill. Däremot kan jag själv tycker att det är en trevlig detalj. Har sparat festhäftena från alla större fester jag själv varit på eller haft. Dessutom så kan det vara en vägledning för gästerna speciellt om man har många gäster som vi troligtvis kommer att få ung 70 ännu värre för dom som har ännu fler. Vi kommer dessutom att ha en tavla/ plansch med bordsplacering så folket inte behöver springa omkring och leta efter "sin" plats. Vi kommer även att ha menyn på en tavla eller plansch, ska försöka få tag på ett måleristafli och sätta detta på vid ingången.  Har varit på många större fester.. där det varit något liknande vilket faktiskt är väldigt uppskattat.

Menyn valde vi även att trycka i inbjudan.. dels eftersom det finns en valmöjlighet på förräten.. samt ev allergier osv.

Gästpresentation i häftet vet jag inte om vi ska ha.. men vi har många som inte känner varandra så mest troligt kommer vi att ha det.

Det är helt och hållet upp till var och en hur dom vill ha det. Jag tycker om struktur och ordning, vi kommer visserligen att ha en toastmadame.. jag kan tänka mig att det kommer att vara en hel del gäster som vill hålla tal osv.. det kommer att vara hennes uppgift att strukturera upp det Glad Det är även vår toastmadame som kommer att ta emot osa.

Kyrkoprogrammen kommer vi också att ha... där kommer psalmer osv att stå (med text) även detta är ett minne för dom som så önskar. Dessa har vi själv gjort i datan vilket vi även kommer att göra med festhäftena.

Men som sagt var.. helt och hållet en smaksakGlad

• niriel

Klart man inte måste ha ett, det finns väl egentligen väldigt få "måsten" när det gäller bröllop. Vi vill ha det eftersom vi gillar allsång, många gäster har inte träffats och det är lite kul att kunna läsa något om den för att kunna prata lite lättare och för att det är skoj minnen för gästerna. Själva tidsplaneringen av tal och liknande är helt och hållet upp till vår toastmaster och toastmadame, det är inget som är schemalagt in i minsta deltalj, framför allt för att det aldrig har hållit på någon större fest jag har varit på. Men det är, som alla övriga här säger, helt och hållet upp till varje brudpar att bestämma själva vad de vill ha!

Svar på tråden Alltsås varför ska man ha festprogram!?