• Anonym (ledsen)

    Lust att strunta i allt

    Vi ska gifta oss nästa år. Blir budgetbröllop, max 20 000 kr. Jag kollar varje dag på klänningar, läser BT etc. Vi ska antingen bjuda all släkt och 2 vänner var el all släkt och de vänner vi vill. Antingen blir det totalt ( med oss) 30 eller 44. Vi ska vigas borgligt. Osäkra på hur vi gör eftee vigsrln. Varit inne på smörgåstårta + tårta, lunch på restaurang, kallbuffe i lokal. Hur vi än gör spricker budgeten, känns det som. Lust att strunta i allt

  • Svar på tråden Lust att strunta i allt
  • Victoria

    Nej absolut inte ska du strunta i allt!! Den enklaste ni nästan kan göra (tycker jag) är att ni kan ta ut en kuvertavgift för gästerna. Att dom tex får betala 150-200 kr för middag istället för att ni ska spräcka eran budget!
    Något som ni har fundertat på? :)


  • Jeaneettes


     


    Vi kommer ha ett afternoon tea bröllop för 50 gäster, vi kommer ha scones och marmelader 12 olika kakor och cupcakes sen samt denna förtjusande bröllopstårta, 50 st av allt och vi fick ett pris på 10 500 någonting. sen kommer vi gå ut och äta middag med dom närmaste. det kanske kan var något?

  • Anonym (ledsen)

    Kuvertavgift vill vi inte ha, men tack. Det vi max kan lägga på maten är 5000. Alt tar vi kakbuffe på det hotellet vi ska bo på kvällen.

  • annapanna88

    Rent spontant känns det ju som att t.ex smörgåstårta och tårta inte borde spräcka er budget. Var har ni kollat på prisförslag? Tårta kan man ju t.ex få billigt på Ica, Citygross osv, om man nöjer sig med prinsesstårta med vit marsipan. Smörgåstårta borde inte heller vara så dyrt tycker jag...
    Eller så kan man ju göra som ovan och ha te-bröllop. Det borde absolut gå att få in i budgeten!
    Ge inte upp, jag är säker på att det går att lösa!

  • daniiel

    Jag vet inte vart ni bor, men här kan man hitta buffé via catering för ca 100kr/person. Det blir ju ännu billigare om man gör det själv. Smörgåstårtor ligger på 30-35kr/bit via catering, även det billigare om man fixar själv antar jag. Pajbuffé är ju något som borde bli ganska billigt, om man inte vill ha smörgåstårta.

    Jag tror definitivt att ni kan hitta något som passar er budget :)


  • Anneli256

    Smörgårstårta eller små snittar som ni själv eller någon annan gjort, sedan lite cupkakes och någon annan småkaka efteråt passar ju kanon till ett bröllop tidigare på dagen. Kan bli jättemysigt. Glad Sen kanske du har någon lokal eller rent av ska ha det hemma? Lite dekoration i form av ballonger etc kostar inte så mycket. En söt klänning kan du ju få till ett bra pris och om du vill köpa en mer bröllopslik klänning så finns det många alternativ, begagnat eller på ebay så kommer du undan billigt. När det gäller florist och frisör så kanske det finns skolor i närheten som kan tänka sig att hjälpa dig med detta. Frisörelever och floristelever gör jättefina jobbTungan ute Hör dig för och kolla runt.. du har ju jättegott om tid på dig.  Man kan även gå in hos en florist och beställa en bukett blommor samma dag.. vira ett sidenband runt och få en helt underbar brudbukett för några hundralappar. Inbjudningskort beställde jag på ICA foto.. vi hade ett eget fotografi som vi la in det gick på 400 kr för 40 kort.. Det finns säkert billigare alternativ eller om ni gör dom själv. 

    Om du frågar runt lite bland vänner osv så kanske dom kan hjälpa till eller vet någon som är duktig på något.

    Vi har valt att ha ett lite större bröllop, med hela dealet.. men vi har kommit undan med en budget på ung 40 000 vi kommer att bjuda 70 talet gäster (tror inte alla kommer dock) , Tre rätters middag och hela kittet.. Tack vare att goda vänner, att vi har ringt runt och kollat olika priser mm..så får vi "det stora bröllopet" för den lilla pengen Glad Ett likvärdigt bröllop hade nog gått på det dubbla minst om vi betalt fullt ut vad allt kostar i vanliga fall.. du vet säger man bröllop framför så stiger priserna enormt Guld i mun

    Det finns massor av tips att få här på BT bla.. så ge inte upp ni fixar detta.. och ert bröllop blir säkert lika fint och minnesvärt som vilket annat som helst oavsett om man har lite lägre budget.

  • MissBroccoli

    Kan ni laga maten själva? då kommer man ju billigare undan med maten. Vilken tid på året blir det? Ni kanske kan köra ett utomhus bröllop med lättare lunch buffé, lite olika sallader, paj, bröd och pålägg. eller potatissallad och nåt kallskuret. Smörgåstårta är ju rätt enkelt att göra själva, Ni kanske kan be familj och/eller vänner om hjälp med det dagen innan och göra det till en kul grej. Träffas några kompisar å prata, fnissa skratta å ha roligt dagen innan.


    Kan ni önska er tårta, hotellövernattning, bukett och sånna saker av närmsta familjen? Det har vi funderat på att göra. Min mormor bakar guddomliga tårtor så vi ska nog fråga henne om hon kan baka åt oss istället för present. För vår del så önskar vi oss inga saker och vi är inte mycket för att ut å resa så sånna saker är mycket mer uppsakattade.


    Lycka till!!!! och klart det kommer ordna sig!!!

  • Dannedo

    Om nu bjuder in till kvällsvigsel (så att folk ätit middag innan) så kan ni bjuda på bubbel och tårta efteråt. Och kanske ett bord med snacks: saltkex, en hel brie, oliver, vindruvor...och ett par lådor vin. Borde vara inom budget eller hur? Jag har varit på ett sådant bröllop, folk var välkomna att mingla från kl.20 och vigseln var kl.21, därefter blev det tårta, tal och dans. Det var superlyckat och kändes inte alls budget. Fokus blev på den vackra vigseln och istället för en lång middagssittning kunde man prata med alla gäster, dansa och brudparet blev verkligen i centrum och hann umgås med alla.

  • Anonym (ledsen)

    Tack för alla tips . Kvällsvigsel lät mysigt, fast fungerar inte, då vi vill ha våra barn med på vigseln

  • Chicita

    Det behöver ju inte vara så sent som kl 8 på kvällen...
    Det funkar lika bra att ha det tidigare också, men i inbjudan så specificerar du att ni efter vigseln bjuder på "fika och lättare förtäring" (exempelvis). Så vet folk att dom ska äta innan.
    Och om dom inte gjort det så får dom ju skylla sig själva Flört

Svar på tråden Lust att strunta i allt