• annamopp

    Min kompis vägrar förstå att det är mitt bröllop och inte hans, vad gör jag?

    Jag har en kompis som enda sedan jag berättade att jag skulle gifta mig har försökt nästla sig in i bröllopsplaneringen. Det är allt från vilken klänning jag ska ha till hur vi ska duka och framför allt vad vi ska spela för musik på kvällen (han har sin favoritartist som ingen annan där kommer gilla som han vill spela konstant).

    Jag har gång på gång förklarat för honom att han gärna får komma med förslag men att de kommer ses som just förslag och inte alls som någonting som absolut kommer att hända. Men gång på gång igonerar han vad jag säger och "bestämmer" nya saker. Det har till och med gått så långt att några av mina andra vänner har fått hjälpa till att säga ifrån (han kanske lyssnar om det kommer från fler personer) och jag spenderar nästan mer tid åt att försöka få honom att förstå än att faktiskt planera bröllopet.

    Mina andra vänner har redan bannlyst honom från möhippan och jag funderar på att inte låta honom komma på bröllopet heller. Frågan är bara om jag kan vara så elak? Han är en av mina bästa vänner och egentligen vill jag ju ha honom där men när han aldrig vill förstå ser jag inte riktigt någon annan lösning. Är rädd att han annars börjar bestämma saker under själva bröllopet/middagen som jag inte hinner förhindra.

    Tankar? Åsikter? Tips?

  • Svar på tråden Min kompis vägrar förstå att det är mitt bröllop och inte hans, vad gör jag?
  • LL 2010

    Jag tycker du ska vara ärlig mot honom, men från ditt perpektiv, berätta att du tycker det är jobbigt, at t det är DITT bröllop.
    Kalrt du ska bjuda in din bästa vän om du vill det. Men säg till honom så han vet.

    Lycka till!

  • daniiel

    Kan du inte bara säga "Jaja, okej" åt hans förslag, men strunta i dom? Planera bröllopet som ni vill ha det och så får han väl se på bröllopsdagen att ni inte använt er av hans förslag. Och under middagen, se till att ni har ett toastpar som håller i trådarna och styr och ställer (som ni vill ha det) och tala om för dom att de inte ska lyssna på din väns idéer.

    Låter väldigt jobbigt det där, speciellt när det är en nära vän som man ju helst inte vill göra sig ovän med heller. Det är ju alltid roligt om folk är intresserade och vill vara involverade, men det kan ju (uppenbarligen) gå över gränsen också och kan tänka mig att det inte så roligt längre då.


  • Ekna

    Kan du inte verkligen försöka säga till han på skarpen? Och kankse låta den blivande med säga till han? Så han fattar att tips och så kan dy ta emot men lagom mycket. Sen jag hade personligen fått ett halvt frispel och talat om för honom att de är jag som skall gifta mig inte han och de är hur jag vill ha de. Hoppas de löser sig för dig :)


  • annamopp

    Jag har verkligen försökt med allt känns det som (förklarat att det är jobbigt, ignorerat, sagt till på skarpen, förklararat att det är mitt och inte hans bröllop mm mm). Har till och med godkänt en Carola-låt i förhoppning om att han ska nöja sig med det men ingenting (hittils) verkar funka.

    Toastpar låter i och för sig som en bra idé, jag hoppas bara att det inte blir för mycket "barnvaktande" av honom för de måste ju såklart ha tid att ha roligt också... 

  • Chicita

    Du får nog vara övertydlig.
    Säg Tack men nejtack, jag gillar inte din artist. När du gifter dig så får du ha vilken du vill, men jag vill inte och det här är mitt bröllop.
    Tala om att om han inte respekterar det så vill du inte att han kommer på bröllopet alls, och att du faktiskt vill ha honom där och att du skulle bli ledsen om du måste porta honom pga att du är rädd för att han ska "ta över" och faktiskt förstöra din dag.
    Om han inte respekterar det så får du nog porta honom helt enkelt...

  • annamopp
    Chicita skrev 2012-02-17 13:42:48 följande:
    Du får nog vara övertydlig.
    Säg Tack men nejtack, jag gillar inte din artist. När du gifter dig så får du ha vilken du vill, men jag vill inte och det här är mitt bröllop.
    Tala om att om han inte respekterar det så vill du inte att han kommer på bröllopet alls, och att du faktiskt vill ha honom där och att du skulle bli ledsen om du måste porta honom pga att du är rädd för att han ska "ta över" och faktiskt förstöra din dag.
    Om han inte respekterar det så får du nog porta honom helt enkelt...
    Ja det är så jag tänker. Det är inte för elakt då?
  • Chicita
    annamopp skrev 2012-02-17 13:49:56 följande:
    Ja det är så jag tänker. Det är inte för elakt då?
    Nej. Ärlighet varar längst. Det är elakare om du går och irriterar dig så pass på honom att du tar det bakom ryggen istället eftersom du inte vill såra honom.

    Sen kan man ju tänka på hur man formulerar det och under vilka omständigheter du säger det.
    Bjud honom på fika och berätta hur mycket du uppskattar hans vänskap och honom som person. Men att han håller på att förstöra glädjen med ditt bröllop för dig genom att lägga sig i för mycket.
    Säg att på hans bröllop så får han givetvis göra precis vad han vill och du kommer att stötta honom i hans val då. Men den här gången är det din och din makes tur att få vara i centrum och det är era åsikter som räknas mest och att ni vill ha det på ett visst sätt...

    Men ta det med honom innan det har gått för långt...
Svar på tråden Min kompis vägrar förstå att det är mitt bröllop och inte hans, vad gör jag?