• Vaniljmousse

När börja ni planera erat bröllop?

När börja ni planera erat bröllop?

jag har mest fått konstiga kommentarer att jag redan nu börjar planera fast vi inte skall gifta oss för än feb 2014.

Jag är föräldrarledig och snart börjar jobba igen och vet inte alls hur jag skall börja.

Så när börja ni planera kom gärna med tips och råd hur jag kan börja

• Svar på tråden När börja ni planera erat bröllop?
  • lilja

Sambon friade på min födelsedag i maj 2011 och vi gifter oss t sommaren den 21 juli.
    Jag tycker det är jätteskönt att jag har mitt år på mig, det är mycket som ska funderas igenom och som ska göras. Sen är vi alla olika, min syster o man bestämde sig i februari att de skulle gifta sig i maj. Och jag var toastmadame med allt vad det innebär.
    Så absolut att man kan planera så långt innan, du får ju fullt upp sen efter mammaledigheten och den omställningen att få vardagen att gå ihop.

* 21 juli 2012 *
  • Pyttsan

Jag blev medlem här ett drygt år innan vi skulle gifta oss. Började med att bestämma "sommaren 2001" och sen började jag fundera lite på klänning, färger, budget, ringar, platser osv. Man behöver ju tänka igenom en hel del för att kunna göra en budget och spara pengar, så det var nog det vi började med! 

Sen blev jag gravid och min sysster meddelade att de tänkte gifta sig sommaren 2011, så vi bestämde att vi tar en sak i taget och ska gifta oss nu i sommar istället. Nu har vi tagit upp planerna på nytt på allvar ca 9mån innan. Men då har vi redan en klar bild av vigsel, stilen på bröllopet, budgeten och jag hittade en jättefin klänning begagnat och slog till. Så vi har bara de roliga detaljerna kvar! Skrattande 

• sollan

Min blivande friade till mig den 6 April 2011 & vi gifter oss 14 April 2012 så några dagar mer än 1 år Glad
    Hade klarat mig på mycket kortare tid...Fixa en massa de första månaderna för att sen ta en paus från sommaren fram tills nu i Januari.

Blivande vårbrud
  • Aniara4

Vi började ungefär 8 månader innan. Det som kan vara svårt är att boka populära lokaler på populära datum. Vi gifte oss i början september så det var inte så jättestort tryck då, även om det tydligen var ovanligt många som gifte sig i september förra året.

Jag hade gärna börjat planera tidigare, men maken tycker inte om att planera och var motsträvig med att bestämma datum. Så sent som mellan jul och nyår sa han "tja, nästa år nån gång, före sommaren kanske". Men jag förklarade att före sommaren var redan kört, men vi kunde börja planera till efter sommaren. Och till slut förstod även han att man behöver ha lite framförhållning på vissa saker! Så i januari satte vi igång!

• evigtkär

Jag förstår inte alls varför man ska planera 1-2år före bröllopet. Man hinner ju ändra smak flera gånger om under den tiden och det hinner komma nya klänningar/ringar m.m. också.

Jag planerade min vigsel 3veckor innan vi ska gifta oss. Köpte klänningen två veckor innan. Det har gått bra, visserligen har vi ingen stor fest. men skulle vi haft det hade jag kanske planerat 3månader innan.

• Joanna Marie

Jag började planera på allvar lite mindre än ett år innan dvs så bokade jag lokal och kyrka. Sen skickade jag ut inbjudningskorten i januari (gifter oss i juni). Men alla har i princip vetat vilket datum vi ska gifta oss vilket är ganska viktigt då många av mina vänner bor utomlands och jag har släkt i usa och jag vill gärna att de iaf får möjlighet att komma.
    Men det blir definitivt mycket dötid. Jag har ringarna och min klänning sys av en vän som är sömerska. I princip så väntar jag på att det ska bli slutet av mars då saker kommer igång igen!

• Fjärilen

När min prins friade i September förra året så började vi planera bröllop lite löst som att bestämma datum och vart vi ville gifta oss. Vi ska gifta oss i September i år :)

Allt beror ju på hur stor fest man vill ha o hur många detaljer och jag antar att man kan kan hitta bra grejer på rea om man planerar flera år.

Lycka till

• niriel

Evigtkär: 3 månader innan hinner man säkert planera en större fest på, men om man ska gifta sig mitt i sommaren har jag väldigt svårt att tro att det är speciellt enkelt att med så kort varsel hitta en ledig lokal. Om man inte vill begränsa val av brudklänning till vad som finns tillgängligt i butiken just nu utan vill beställa den klänning man verkligen vill ha måste man vara medveten om att beställningstiden på en klänning är för det mesta 3 månader, och sedan ska du ha tid att göra ändringar med. Så 3 månader fungerar säkert, bara man är medveten om de begränsningar som kommer med att inte vara ute i god tid.

• Vaniljmousse

vi skall gifta oss på alla hjärtans dag (hade vi tänkt)
    just nu sitter jag mest och kollar på ställen för fest och priser så man vet vad för buget man kan få eller måste spara ihop.

vi hade planerat att ha det i sälen :) ett riktigt vinter bröllop.
    så det blir till att besöka lite saker där uppe nu när vi åker upp :)

• aniara

Vi började planera i samband med förlovningen (som var en överraskning från sambons sida), 11 månader innan. Då kände vi att vi hade massor med tid men eftersom jag var utomlands hela hösten (mitten av augusti-slutet av januari, några helger hemma då och då) var vi tvungna att börja tidigt med att sätta datum, boka lokal och kyrka. Resterande saker tar vi pö om pö. Jag förstår att det är frestande att börja planera två år i förväg men jag skulle inte vilja göra det själv för det är så lätt att man går upp i det alldeles. Eller hinner ändra sig allt för många gånger. Av vad jag läst här på BT är det de som börjar planera tidigast som har svårast att klara budget och som ofta sitter sen med 4 klänningar och lika många par skor för att de hittar för mycket fint.

• Hella

I somras började vi planera bröllopet. När vi förlovade oss började vi spara pengar för 3½ år sen och sa att när vi har råd gifter vi oss och i somras bestämde vi oss för att väntan äntligen var över och att vi nu skulle planera hur vi skulle göra med fest, resa och vigsel.

• TheD

Vi gifte oss augusti 2011 och vi började planera juli 2010. Jag jobbade på Cypern då (april-november) så kyrka och lokal bokades under julimånad. Klänningen hade jag redan bestämt mig för under hösten 2009 ;)

• Anneli256

Vi bestämde datum 378 dagar innan bröllopetGlad Dagen efter bokade jag kyrkan, dvs lite över ett år innan. Den kyrka som vi valt är mycket populär kyrka pga läget, vi har även valt att gifta oss pingstafton som oxå är ett mycket populärt datum. Risken är att varken kyrka eller lokal hade varit ledig om vi väntat med att boka. Givetvis om man är villig att kompromissa, kanske inte har någon spec kyrka ellet ett datum som är "populärt" bröllopsdatum ja då hade man kunnat vänta. Fördelen är att vi verkligen har haft tid och möjlighet att välja och leta bra och billigare alternativ.. tex tårta.. Bara mina smycken som jag ska ha.. ville ha något speciellt  men enkelt. Har tittat  i så många affärer både riktiga smyckesaffärer och i affärer med bijouterier.. sökt på nätet osv. Först nu har jag hittat rätt halsband. Likaså med skorna, var inte beredd att betala hur mycket som helst, dom första jag fastnade för skulle kosta ung 1500 det slutade med att jag efter att sökt överallt kollat tips jag fått osv hittade ett par helt underbara skor för 600 inkl frakt. Dessutom så är både jag och min m2b heltidsarbetande så vi har inte tid att ägna all tid åt bröllopsplanering. Men eftersom vi berättat för vänner osv om bröllopet så har även vänner utkik på olika saker som vi kan behöva. Sen för övrigt så beror det även på hur mycket tid ni vill lägga på att göra egna saker. Vet andra som fixat sina bröllop på några veckor kanske några månader.. allt är så individuellt. Dröm du vidare och planera.. som vissa påpekar så blir det en del "dötid" emellan när inget speciellt händer.. men så är det. Lycka till. Själv så ska jag beställa tärnklänningar i veckan.. skicka ut alla inbjudningar osv.. börjar gå mot en mer hektisk tid o vår plannering Glad

• knyttan
    Evelinas skrev 2012-02-16 15:56:46 följande:

Vi började planera 3,5 månad innan vi gifte oss, det räckte gott o väl tyckte jag. Jag kan inte riktigt förstå vad man gör när man börjar flera år innan????

Vi bestämde oss på våren 2010 för att gifta oss till sommaren 2012. Vi hade sagt 2011 om det inte var för att vi visste att vi skulle ha det rätt knapert ekonomiskt under större delen av 2010 och därför inte kunna spara ngt + att vi har familj i två olika världsdelar så vi ville förvarna i riktigt god tid så att de skulle kunna ha chansen att kunna planera en så lång resa.
    Men sen så gjorde vi i princip ingen planering eller bestämde ngt förrän förra våren, då bokade vi kyrkan, efterom vi vet att den är väldigt populär så ville vi vara ute i god tid. Det mesta av det vi har planerat o bokat har vi fixat sen i november förra året, nu är det drygt 4 månader kvar. Jag tycker att det egentligen har kännts som att det har blivit för utdraget, man vet hur man vill ha det men man går bara omkring och "fuffar" (typ puttar grejer från ett ställe till ett annat o sen tillbaka igen) så hade jag fått välja så skulle jag egentligen vilja haft mindre tid på mig!!
  • knyttan

Ah, tips och råd för att börja planera:
    Börja bestäm hur stort bröllop ni vill ha och vilket stuk. Utifrån det kan ni börja beräkna en budget. Då vet ni vad ni har råd att lägga på festlokal mm. Om ni har en speciell kyrka som ni vill vigas i så leta festlokal utifrån det. Annars kan ni istället utgå från att hittaen lokal som passar er. Festlokalen är oftast det som är knepigast att hitta, speciellt om man har lite olika önskemål vad det gäller hur många som ryms, generell standard, att man kan fixa egen alkohol osv osv. Så kan ni kolla när den är tillgänglig och därefter bestämma ett datum. Sen är det bara de små detaljerna kvar!

Svar på tråden När börja ni planera erat bröllop?