Oväntat besök?
Ett tag störde jag mig på att min svärmor bara kunde dyka upp plötsligt. Hon ringde på dörren och klev in (utan att vänta på att vi öppnade dörren - ibland ringde hon inte ens på innan hon klev in). Sedan har jag förstått att alla i min makes släkt gör så och en del av hans vänner också, men svärmor märks mest eftersom hon kommer oftast. Är det bara jag som bott i lägenhet i en stor stad söderut som inte fattat att det är så eller är det olika i olika delar av landet (bor i Norrland nu)?
Jag tycker faktiskt att det är lite jobbigt. Mina föräldrar har aldrig gjort så och inte jag heller. Jag ringer alltid innan jag går hem till folk och så skulle jag vilja att andra också gjorde. Och om jag kom oanmäld skulle jag inte bara kliva in utan att ringa på och vänta på att dörren öppnades. Min make gillar oväntade besök, men jag vill gärna veta. Jag kanske har planerat att göra annat. Kanske baka, ta ett bad eller annat just då.
Enligt min make måste vi äta kl. 12 på lediga dagar (även om vi gick upp kl.11 och åt frukost) för kl 13 skulle det kunna komma någon (!!?!). Jag vill att vi själva ska styra när vi ska äta. Om vi ätit en sen frukost en helgdag vill jag inte ha lunch förrän kanske kl 14. Om det då kommer någon oanmäld är det väl deras problem att de kommer olämpligt...
Är det jag som är helt knäpp och osocial?