• teddy
    Äldre 7 Feb 20:56
    17218 visningar
    37 svar
    37
    17218

    Ni som skapade/ska ta ett nyskapat efternamn...

    Vi håller på att bygga ihop ett efternamn och har fastnat för lite olika förslag...
    Dock vill jag veta hur exakt det går till med att skapa ett nytt efternamn, hur lång tid det kan ta osv. Ni som gjort det, kan ni berätta?!
    Och ni behöver inte länka prv.se, har redan varit inne där o läst, men jag vill höra riktiga berättelser nu! :) 
    I hur god tid måste man va ute...? 

  • Svar på tråden Ni som skapade/ska ta ett nyskapat efternamn...
  • Äldre 4 Jun 12:50
    #21
    yavanna81 skrev 2012-06-04 06:48:52 följande:

    Jag undrar om det inte är ett missförstånd eller äldre regler som säger att det kostar mer att byta namn efter vigseln.


    På blanketten man ska skicka in står det ju "Avgiften är 1800 kr för ensamsökande eller familj med barn under 18 år. Med familj avses makar/registrerade partners" och "När flera släktingar eller familjer i släkten gör en gemensam ansökan är kostnaden 3600 kr"


     


    Jag kan inte tolka det på nått annat sätt än att det kostar samma före och efter bröllopet. Efter borde man ha fördelen att båda får rätt till namnet även efter en ev skillsmässa. Men ju tidigare man tar det desto mindre risk att nån annan hinner före.


    Jag har ringt och frågat för säkerhetsskull. Det jag skriver ovan stämmer, det är samma pris före och efter. Hon jag pratade med rekommenderade att vänta till efter så båda får patenträtt på namnet.
  • Daludd
    Äldre 4 Jun 12:54
    #22

    Vi har skickat in ett namn som ingen heter, däremot företag och varumärken...

    så vi får själva kontakta folk i USA (!) och Belgien för att de skyddat sitt varumärke i Sverige. Hur drygt som helst.

    Här kan man se om någon heter det man vill heta: www.scb.se/Pages/NameSearch____259432.aspx

    Tänk på att "liknande stavningar" inte heller godkänns om någon heter det. Vi förelog t.ex. Wijnmark, men måste ändå få godkännande från de som äger varumärket "vinmark"....

    det är drygt alltså. Tar lång tid om det finns sådana hinder. 

  • august­esen
    Äldre 4 Jun 14:41
    #23

    Kan varna att SCB inte är säkert, många namn som dom sa var lediga fanns det många som hette! Så testa google, eniro, hitta, scb, facebook och alla andra sidor.

    Vårt första alternativ kom aldrig upp någonstans men var upptaget så man kan aldrig vara säker :p


  • Daludd
    Äldre 4 Jun 20:52
    #24

    Vi blev precis nekade våra val av en nisse i norrland som har ett företag i det namnet. Han heter alltså inte så själv men har ett aktiebolag och kan därmed neka människor att heta det namnet eller allt som liknar det trots helt olika stavning....

    tycker ändå företagen är värst alltså... 

  • teddy
    Äldre 4 Jun 20:55
    #25

    Tack för era svar! Jag börjar bli lite nojig nu hur tusan vi ska göra med namnet alltså...! Men vi har nu ca ett halvår kvar tills vi ska gifta oss o jag känner att vi börjar få bråttom nu om det ka ta så lång tid. O ja, vi skull vilja ha namnet innan...

  • teddy
    Äldre 4 Jun 20:58
    #26

    förresten... hur lång tid tar hindersprövningen??

  • Styrka
    Äldre 4 Jun 21:03
    #27
    Daludd skrev 2012-06-04 20:52:08 följande:
    Vi blev precis nekade våra val av en nisse i norrland som har ett företag i det namnet. Han heter alltså inte så själv men har ett aktiebolag och kan därmed neka människor att heta det namnet eller allt som liknar det trots helt olika stavning....

    tycker ändå företagen är värst alltså... 
    Näjje, nekade företaget er?! >    *morr*  Fan vad drygt... Vad gör ni nu då? Hittar på ett nytt? Har ni något reservnamn?

    Tack för scb-länken, den kommer användas flitigt!

    Det finns ett möbelföretag som har en soffgrupp som heter samma som det efternamn vi nu lutar åt, tror ni det är skäl nog att bli nekade?
  • Styrka
    Äldre 4 Jun 21:06
    #28

    och facebook har tre pers som heter efternamnet, men de är norrmän och danskar, är det ett hinder? namnet man hittar på måste väl inte vara världsunikt? eller?

  • wictor­y
    Äldre 4 Jun 22:18
    #29

    Hej!

    Min m2b heter sedan ca 2 veckor tillbaka vårt nytagna (påhittade) namn.

    Vi skickade in pappren till PRV i slutet av mars (angav orsak "giftermål i sommar"), fick kungörelse om det aktuella namnet (vårt tredje förslag...) i början av april som sedan annonserades den 17/4 t o m den 17/5. Kring den 22/5 fick min m2b personbevis från PRV med namnet.

    I mitten av april skickade vi in hindersprövan i hans gamla namn men med notis om att PRV behandlade det nya efternamnet. I förra veckan fick vi alla dokument från SKV i hans nya namn, dvs Hindersprövan och Vigselintyg.

    I slutet av förra veckan kunde vi äntligen boka vår bröllopsresa  så nu ska pass, körkort mm bytas ut. Jag tar hans namn efter att vi är tillbaka från resan i slutet av augusit (gifter oss i slutet av juli).

    Gick smidigare än förväntat :) !

  • august­esen
    Äldre 4 Jun 22:45
    #30
    Styrka skrev 2012-06-04 21:03:57 följande:
    Näjje, nekade företaget er?! >    *morr*  Fan vad drygt... Vad gör ni nu då? Hittar på ett nytt? Har ni något reservnamn?

    Tack för scb-länken, den kommer användas flitigt!

    Det finns ett möbelföretag som har en soffgrupp som heter samma som det efternamn vi nu lutar åt, tror ni det är skäl nog att bli nekade?
    Hum..ingen aning! Kanske om dom har namnet registrerat? Vet inte om dom gör så..
    teddy skrev 2012-06-04 20:55:53 följande:
    Tack för era svar! Jag börjar bli lite nojig nu hur tusan vi ska göra med namnet alltså...! Men vi har nu ca ett halvår kvar tills vi ska gifta oss o jag känner att vi börjar få bråttom nu om det ka ta så lång tid. O ja, vi skull vilja ha namnet innan...
    Ett halvår är ju lungt, vi skickade ju in med 4 månader kvar. Blir ju säkrare ju mer forskning ni gör innan och att ni skickar in tre alternativ från början. Ni behöver inte ha panik än :)
  • Äldre 5 Jun 05:30
    #31
    teddy skrev 2012-06-04 20:58:41 följande:
    förresten... hur lång tid tar hindersprövningen??
    För oss tog det en vecka. (fick tillbaka den förra måndagen) Men det är olika och beror till viss del på hur mycket de har att göra. Vissa perioder är det högsäsong för hindersprövningar ;)
  • Daludd
    Äldre 5 Jun 11:01
    #32
    Styrka skrev 2012-06-04 21:03:57 följande:
    Näjje, nekade företaget er?! >    *morr*  Fan vad drygt... Vad gör ni nu då? Hittar på ett nytt? Har ni något reservnamn?

    Tack för scb-länken, den kommer användas flitigt!

    Det finns ett möbelföretag som har en soffgrupp som heter samma som det efternamn vi nu lutar åt, tror ni det är skäl nog att bli nekade?
    Möjligen om det är ett registrerat varumärke, PRV kan ta reda på det åt er, men alltså det är ok att det finns företag som heter det så länge dom tillåter er att heta det också.

    Vi får hitta på något annat. 
  • august­esen
    Äldre 5 Jun 12:55
    #33
    Daludd skrev 2012-06-05 11:01:29 följande:
    Möjligen om det är ett registrerat varumärke, PRV kan ta reda på det åt er, men alltså det är ok att det finns företag som heter det så länge dom tillåter er att heta det också.

    Vi får hitta på något annat. 
    Vårt namn nekades direkt, vi hade ingen chans att kontakta dom som hade namnet för att fråga om vi kunde heta namnet. Dock är vi glada över vårt andra alternativ..som egentligen var vårt första alternativ fram tills dagen vi skickade in papprena :p
  • teddy
    Äldre 5 Jun 16:33
    #34
    wictory skrev 2012-06-04 22:18:37 följande:
    Hej!

    Min m2b heter sedan ca 2 veckor tillbaka vårt nytagna (påhittade) namn.

    Vi skickade in pappren till PRV i slutet av mars (angav orsak "giftermål i sommar"), fick kungörelse om det aktuella namnet (vårt tredje förslag...) i början av april som sedan annonserades den 17/4 t o m den 17/5. Kring den 22/5 fick min m2b personbevis från PRV med namnet.

    I mitten av april skickade vi in hindersprövan i hans gamla namn men med notis om att PRV behandlade det nya efternamnet. I förra veckan fick vi alla dokument från SKV i hans nya namn, dvs Hindersprövan och Vigselintyg.

    I slutet av förra veckan kunde vi äntligen boka vår bröllopsresa  så nu ska pass, körkort mm bytas ut. Jag tar hans namn efter att vi är tillbaka från resan i slutet av augusit (gifter oss i slutet av juli).

    Gick smidigare än förväntat :) !
    Åh va härligt at höra att det gått så bra för er! Grattis! De där med att skriva på hindersprövningen att de nya namnet e på gång liksom visste jag inte ens att man kunde göra! 
  • teddy
    Äldre 23 Aug 17:15
    #35

    Hej igen alla efternamnsfunderare! :)
    Kan nån snäll själ tala om för mig hur man hitar statistik på scb? Jag fattar iiiinteeee! ;) 

  • Daludd
    Äldre 23 Aug 19:06
    #36
    teddy skrev 2012-08-23 17:15:28 följande:
    Hej igen alla efternamnsfunderare! :)
    Kan nån snäll själ tala om för mig hur man hitar statistik på scb? Jag fattar iiiinteeee! ;) 
    www.scb.se/Pages/NameSearch____259432.aspx

    googla SCB+namnsök
  • teddy
    Äldre 23 Aug 19:14
    #37
    Daludd skrev 2012-08-23 19:06:42 följande:
    www.scb.se/Pages/NameSearch____259432.aspx

    googla SCB+namnsök
    haha, tack! man e lite trög ibland... ;)

    Hur går det för er alla som häller på med namn?? 
Svar på tråden Ni som skapade/ska ta ett nyskapat efternamn...