• AlwaysAndForever2012

Vilka skickar man tackkort till??? och vet ni någon billig sida

Hej, i lördags gifte vi oss
    Och nu kommer då frågorna kring tackkort.
    VIlka skickar man till egentligen? Till alla som var där är ju givet så klart :) med foto. Men de som skickade postogram, hur gör man med dom?  likadana kort eller bara tackkort utan foto? ja...

Någon som dessutom har tips om nån bra billig sida att fixa korten på?

• Svar på tråden Vilka skickar man tackkort till??? och vet ni någon billig sida
  • förlovadflicka

Vi skickar kort till precis alla som var bjudna, kom på vårt öppet hus, skickade kort, lånade ut saker till oss, hjälpte till på ett eller annat sätt och skickade presenter. Tycker det hör till liksom :)

Vi beställde tackkort från spira-kortdesign.se, samma serie som inbjudningskorten. Det är inte superbilligt, men väldigt bra :)

Och GRATTIS! :)

• passionsblomman

Man skickar till alla som på något sätt uppvaktat-dvs även postogram etc. Dessutom är det en trevlig gest att skicka tackkort till dem som på olika sätt hjälpt till. Även om man fått betalt, så är det mycket roligt att få tackkort som florist tex. Då får man ju se hur helhetsresultatet till sist blev. Skicka hellre ett kort för mycket än ett för lite!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • AlwaysAndForever2012

Ja just det. florist. Jag tänkte på hon som fixade klänningen, men floristen hade jag nog glömt :) Får nog sätta mig och skriva en lista direkt :)

• daniiel

Gratulerar, hoppas ni hade en bra dag :)

Som passionsblomman skrivit ovan, så skickade även vi tackkort till alla som uppvaktat oss, på ett eller annat sätt. Inte till bekanta som sagt "Gratulerar" när vi passerat på stan, men till de som närvarade vid bröllopet, på festen och/eller i kyrkan, samt de som skickade postogram. Vi skickade också till de vi fick låna en bil av, min systers sambos föräldrar. Vi skickade dock inte till tex florist, fotograf och sådana personer. Vi skickade inte heller till de som tackat nej till bröllopet, för vi fick faktiskt inte ens ett grattis av de personerna.

Vi beställde våra, dubbelvikta, från Vistaprint och är väldigt nöjda med korten :) Vi valde då att ladda upp en egen design.

• passionsblomman
    AlwaysAndForever2012 skrev 2012-02-07 12:13:10 följande:
    Ja just det. florist. Jag tänkte på hon som fixade klänningen, men floristen hade jag nog glömt :) Får nog sätta mig och skriva en lista direkt :)
    Just florist och frisör och andra som jobbar med synliga men förgängliga hantverk, har faktiskt stor glädje av att kunna visa upp exempel på sådant man gjort-de flesta har en pärm eller en vägg där man stolt visar upp kort från nöjda par. Så, vill man ge cred till dem man anlitat, så är det värdefullt för yrkesfolket med de där korten. Prästen/vigselförrättaren blir säkert också glad för ett kort.
  • Misswert

Min sambos kusin gifte sig förra året och hade jättefina kort, de använde denna sidan http://www.smartphoto.se/

Annars så har jag tittat på denna sidan http://www.optimalprint.se/

Vem man skickar till är väl upp till var och en, men som vi har både floristen och frisören inom närmaste familjen så får de givetvis kort ändå. Om det inte hade varit så att butiken där jag köpte klänningen har slagit igen, så hade jag nog skickat ett till henne med. Annars så är det ju till dem som var med, eller som inte kunde närvara men som skickat present eller postogram.

• TheD

Vi skickade tackkort till de som kom.

vistaprint och optimalprint är billiga och bra :)

• AlwaysAndForever2012

något jag kom på att fundera på nu var ju : vad skriver man i tackkortet egentligen :D Eftersom endel gav presenter, endel inte, endel va på bröllopet, endel skicka postogram. Hur tackar man för at tkunna skriva samma i varje :)

• passionsblomman
    AlwaysAndForever2012 skrev 2012-02-12 20:59:04 följande:
    något jag kom på att fundera på nu var ju : vad skriver man i tackkortet egentligen :D Eftersom endel gav presenter, endel inte, endel va på bröllopet, endel skicka postogram. Hur tackar man för at tkunna skriva samma i varje :)
    Jag tycker inte att man ska skriva samma i varje.
    Jag tycker att så pass mycket möda är varje gäst värd att man ger sitt personliga tack till var och en och därmed skriver en personlig rad riktad till den man tackar.
    Betänk hur mycket tid ni lagt på annat, i fråga om letande efter klänning, blommor, dekorationer och andra drömmar om er dag. Tackkorten är det sista ni gör i fråga om er stora dag. Snåla inte på den posten. Var generösa med ert tack.
  • TheD
    AlwaysAndForever2012 skrev 2012-02-12 20:59:04 följande:

Vi gjorde så här:

Alla som var på bröllopet fick likadana tackkort och de gäster som gav present dvs bidrag till bröllopsresa fick också ett vykort.

Sen hade vi en person som gav bidrag men som ej var på bröllopet hon fick ett eget tackkort för bidraget och ett vykort.

Gör det lätt för er! Personligen tycker jag inte att man ska krångla till det för mycket :)

Svar på tråden Vilka skickar man tackkort till??? och vet ni någon billig sida