• Dreaming

Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?

Hej!

Jag undrar om ni själva bestämmer vad som ska kastas på er när ni kommer ut ur kyrkan?!
    Eller blåsas med såpbubblor, eller om det blir en överraskning?

Jag vet inte om jag vill få hela klänningen och håret fyllt med konfetti tex... :S

• Svar på tråden Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?
  • Aniara4

Traditionellt är det ju så att gästerna självmant tar med sig ris att kasta. Nu vet jag att många kyrkor har restriktioner mot riskastning (pga nedskräpning förstås, fåglarna har inget med saken att göra), så jag ringde först och frågade. I vår moderna kyrka kunde man "komma ut" på två ställen, antingen ute på den yttersta kyrktrappen, eller ut på "kyrktorget" som är en öppen plats under glastak mellan själva kyrkan och de andra lokalerna. Praktiskt om det regnar, och väderprognosen var oklar för vår bröllopsdag - det regnade också periodvis under dagen, men inte just den stunden. Enligt kyrkan var det ok att kasta ris ute på trappen, men inte inne under taket.

Så vi ordnade såpbubblor framför allt för den händelse att det skulle regna och vi var tvungna att vara inne. Ris har väl de flesta hemma i skåpet, men såpbubblor (och speciellt såna som inte fläckar kläderna) kan man inte förvänta sig att gästerna ska tänka på att skaffa och ta med sig. Det var mycket lättare för oss att köpa hem en låda eller två och ställa fram.

Sen var det inte vi utan någon av våra föräldrar som tog bubblorna till kyrkan tillsammans med programmen, så det kändes inte som att det var vi som stod och prackade på folk dem.

Väl ute (för det regnade inte just då) var det flera som hade både ris och rosenblad, och det var väl helt ok. Man kan inte kontrollera allt eller få panik för att någon har rosenblad i fel färg som inte matchar resten. Det var en fin tanke.

Sen hade jag nog inte heller velat ha ris överallt, så jag var väl lite glad över att inte bli dränkt i sånt, men fotograferingen hade vi innan så den hade inte påverkats.

• daniiel

Vi bestämde oss för att köpa in bubblor.

Dels för att jag tycker det är fint och dels för att vi inte tyckte att någon skulle behöva städa efter oss. På vår bröllopshemsidan skrev vi "Vi undanber oss riskastning utanför kyrkan. Det kommer finnas såpbubblor som delas ut."

Det var ingen som hade med sig något annat och bubblorna var väldigt fina i solskenet :)

• Syrinx
    1700tal skrev 2012-01-31 08:20:38 följande:

Nej, det bestämmer inte vi. Vi lägger inte oss i det alls faktiskt eftersom det är en lyckönskning till brudparet från gästerna. Lite som att köpa julklappar till sig själv och be släkten lägga dem under granen och låtsas de är från dem...

I båda våra släkter tar gästerna med eget. Min svärmor tex brukar ta med en stor påse så det räcker till de som glömt.

Sen om kyrkan har förbud mot nedskräpning, då får vi självklart be gästerna respektera. Men ris i håret, innanför klänningen osv räknar vi med. Ju mer, desto fler lyckönskningar! Och såna säger man ju inte nej till!

Precis så här är det för oss också. Vill gästerna lyckönska oss får de gärna göra det! För oss blir det en onödig extrakostnad att köpa speciella ofläckande såpbubblor eller liknande till alla våra gäster - många bäckar små... Då lägger vi hellre våra pengar på annat och låter det som blir komma spontant!
  • Humlan

Vi gjorde små rispåsar och lag i en dekorerad korg som fanns i kyrkan när gästerna kom. Det va uppskattat då många kom utifrån och inte ville dra så mkt extra med sig .

• moonlightgirl

Har ingen aning om hur det blir när vi gifter oss. Var inne på bubblor förut men vet inte riktigt, lärte någonstanns här någon som skrev att fast de hade bubblor som inte skulle fläcka kläderna så fick hon fläckar på sin klänning så då vart jag lite skraj. Hur är det med den biten igentligen, någon som vet?? Tycker att det är jätte fint med bubblor och att det blir fint på bilderna också.
    Vi har inte kollat med kyrkan ännu om vad de säger med riskastning osv men det är väl dags att göra det snart tror jag. Men det som är ännu viktigare för mig är att vi ännu inte vet vilken präst vi ska ha, de har fyra stycken att välja på. Vi gifter oss 2/6 så jag stressar upp mig över det.  =) men det är så jag är.

• daniiel
    moonlightgirl skrev 2012-01-31 12:33:06 följande:
    Har ingen aning om hur det blir när vi gifter oss. Var inne på bubblor förut men vet inte riktigt, lärte någonstanns här någon som skrev att fast de hade bubblor som inte skulle fläcka kläderna så fick hon fläckar på sin klänning så då vart jag lite skraj. Hur är det med den biten igentligen, någon som vet??
    Bubblorna vi hade ger definitivt inga fläckar på klänningen. Kan inte direkt påstå att bubblorna hamnade på klänningen heller, de steg ju uppåt. Bröllopsbubblor är små och de som blåser står ju oftast en bit från brudparet. Jag var dock lite nervös över det där och prövade längst ner på min klänning innan vigseln och inga fläckar.
  • moonlightgirl
    daniiel skrev 2012-01-31 12:35:25 följande:
    Bubblorna vi hade ger definitivt inga fläckar på klänningen. Kan inte direkt påstå att bubblorna hamnade på klänningen heller, de steg ju uppåt. Bröllopsbubblor är små och de som blåser står ju oftast en bit från brudparet. Jag var dock lite nervös över det där och prövade längst ner på min klänning innan vigseln och inga fläckar.
    Tack, vad bra då kanske vi ska ha det iallafall.  =)
    Vart köpte ni era ifrån???
  • daniiel
    moonlightgirl skrev 2012-01-31 12:43:01 följande:
    Tack, vad bra då kanske vi ska ha det iallafall.  =)
    Vart köpte ni era ifrån???
    Jag beställde på Ebay, från en säljare som skickade från England :)
  • bride to be 2012

Vi hade först tänkt ge ut rosblad men efter att frågat kyrkan och fått nej därifrån tänkte jag om.
    Så nu har jag gjort 60 st blompinnar med satin band i olika bredder i färgtemat. På vissa är det även spets.
    Tänkte sätta de i kyrkan först istället för blommor. Några stycken i varje vas. Sen ska gästerna få ta med sig en när de går ut från kyrkan var tanken.
  • Italia08
    moonlightgirl skrev 2012-01-31 12:33:06 följande:
    Har ingen aning om hur det blir när vi gifter oss. Var inne på bubblor förut men vet inte riktigt, lärte någonstanns här någon som skrev att fast de hade bubblor som inte skulle fläcka kläderna så fick hon fläckar på sin klänning så då vart jag lite skraj. Hur är det med den biten igentligen, någon som vet?? Tycker att det är jätte fint med bubblor och att det blir fint på bilderna också.
    Vi har inte kollat med kyrkan ännu om vad de säger med riskastning osv men det är väl dags att göra det snart tror jag. Men det som är ännu viktigare för mig är att vi ännu inte vet vilken präst vi ska ha, de har fyra stycken att välja på. Vi gifter oss 2/6 så jag stressar upp mig över det.  =) men det är så jag är.
    Jag och min m2b var på ett bröllop för något år sedan där många blåste bröllopsbubblor. Sedan den dagen är min m2b:s slips förstörd just för att det blev en ful fläck.
    Därför går bubblor bort på vår dag, vill verkligen inte riskera fläckar. 
Svar på tråden Bestämmer ni själva vad som ska kastas på er?