Traditionellt är det ju så att gästerna självmant tar med sig ris att kasta. Nu vet jag att många kyrkor har restriktioner mot riskastning (pga nedskräpning förstås, fåglarna har inget med saken att göra), så jag ringde först och frågade. I vår moderna kyrka kunde man "komma ut" på två ställen, antingen ute på den yttersta kyrktrappen, eller ut på "kyrktorget" som är en öppen plats under glastak mellan själva kyrkan och de andra lokalerna. Praktiskt om det regnar, och väderprognosen var oklar för vår bröllopsdag - det regnade också periodvis under dagen, men inte just den stunden. Enligt kyrkan var det ok att kasta ris ute på trappen, men inte inne under taket.
Så vi ordnade såpbubblor framför allt för den händelse att det skulle regna och vi var tvungna att vara inne. Ris har väl de flesta hemma i skåpet, men såpbubblor (och speciellt såna som inte fläckar kläderna) kan man inte förvänta sig att gästerna ska tänka på att skaffa och ta med sig. Det var mycket lättare för oss att köpa hem en låda eller två och ställa fram.
Sen var det inte vi utan någon av våra föräldrar som tog bubblorna till kyrkan tillsammans med programmen, så det kändes inte som att det var vi som stod och prackade på folk dem.
Väl ute (för det regnade inte just då) var det flera som hade både ris och rosenblad, och det var väl helt ok. Man kan inte kontrollera allt eller få panik för att någon har rosenblad i fel färg som inte matchar resten. Det var en fin tanke.
Sen hade jag nog inte heller velat ha ris överallt, så jag var väl lite glad över att inte bli dränkt i sånt, men fotograferingen hade vi innan så den hade inte påverkats.