• JennyL

väskans vara eller icke vara..?

Jag har en måndag kvar nu, och kom nyss på att jag måste hitta en bra väska, finväska!

Jag vill ha antingen en vit eller lila..

Jag vill ha en snygg, men ganska liten tror jag, så jag bara får plats med det viktigaste.. eller behöver jag en stor så jag kan ha det mesta med mig?
    Hmm, behöver jag ens en väska? vart ska jag ha den under vigseln, fotograferingen, middagen? 

Min m2b har ju fickor, där kanske jag kan ha lite näsdukar och sånt ;)

Ska jag ge tärnorna varsinna väskor och så får jag ha mina grejor i deras?

Hur gör ni? Väska eller inte väska? 

• Svar på tråden väskans vara eller icke vara..?
  • Bröllop201206

Jag har oxå funderingar på det där. Har tyvärr inte kommit fram till något jag heller, funderar på vad man ska ha i väskan isåfall och om någon annan kan ha väskan under dagen, för det blir ju inte så snyggt att gå in med en väska i kyrkan, tycker jag iaf.

• aniara

Jag planerar att ha en vanlig handväska med nycklar, mobil, plånbok etc. som tärnan eller någon annan i min närhet får i ansvar att passa på. Jag ser ingen anledning att gå och bära på väska ex. i kyrkan eller vid fotografering, det känns bara grymt opraktiskt. Jag vill ha händerna fria.

• JennyL
    Bröllop201206 skrev 2012-01-30 19:46:53 följande:
    Jag har oxå funderingar på det där. Har tyvärr inte kommit fram till något jag heller, funderar på vad man ska ha i väskan isåfall och om någon annan kan ha väskan under dagen, för det blir ju inte så snyggt att gå in med en väska i kyrkan, tycker jag iaf.
    Precis som jag funderar, hur ska jag kunna få med mig väskan hela dagen? Det är ju typ när man är på väg från kyrkan till festen so man kan ha den i handen. 

Man kanske kan göra iordning en liten väska som man gömmer på toa eller nånstans lättillgängligt under kvällen.. 

Eller så får jag fylla mammas väska ;) 
  • Millan1984

Det var något som jag också gått och funderat på. Ville inte lägga en massa pengar på något man kanske bara använder en gång. Men så råkade jag springa på en väska för ett jättebra pris (39 kr), bild finns i mitt galleri. Där ska jag ha det allra nödvändigaste. Jag är nöjd, och det är skönt att ha det bekymret ur världen

• Chicita

Jag hade en liten påsväska hängande i bältet, precis lagom för ett paket näsdukar och en nässpray (otrivin comp).

Jag fick tips här inne om att ta nässpray innan jag gick in i kyrkan eftersom man då inte blir lika snörvlig om man råkar gråta. Det kan också hindra tårarna från att komma helt. Och det var skönt att ha så jag kunde snyta mig om jag behövde och ändå inte behöva stå med en snorig näsduk i handen efteråt (eller lämna över den till nån tärna eller stoppa den i bh'n).

Om du inte vill ha en väska så skulle jag rekommendera att linda en näsduk runt stjälkarna på buketten så du döljer den i handen när du håller buketten. Om inte annat så är det en trygghet att ha det i närheten. Och bara det kan göra att man inte börjar storgråta och snörvla.

Ingen vill ju ha en 11:a under näsan på korten som tas i och utanför kyrkan Flört

Om man har en klänning med mycket volym så kan man (om man är lite händig) göra en lite ficka i ett av vecken på klänningen, lagom för en näsduk eller ett snytpapper...

• Moster Stina

OM man nu tycker att det är livsnödvändigt med en väska så kan man köpa en billig på GLITTER. Speciellt om man passar på när de har rea.

Själv hade jag med en röd handväska med ett stort hjärta på. Men den höll jag gömd bredvid mig där jag satt vid honörsbordet. Tvivlar på att någon överhuvudtaget tänkte på eller såg den.

• Juni 2012

Jag har sytt påsväskor i satin till bröllop och jag tycker att de verkar praktiska då de inte behöver hållas i handen utan kan hängas om handleden. Vad man har i, har jag ingen aning om.

Plånbok? Vad ska jag betala för under vigseln? Eller visa leg? Vad använde ni er plånbok till? Körkortet för att kunna köra till och från kyrkan tänkte jag nog bara ta löst i m2b´s kavajficka...

• Lilique
    Chicita skrev 2012-01-30 20:13:02 följande:
    Jag fick tips här inne om att ta nässpray innan jag gick in i kyrkan eftersom man då inte blir lika snörvlig om man råkar gråta. Det kan också hindra tårarna från att komma helt.

Om du inte vill ha en väska så skulle jag rekommendera att linda en näsduk runt stjälkarna på buketten så du döljer den i handen när du håller buketten. Om inte annat så är det en trygghet att ha det i närheten. Och bara det kan göra att man inte börjar storgråta och snörvla.
    *skriva ner*

Bra tips! Jag kommer förmodligen att gråta som en liten skolflicka med uppskrapade knän!
  • Lilique
    Juni 2012 skrev 2012-01-31 08:11:12 följande:
    Plånbok? Vad ska jag betala för under vigseln? Eller visa leg? Vad använde ni er plånbok till? Körkortet för att kunna köra till och från kyrkan tänkte jag nog bara ta löst i m2b´s kavajficka...
    Jag måste ha min plånbok med VISA och leg eftersom att vi behöver det till hotellet efter festen, och det står i mitt namn. Att stoppa saker i min blivandes fickor har samma effekt som att stoppa strumpor i tvättmaskinen - det är alltid något som försvinner!
  • raring

Jag kommer ha en liten väska med puder och läppstift. Plus kanske några skavsårsplåster om i fall att...
    Näsdukar har prästen där framme om behov uppstår.
    Att hänga en liten väska på stolsryggen under middagen eller lägga på bordet framför sig stör väl ingen?
    Under själva vigseln kan man ju ha väskan i det där för-rummet ju. Nema problema.

• Pebbles

Det kan vara bra med en liten väska om ni ska fotas bara ni två och du kanske vill ha med lite smink om du skulle behöva bättra på. Jag hade en liten väska med en del småsaker (smink, visa/legitimation, hårnålar, näsdukar) och sedan lämnade jag ut en del saker till min mamma (hårspray, parfym, extra par linser/linsvätska). Tyckte inte det var jobbigt, men jag är sån som inte lämnar hemmet utan handväska annars heller. Drömmer

Loves it!
  • ThereseV

En liten varning för nässpray bara.. om man inte brukar använda det i vanliga fall så kan det vara bra att testa innan.. Jag använder aldrig det men testade det förut när jag var förkyld...och blödde näsblod som en galning i en halv evighet efter det (tunna/känsliga blodkärl eller något) Jag skulle inte vilja vara med om det precis innan jag ska in i kyrkan:P 

• Syllis 2012

Jag ska ha en liten brudpåse

• förlovadflicka

Jag hade inte klarat mig utan min väska!! Hade småsaker som näsdukar, puder, läppglans osv och hade den med överallt förutom under själva vigseln. Hade även med en stor necessär med allt mitt smink överallt så att jag kunde gå och bättra på vilket jag gjorde mååånga gånger :)

• Jane

Jag kommer absolut ha en väska, ska dock se till att det är en sådan man kan ha över axeln så man slipper hålla den i handen tillsammans med bukett etc.

I väskan kommer jag ha:
    Näsdukar
    Läppstift
    puder
    Plåster (ifall jag får skoskav)
    synål och tråd (ifall klänningen skulle lossna på något ställe)

Sedan kommer jag be en nära vän (som kommer följa mig i varje steg jag tar) att ha en liten hårspray flaska och en spraydeodorant i sin väska.

• Jane

P.S. Glömde skriva att man egentligen inte måste hålla i sin väska hela tiden. innan man ska in till kyrkan kan man kanske be en kompis eller mamma att hålla i den ett tag.

• daniiel

Ingen väska!

Jag hade två saker som jag ville ha med mig - läppbalsam och nässpray. De fick plats i makens kostymficka när vi var åtskilda från brudföljet (under slutet av fotograferingen och fram till vi anlände till festlokalen). Övrig tid var de i min tärnas (min syster) väska.

Alla mina övriga saker, så som smink, ombyteskläder och vad man nu kan behöva, hade mina föräldrar tagit med sig och lämnat uppe på vårt hotellrum. Jag bättrade dock inte på sminket alls under dagen. Det behövdes inte.

• aniara
    Juni 2012 skrev 2012-01-31 08:11:12 följande:
    Nu är jag inte gift än men jag vill verkligen inte vara utan plånbok på min bröllopsdag. Under vigseln behövs den förstås inte, men före och efter. Säg att bilen vägrar starta och vi måste ringa taxi. Eller om vi kommer på att vi glömt något. Eller om något går sönder. Eller om vi blir oliiidligt hungriga eller törstiga och vill ta oss något litet i en paus. Vi har bröllopet på bortaplan så vi kommer inte ha så mycket livlinor till hands utan får räkna med att lösa problemen själva. Plånbok och necessär ska självklart med, men jag kommer inte gå och bära på det under dagen utan någon i min närhet får ta väskan åt mig och jag kommer därför inte skaffa en särskild brudväska.
Svar på tråden väskans vara eller icke vara..?