• troll79

Vår dotter är inte bjuden

Hej! Min sambos stora syster ska gifta sig i sommar men har uteslutit alla syskonbarn utom 2 stycken.Dom har bara bjudit hans lillasysters 2 barn 18 och 15 gammla men vår dotter som är 10 är inte bjuden.Dom säger att dom har satt en 15 års gräns på barnen vilket även gör att inga syskonbarn på blivande makens sida inte heller är välkommna eftersom en är 14 och det barnet som är äldre än 15 är ett barn sedan tidigare förhållande och därför inget "riktigt"syskonbarn och därför inte bjuden.På min sambos sida av släkten är det bara vår dotter av alla kusinerna som inte får komma.Min sambo är mkt besviken eftersom att storasystern som ska gifta sig även är fadder till vår dotter.Vi har frågat lite försiktigt hur dom har tänkt och svaret vi får är att dom inte vill ha något "barnkalas".Vår dotter vet att hon inte är bjuden och blev så klart besviken. Hur ska vi göra?Jag skulle allra helst strunta i att gå men jag vill inte starta ngn släktfejd.Min svärmor säger att hon har pratat med systern om det men att det är systern som bestämmer eftersom att det är hennes bröllop.Vad tycker ni?Skriv gärna och berätta och var helt ärliga.Är det jag som tänker helt galet?Jag skulle nämligen själv aldrig utesluta några syskonbarn.Jag tycker att antingen bjuder man alla eller ingen.

• Svar på tråden Vår dotter är inte bjuden
  • Strawberry

Vi har valt att ha en 13 årig åldersgräns vilket gör att alla min blivandes kusiner osv kan komma utom en och alla på min sida utom 2 stycken. Men det innebär även att vänner med barn som är under 13 år får stanna hemma och helt ärligt, vi struntar fullständigt i hur det kan tolkas av släkt och vänner. Det är vårt bröllop och vi vill ha en vuxenfest! Tänkte först ha 18 årsgräns men kändes fel då vi har många som är 17 år och som vi ville ha med. Vi har endast tre personer mellan 13 och 17 och de är personer som vi vill ha med och som är mogna nog att klara av festen. Tycker ni ska respektera deras beslut om att ha en åldersgräns och visst är det trist för er dotter men ni kan nog lita på att de har tänkt över det innan och var medvetna om att hon tyvärr skulle bli utesluten pga åldersgränsen och det är stor skillnad på en tioåring och någon som är 15 år! Det ni kan göra är att fråga om hon är välkommen till kyrkan.

• sabz

Jag förstår hur hon tänker. Det blir så mycket extra planerande om yngre barn ska vara med. De behöver egen mat, sysselsättning, de blir trötta, föräldrar behöver åka hem osv. Vi ska inte heller bjuda in barn till vårt bröllop då vi vill att alla våra gäster ska stanna och fira med oss och inte behöva tänka på att åka hem till barnen. Hon menar säkert inget illa mot din dotter och någonstans måste hon sätta gränsen på åldern.

Det är dessutom svårt att bjuda precis alla. Bröllop är inte billigt, speciellt om man inte hittar en lokal där man får ha med sig egen alkohol vilket är skitsvårt. Du hamnar lätt på en summa över 1000kr/kuvert och tänk dig då vad det skulle kosta om det är över 50 personer.

Mitt gudbarn är inte heller bjudet, han är visserligen bara 1 år, och mamman har full förståelse. Vi vill fira och kunna bli lite på lurven utan att behöva tänka på barnen.

• Jenny 03

Vi gifter oss den 23/6 och ska inte ha några barn bjudna på vårat bröllop.. Tankar och tycken går isär i denna fråga så avgörandet skall nog ligga hos dom som ska gifta sig. Det är trots allt deras dag.

• Strawberry

Vi har inga syskonbarn utan för oss handlar det om kusiner men vi umgås alla ofta, bor inom cykelavstånd, och står varandra väldigt nära. Hade resonerat likadant om det handlade om syskonbarn.

• Dejli

Om brudparet satt en sådan gräns så är det så det är. De har valt en åldersgräns på 15 år. De flesta barn som är 10 år kommer med stor sannolikhet inte ha så roligt på en fest med bara vuxna, och det ställer krav på er som föräldrar att underhålla henne om hon blir uttråkad, alternativ åka hem i förtid. Dock är det såklart tråkigt för henne att alla hennes kusiner från hans sida är välkomna utom hon, men är man över 15 (som jag antar att de andra är då de är välkomn) så är 10-åringar inte så roliga att umgås med, och man har ju oftast gått förbi "lekstadiet" också...

Ni kan nog göra det mycket roligare för henne hemma med en barnvakt, kanske en kompis också och hyra lite film och snacks, så kan de ha lite pyjamasparty hemma istället för att hon ska vara ensamt barn där om de skulle gå med på att ta med henne ändå.

• Cosy

Om själv vigseln inte är så långt borta fårn där ni bor kan ju dottern följa med på själva vigsel eftersom kyrklig vigsel är en uppen tillställning. Då får ni båda som ni vill^^

Men ärligt hur kul är det för en 10-åring att sitta still i flera timmar och lyssna på vuxna som pratar? Det roliga är att se den fina flickan i princess klänning.. det tyckte jag när jag var liten iaf

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Aniara4

Det finns en hel del trådar om barn på bröllop, och många tycker det är självklart att man måste kunna få ha barnfritt om det är så man vill ha det.  (Sen finns det också några få som inte för sitt liv kan förstå varför man vill ha det så och kallar alla andra för barnhatare, men det är en annan historia.)

Vårt fest var för vuxna, och det gällde självklart även syskonbarnen. Nu är våra syskonbarn lite yngre, de är dagisbarn allihop och ganska livliga, och svägerskan sa själv "nej nej, mina barn ska inte vara i nån kyrka".  En av mannens släktingar frågade om barnen också var bjudna (trots att det stod i inbjudan att festen var för vuxna), och var kanske en smula missnöjda trots att vi var tydliga med att vi inte hade bjudit några barn, och inte heller några kusiner ((barnen är hans kusiner, men mycket yngre, och några som han knappt träffat alls).  Självklart hade ev. ammande bäbisar fått följa med, men nu fanns det inga såna bland gästerna.

Däremot sa vi att barn var välkomna i kyrkan om deras föräldrar bedömde att de klarade av det. Sitta stilla och vara tyst är ju inte särskilt roligt för yngre barn.  Mitt syskonbarn var med i kyrkan, och följde sedan med en släkting på den andra sidan hem.

Men visst kan man förstå att din 10-åring blir besviken över att inte få gå på bröllop, särskilt om alla andra kusiner ska gå och de har kontakt med varandra. Det verkar också lite ogint om det bara handlar om ett enda barm (eller två), och dessutom en som är såpass stor att det inte handlar om att hon ska springa runt och skrika och behöva tillsyn. En 10-åring klarar ju att delta i en formell fest även om det blir lite småtråkigt att sitta länge. I så fall kanske det hade varit snyggare att sätta 18-årsgräns och inte bjuda någon av dem, de kanske rentav hade kunnat ha en kusinträff och lite eget kalas med lämplig barnvakt! 

• Fjärilen

När min moster gifte sig, så fick inte jag och 2 andra kusiner komma på festen då vi var ca 10 år gammal. Däremot så var vi brudnäbbar och var med på vigseln. Vi blev passade och hade en egen  festkväll och det kommer jag ihåg som superskoj.

Ibland passar det inte att mindre barn med, det blir ingen lämplig miljö. På vårat bröllop är däremot barn välkomna, men vi kommer inte ha värsta balunsen heller.

• sabz

Kan tillägga att jag själv var på ett bröllop när jag var 10, jag var tärna och det var tur att jag hade min kusin som var jämngammal, annars hade jag haft väldigt tråkigt. Vi kunde knappt sitta still och äta. Det är heller inget jag idag har sådana jätteminnen över heller så hon behöver inte vara ledsen över att inte få komma.

• Anneli256

Tycker att svaret:" Vill inte ha något barnkalas" är märkligt eftersom åldersgränsen är 15, för mig räknas man som barn fram till 18 iaf.
    Eftersom du / ni har frågat redan och inte vill disskutera (vilket kanske är klokt)det är ju deras bröllop och deras val. En möjlighet är att eran dotter kanske följer med till kyrkan om hon är ledsen (vilket borde vara ok?), så får hon se själva ceremonin och sedan åka hem ( men det är relaterat till avstånd oxå ju) Att sitta vid ett matbord och lyssna på tal osv är kanske inte så kul för en som är så ung.

Jag reagerade på att dom inte bjöd ett barn som var över 15 bara för att det var från ett tidigare förhållande, om barnet bor med famliljen som är bjuden så känns det mycket märkligt faktiskt ( om jag uppfattade det du skrev rätt). Hade jag varit förälder i den familjen och barnet var boende hos mig så hade jag verkligen blivit arg. Barnet kan väll inte hjälpa att han kommer från ett tidigare förhållande, sjukt i dagens samhälle.

Men tyvärr så håller jag nog med din svärmor, det är deras bröllop även om man kan tycka att det verkar fel. Argumentet "barnkalas" känns inte relevant över huvudtaget och som sagt var barnet som var från ett annat förhållande uteslöts pga det??

Verkar  som om dom har bestämt sig iaf. Det enda du kan göra.. eller kanske din sambo det är att berätta hur besviken dottern är?  och om dom ändå inte väljer att lyssna utan står fast vid sin synpunkt så får ni ta beslut att komma eller inte. Frågan är hur eran kontakt är annars och hur kontakten mellan dottern och hennes fadder är?? Samt om ni tycker det är lönt att välja att prata om det och det kanske blir en konflikt. Eller om du/ni kan slappna av och ha trevligt och inte gå och reta er på  att dottern uteslöts? Er dotter kan ju sova hos en kompis har godis och annat mys och då kommer hon säkert att trivas bra där och glömma bort att ni faktiskt är på bröllop.

Dotterns reaktion kan ju färgas av hur ni tar det hela, om ni pratar om problemet så att hon hör.. tex så taskigt att inte bjuda vår dotter, hon är den enda som inte blir bjuden..om eran flicka får höra det så är det klart att hon blir ledsen. Inget barn vill bli bortvald oavsett om det gäller en fest eller på gymnastiken.  Det är ju faktiskt ganska stor åldersskillnad mellan 10 och 15, det fanns ju en även en 14 åring som inte heller fick komma vilket borde kännas snöpligt ( hur reagerar dom? har ni pratat med dom?)

Ställ dig frågan är det lönt? Visst frågan är alltid fri och det beror även på hur den ställs hur mottagandet kan bli.
    Lycka till

Svar på tråden Vår dotter är inte bjuden