• Anonym (Diamant)

Diamantkvalitet! Hjälp snälla!

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en brilliantslipad diamant på 0.70 carat. Den är i färg Crystal (J) och har en klarhet på VS2. Jag kan köpa den för 2000 kronor men jag skulle behöva hjälp av er att bedöma om ni tycker att det är värt det? Jag vet att det inte är den bästa kvaliten på stenen och jag undrar om gulheten kommer synas, lika så inneslutningarna. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Diamantkvalitet! Hjälp snälla!
  • Anonym

Det låter alldeles alldeles för billigt! Begär att få ett certifikat! hur förklarar säljaren att priset är så lågt?

Se till att säkra upp köpet om du tar erbjudandet.

Tex kan själva överlämnandet ske hos en juvelerare/värderare? Om ni t ex träffas där så kan ni direkt värdera diamanten och själva köpeskillningen går inte över förrän diamanten blivit "godkänd" av en utomstående. Förstår du hur jag tänker?

Alternativt, använd säkra betalningsmetoder där pengarna inte förs över förrän du godkänt varan. Då får du några dagar på dig att kontrollera stenen innan pengarna försvinner från ditt konto.

Men som sagt, jag hade varit lite skeptisk. Man får ofta vad man betalar för när det kommer till stener.

Å andra sidan kan stenen vara jättefin när man tittar på den, och om du inte "bryr" dig om kvalitet etc utan bara vill ha en vacker sten så kan ju det vara gott nog.

Var dock extra vaksam mot ytliga inneslutningar, dessa kan göra att stenen spricker när du ska sätta i den i en ring.

Lycka till! Lite på din magkänsla.

• KhiraLii
    Anonym (Diamant) skrev 2012-01-24 13:22:14 följande:
    Jag har fått ett erbjudande om att köpa en brilliantslipad diamant på 0.70 carat. Den är i färg Crystal (J) och har en klarhet på VS2. Jag kan köpa den för 2000 kronor men jag skulle behöva hjälp av er att bedöma om ni tycker att det är värt det? Jag vet att det inte är den bästa kvaliten på stenen och jag undrar om gulheten kommer synas, lika så inneslutningarna. Någon som kan hjälpa mig?
    En J VS2 av medioker slipning från USA (där diamanter är billigare) kostar 17 000. 2000 låter väldigt orimligt.
  • Anonym (Diamant)

Tack för alla svar! Diamanten kommer från kaplans och är värderad av dem och vad jag har hört ska de vara seriösa? Men jag blir också väldigt skeptisk till priset, det borde ju vara dyrare? Jag hade aldrig litat på en privatperson men kaplans auktioner är ju ändå stora?

• Juul

I agree with #1!

...... valuation seems too cheap.

You don't have any info. abt this diamond...? Certification?

*Clarity: VS2.................OK Good.
                        You cannot see those small inclusions with naked eye.(inneslutningarna)

*Color: J.....Bad! Suggest color G/H.
                       J colour is instantly detectible by naked eye when compared side-by-side against diamonds of the  same size of H grade. (gulheten)

Without knowing the cut grade of this diamond....mmmm.... Think if it is poorly cut? You're buying a diamond because you want it to LOOK GOOD, right? But, If you would prefer size over color, clarity, cut...

Good Luck!Flört

• KhiraLii
    Anonym (Diamant) skrev 2012-01-24 16:55:29 följande:
    Tack för alla svar! Diamanten kommer från kaplans och är värderad av dem och vad jag har hört ska de vara seriösa? Men jag blir också väldigt skeptisk till priset, det borde ju vara dyrare? Jag hade aldrig litat på en privatperson men kaplans auktioner är ju ändå stora?
    Då är den förmodligen väldigt dåligt slipad eller har skador eller dylikt. Har du fått någon mer information ifrån dem förutom just J VS2?
  • Anonym (Diamant)

Nääe det står att slipningen är "good" och att den har en lätt flourescens så det är bristerna.

KhiraLii skrev 2012-01-24 18:15:17 följande:
    Då är den förmodligen väldigt dåligt slipad eller har skador eller dylikt. Har du fått någon mer information ifrån dem förutom just J VS2?

• Anonym

Det låter alldeles för billigt. En så stor sten ser man rätt mycket med blotta ögat och då kommer man nog lägga märke till färgen.

• Anonym (Diamant)

Jobbiiiiigt! Får kanske satsa på en mindre sten i bättre kvalitet :) ingen som har en sten ungefär i den beskrivning jag gett?

• Juul
    Anonym (Diamant) skrev 2012-01-24 18:49:06 följande:
    Nääe det står att slipningen är "good" och att den har en lätt flourescens så det är bristerna.
    fluorescence påverkar inte riktigt mycket, 10%-20%
Svar på tråden Diamantkvalitet! Hjälp snälla!