• Karoliin

Förlovning = Kostnadsfråga

Hej!!

Jag och min sambo är sist ut i kompisgänget vad gäller förlovning, men vi känner båda att det börjar bli dags nu :)
    Jag har surfat runt i timmartal o letat och tagit fram förslag men han är inte lika intresserad, och det kräver jag inte heller.. Men nu när det där perfekta tillfället börjar närma sig tycker han att vi ska avvakta.. pga pengar..
    Vi köpte hus för ca 1 år sedan.. Har 2 resp 3 utomlandsresor inplanerade under 2012 samt en köksrenovering på g.. Jag förstår också att det inte finns lika mycket pengar på kontot med de planerna som utan men jag vill förlova mig.. Favoritringen kostar ca 5000 kr.. Och det är alltså inte att tala om..
    Har ni tips på sidor med billiga och fina ringar ?
    Vill helst ha vitt guld men nu när jag börjar tänka mer på kostnaderna så kan jag tänka mig titan istället..
    Älskar bling bling - är det "ok" att köra på vanlig sten istället för diamant ? Har ni det ?
    Jag har varit inne o kollat på flera auktionssajter o där kan man ju verkligen fynda vackra ringar är det någon som har gjort det ? Min sambo tyckte inte det kändes rätt att "ha någon annans ring".. men ja tänker: Det blir mer ring för pengarna samt att det är onödigt att guld och diamanter ska ligga undangömt i en låda någonstans..
    Ska vi förlova oss nu behöver jag tänka om lite - och det är inte det lättaste alla gånger...
    Nu när jag läser igenom vad jag skrivit låter jag som en bortskämd snorunge.. Jag vill bara att allt ska vara perfekt..

Hoppas någon vill dela med sig av erfarenheter kring liknande situationer eller bara komma med lite tips och idéer :)

• Svar på tråden Förlovning = Kostnadsfråga
  • Tveket

Man måste ju inte ha diamanter på förlovningsringen. Jag har en vanlig enkel guldring som förlovningsring, sparar blinget till vigselringen. =)

• sofiasmamma

Silverringar nu kanske, så kan ni byta ut ringarna när det passar bättre ekonomiskt?
    Jag fick en symbolisk ring när D friade och så köpte vi ringar i vitguld när vi kommit hem.

• filibustern

vi köpte våra för 3000kr för båda, samt så var det på rea :P men det är titanringar med guldinlägg. :) 

du kan ju köpa en titanring, eller enkel guldring, och sen när ni väl har råd, kan ni efteråt lägga in stenar. :) ja vet man kan göra det på titanringar i alla fall, det ska vi göra när vi gifter oss, lägg ain stenar i förlovningsringen istället för att köpa en vigselring :P 

• Lilique

Som Tveket sa, man måste inte ha diamanter på förlovningsringen. Du kan ha vilken slags sten du vill i ringen. Jag har inga stenar alls i min förlovningsring, men från början var det tänkt att jag skulle ha en ring i vittguld med en röd rubin. Smaken är som baken. Finns flera trådar på forumet där folk bara visar upp bilder på sina ringar. Inte en ring som är den andra lik. Det är inte mycket som inte är "ok".

Tänk på att om ni har gamla guldsmycken hemma, vad som helst: gamla ringar, örhängen, halsband, you name it, så kan man använda det guldet till att göra ringarna av. Kan dra ner kostnaden ett par trappsteg.

• daniiel

De flesta jag känner har faktiskt förlovningsringar i silver. Många har även vigselringar i silver och är väldigt nöjda. Jag tycker inte att man ska spendera stora summor på ringen om man inte vill/kan. Kärleken sitter trots allt inte i ringen och kostnaden för ringen.

Jag har själv CZ-stenar i min vigselring och ser inget fel i det alls. Det glittrar fint och jag behövde inte lägga ut en halv förmögenhet på en ring. Då spenderar jag hellre mina pengar på roligare saker.

Kan tillägga att jag och min make var förlovade i flera åt utan några ringar alls, det funkar också!

• Juni 2012

Jag vet flera som har förlovat sig utan att ha ringar alls och det är ju gratis Glad

• TheD

Slät guldring med eller utan mönster? Min slätmönstrade jag på hm.. 999:- tror jag. det började 9 :)

Har ni tänkt att gifta er? För då kan du/ni spara till "finare" ringar då :)

• Karoliin

Tack för bra kommentarer.. jag har tagit det med mig och funderat vidare.. :)
    Ringen jag suktade efter var en titanring med ett gäng diamanter men nu har jag hittat en billigare variant av den.. Är bara stenar istället för diamanter så det skiljer ju några tusen... Frågar är nu då:
    Hur tjockt är egentligen 3 mm ? Den ring jag kikat ut var 2 mm tjock och 5 mm bred. "budgetvarianten" är 3 mm tjock och 5 mm bred.. Det är via nätet men någon butik borde väl ha ngn så tjock ring ? Så man kan "känna efter".. känns som att 3mm är tjockt och är rädd att det ska kännas stort och klumpigt...

Vad tror ni? Någon som har en så tjock ring ??

• ElinFalk85

jag tror att jag har 6mm hihi. en titanring med en blå remsa och en liten diamant i =)

• TheD
    Karoliin skrev 2012-01-25 10:31:50 följande:

Tack för bra kommentarer.. jag har tagit det med mig och funderat vidare.. :)
    Ringen jag suktade efter var en titanring med ett gäng diamanter men nu har jag hittat en billigare variant av den.. Är bara stenar istället för diamanter så det skiljer ju några tusen... Frågar är nu då:
    Hur tjockt är egentligen 3 mm ? Den ring jag kikat ut var 2 mm tjock och 5 mm bred. "budgetvarianten" är 3 mm tjock och 5 mm bred.. Det är via nätet men någon butik borde väl ha ngn så tjock ring ? Så man kan "känna efter".. känns som att 3mm är tjockt och är rädd att det ska kännas stort och klumpigt...

Vad tror ni? Någon som har en så tjock ring ??

Min förlovningsring är 1 mm tjock och 4 mm bred. Vigselringn är 2, något bred och sen kommer jag inte ihåg höjden. 1,något tror jag
  • Cecilia85

Jag har köpt mina förlovningsringar på ur&pen för typ 300:- styck. Tycker verkligen inte att man ska slänga ut multum på ringarna. Våra är enkla silverringar. Vigselringen kommer oxå att vara silver fast med stenar i. Inga diamanter. 
    Så kör på titan om ni känner för det =D  

• BlåAugustibröllop

Hej!

Vilken summa har ni tänkt er att lägga på ringarna?
    Ni kanske har några gamla smycken eller annat i guld som ni kan lämna in och smälta om till era ringar. Sedan finns det ju sidor där man kan köpa stenar relativt billigt över nätet.

Om man har all guld som behövs till ringarna, så skulle våra ringar (en bara med mönster, den andra med mönster och 3 stenar) kosta bara 1700, inkl. gravyr och storleksändring (inom 1 mån) om det skulle behövas.

• emmi

Jag tycker absolut att man kan välja ringar med CZ eller någon annan sten istället för diamant. Jag fick en tillfällig ring med en CZ-sten i av min m2b, innan vi kunde köpa våra riktiga ringar. Det man ska vara medveten om bara är att en CZ inte glittrar lika mycket som en diamant. Märkte att min CZ-sten mattades av väldigt snabbt och förlorade sin lyster, min diamantring glittrar däremot precis lika mycket som när den var ny. 

Om du är sugen på en slät ring i vitt guld så kan ni ju skaffa släta silverringar så länge. Det ser ju likadant ut. Min m2b skaffade en slät silverring som tillfällig ring innan vi köpte en i vitt guld och det syns knapp någon skillnad på dom ringarna när man jämför, även nu när båda har använts. Möjligen att silverringen blir något repigare men guldringen är också repig.

Jag tycker inte ni ska känna er stressade över att hitta era ringa nu utan nöj er med lite billigare ringar som ni har råd med. Sedan kan ni fundera något år på vad ni verkligen vill ha och sedan ta det då när ni känner att ni har råd =)

• daniiel
    emmi skrev 2012-01-26 08:46:05 följande:
    Jag tycker absolut att man kan välja ringar med CZ eller någon annan sten istället för diamant. Jag fick en tillfällig ring med en CZ-sten i av min m2b, innan vi kunde köpa våra riktiga ringar. Det man ska vara medveten om bara är att en CZ inte glittrar lika mycket som en diamant. Märkte att min CZ-sten mattades av väldigt snabbt och förlorade sin lyster, min diamantring glittrar däremot precis lika mycket som när den var ny.
    Jag håller dock inte riktigt med om att CZ-stenar inte skulle glittra lika mycket eller tappa sin lyster snabbt. Jag känner flera som har ringar med CZ-stenar i, och som har haft dom i många, många år, men de glittrar otroligt vackert fortfarande. Min ring, med CZ, har jag bara haft i ca ett halvår ännu, men den glittrar mer än min kompis i princip likadana ring med diamanter (hon har haft sin ett par månader längre) och den har inte tappat någon lyster :)

Personligen skulle jag nog aldrig välja diamanter framför CZ-stenar, men så är jag också av den åsikten att ringen/ringarna inte är så viktiga och skulle väl därför inte kunna tänka mig att spendera stora summor på det :P
  • KirsiLaa

Jag vet ingen som har stenar över huvud taget på sin förlovningsring, så det är ju inte nödvändigt med en sådan ring. Det går ju att fylla på med stenar, eller att byta ut ringen helt senare. 

Sen är ju en förlovning alldeles gratis. Man måste inte ha ringar för det. Man kan välja något helt annat som symbol för förlovningen, eller så har man inget alls. 

Våra förlovningsringar är i guld och silver och kostade ca 2500 för båda två. MIn vigselring gick på 3900, så med båda mina ringar hamnar jag strax över 5000.

Sambons vigselring ska vara i titan och vi kommer sannolikt att köpa den från http://coititanium.com/ . Billiga och snygga ringar. :) 

• KirsiLaa
    daniiel skrev 2012-01-26 09:05:24 följande:
    Jag håller dock inte riktigt med om att CZ-stenar inte skulle glittra lika mycket eller tappa sin lyster snabbt. Jag känner flera som har ringar med CZ-stenar i, och som har haft dom i många, många år, men de glittrar otroligt vackert fortfarande. Min ring, med CZ, har jag bara haft i ca ett halvår ännu, men den glittrar mer än min kompis i princip likadana ring med diamanter (hon har haft sin ett par månader längre) och den har inte tappat någon lyster :)

Personligen skulle jag nog aldrig välja diamanter framför CZ-stenar, men så är jag också av den åsikten att ringen/ringarna inte är så viktiga och skulle väl därför inte kunna tänka mig att spendera stora summor på det :P
    Jag tycker också att CZ-stenar glittrar mer än diamanter, det är liksom lite mer liv i dem. :)  

Nu blev det diamanter i min ring, men de är så små att de knappt syns, så då gör det inget. Haha! 

• emmi
    daniiel skrev 2012-01-26 09:05:24 följande:

Det kan ju förståss bero på hur min sten är infattad i ringen som gör att det kommer in smuts och gör att den glittar mindre. Men om det är som du säger så kan man ju lika gärna ha en CZ-sten. :)  
  • Jonastw

Tycker ni ska lägga lite mer på era ringar så ni får precis de ni vill ha istället för att köpa nått som kändes ok för ni inte hade råd med det. Finns många guldhandlare som har avbetalning utan ränta som man kan lägga upp på iblan 2 års tid... Då får ni ju det ni vill ha utan att det ska kosta så mycket på samma gång i det kan ju va lite lättare än i behöva spara ihop pengarna. Så länge man inte e ett fall för lyxfällan

Svar på tråden Förlovning = Kostnadsfråga