• 2blir1

Hinner vi till Maj?

Hej på er alla glad blivande och nuvarande brudar ;)

Jag och min älskade planerar att gifta oss i Maj, helt hemligt än så länge och mycket spännande :) Men jag bekymrar mig lite för tiden. Vi står mitt uppe i omfattande badrumsrenovering så jag kommer få ta det mesta med planering själv, helt ok för mig, men jag oroar mig för att jag ska tro att det är mkt mindre att fixa med än vad som egentligen stämmer?! Hinner man med allt på dessa månader? Lite kort om våra tankar:
    Vi ska inte ha något jättestort bröllop med massa gäster och vi ska göra det enkelt för oss, precis så som vi vill ha det. Vi ska själva stå för maten, med hjälp av b la våra föräldrar. Vi ska bjuda på t ex potatissallad, potatisgratäng, sallad, bröd och grilla kött mm under tiden som det minglas med champange. Sedan ska vi bjuda på egengjorda tårtor, ingen stor fest efteråt utan tanken är att efter maten o kaffet så ska festen (eller kalaset) vara över, för då vill vi åka vidare och ha en underbar kväll o natt för oss själva. Detta oroar jag mig också för, hur ska man få vänner att förstå att det inte är fest sen? Vissa av våra vänner har nog svårt att greppa det om ni förstår??Man vill ju inte gärna köra iväg folk heller :( Men vi vill ju ha det så, vi kommer ha mkt barn på vårat bröllop och vi vill inte det ska bli fylla då! Vi har tänkt oss ett kyrkbröllop och spånar just nu på lokal att hyra. Tänkte göra egna inbjudningskort och helt enkelt duka fint i grupper. Har inga större planer på att gå till frissan och göra håret utan det får min närmsta vännina hjälpa mig med, jag har rätt kort hår, förslag på hur man kan göra det fint, nålar, spännen?Det enda vi egentligen har tänkt att lägga större pengar på är ringar och min klänning, tips på fina klänningar till BRA priser? JAg vill ha en rätt enkel klänning med lite släp Brudbuketten ska också vara enkel med t ex liljekonvaljer, den ordnar jag också själv. Kort och gott, det ska vara ett rätt enkelt och vackert bröllop fylt med kärlek. Inget överdrivet påkostatat, men samtidigt inte snålt på nåt sätt. Tror ni det är möjligt att hinna? och vad ska vi tänk på? Har jag glömt ngt? Vi vill gärna gifta oss innan vi skaffar ett gemensamt barn, hade tänkt att börja försöka efter sommaren, så det blir lite stressigt. Men vi vill verkligen ha en majbröllop och vi vill inte vänta till Maj 2013 ;) Tips o råd mottags väldigt gärna! Kram från mig.

• Svar på tråden Hinner vi till Maj?
  • BlåAugustibröllop

Hej!

Det finns risk att den kyrka ni vill ha är redan fullbokad. Risken finns även att det inte finns någon bra ledig lokal.
    Risken finns att vissa tackar nej, för vissa personer förväntar sig "save the date"-kort nästan 1 år i förväg, men nji känner ju era gäster bäst!

MEN om du/ni hittar en lokal och kyrka och bokar inom 1-2 veckor så skulle jag faktiskt säga att det är inget problem att hinna med resten.

För att få alla att förstå hur ni tänkt er så kan ni ju skapa en bröllopshemsida med dagens schema, och ni hänvisar till hemsidans adress i inbjudningarna.
    Annars kan ni ju skicka med en "preliminär" schema över dagen, så förstå alla hur ni har tänkt er.

De saker du glömt är väl fotograf och ev. solist till kyrkan.
    Sen om ni ska boka bröllopssvit så borde ni kolla er datum, kan vara så att ni är försent ute, men ni kanske kan tänka er ett vanligt, lite finare hotellrum eller ni kanske har t.o.m. tänkt vara hemma.

Kolla upp lokal/kyrka/bröllopssvit/fotograg/solist tillgången - om det går att få ihop (så att inte saker är bokade) det ni vill ha till ett datum i maj - boka och kör! Lycka till!

P.S. Ska ni åka på bröllopsresa så kan det vara så att flygbiljett tillgången (till rimliga priser) är begränsad. Kolla upp det också innan ni bestämmer er! 

Sen skulle det vara intressant att veta vilken budget du har tänkt dig och hur du har fördelat den. Man oftast underskattar kostnaderna!

• daniiel

Jag tror definitivt att ni kan hinna :) Vet flera som planerat betydligt kortare tid.

Börja med att ringa kyrkan och boka en lokal, så ni vet att ni har någonstans att vara.

När ni har det bokat och har ett datum och en tid för vigsel, så rekommenderar jag att ni sätter igång och gör inbjudningskort. Försök hinna skicka inbjudningarna i början av februari kanske? Då kan ni ha OSA i början/mitten av april. Save the date-kort är inte alls vanligt att man skickar ut 1år i förväg, det är oftast bara dom som ska gifta sig på en väldigt speciell dag, tex nyår och midsommar.

Klänningar.. jag kan rekommendera Lilly.dk, deras reaklänningar är väldigt prisvärda och otroligt vackra :)
    www.lilly.dk/Default.aspx&GroupID=GROUP53&PageNum=1

Annars kan du kika på Blocket och på Köp & Sälj här på BT efter en klänning.

Hindersprövning måste ni skicka in till Skatteverket, en sådan är giltig i 4 månader, så det kan ni också göra under februari, så ni vet att det blivit gjort :)

Angående "festen", så kan ni skicka med ett infoblad som en bilaga till inbjuda och där skriva hur ni tänkt er dagen. Om ni inte vill skriva en lite längre inbjudan. Där kan ni skriva tex att "Efter vigseln kommer det serveras buffé med efterföljande tårta och kaffe i -lokalens namn-. När vi alla blivit mätta i magen, så kommer brudparet smita iväg för en kväll på tu man hand." Ni ska ju dock såklart formulera det så det passar er och era gäster. Då kan ni helt enkelt tacka för er när tårtan är äten och smita iväg till ett hotell. Hotellrum bör ni också kanske kika på snart, så ni vet att ni har ett fint rum bokat :)

I infobladet kan ni också ha med vägbeskrivningar till kyrkan och festlokalen, samt informera om det kommer vara alkoholfritt eller inte. Kanske en önskelista om ni har en sådan, eller helt enkelt skriva att ni inte önskar några presenter.

Precis som ovanstående skriver så kanske ni vill ha någon som fotar och någon som sjunger i kyrkan? Då är det en idé att kolla upp sådant också. Även transport, om ni vill åka en fin bil mellan kyrkan och festlokalen tex.

Jag tror absolut att ni fixar detta till maj, var bara noga med att skriva upp allt som ska göras, så det inte kommer några överraskningar under vägen och så ni kan bocka av saker eftersom :)

• Mahy

jag tror att ni klara det! Vi började planera vårt bröllop i Oktober, Kom ut i sep med förlovningen, men började inte planeringen förrens då! Och om 3 veckor gifter vi oss! Ocg vi har the big white wedding :)

• lilly7

Jag tror också att ni hinner.

Att t ex bjuda in folk ett år i förväg är bara trams enligt mig.

Vi ska också gifta oss i maj och detta har vi gjort:

Fixat min klänning + bådas ringar
    Bokat vigsellokal + festlokal + buss däremellan
    Ordnat tärnor + bestman
    Skickat inbjudningar (igår)
    Bokat fotograf

Men vi har t ex INTE bokat DJ än och fixat kläder till brudgummen och vår son. Inte heller har vi ordnat underhållning till vigseln än. Men jag är inte ett dugg orolig att vi inte ska hinna.

Svar på tråden Hinner vi till Maj?