• Niini

Hjälp mig välja smartphone!

Har funderat flera månader nu på en smartphone: Mina främsta kriterier är väl att ljudet ska vara bra när man talar o det ska gå bra att surfa (inte 90-talshastighet dvs). Sen andra kriterier den gärna får ha är en bra kamera. Funderar även hur det är med 4G, hur viktigt är det att ha det?

De jag senast tafsade på vid Gigantti var HTC Desire S, Samsung Galaxy S plus, Samsung Omnia W samt Nokia Lumia. Allt postivt o negativt tas emot som ni vet om nån av dessa. Förslag på andra är inte helt omöjligt. Iphone kan ni dock strunta i att föreslå, alldeles för dyr enligt mig..

• Svar på tråden Hjälp mig välja smartphone!
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2012-01-22 21:30:33 följande:

Jag fick Iphone 3gs när jag tecknade mitt abbonemang (tre pott 199 kr). (Har uppgraderat den så den är lika bra som en 4s!)

Så det behöver inte vara dyrt :)

...gånger hur många månader?
  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2012-01-22 21:45:19 följande:
    ...gånger hur många månader?
    24 månader, men jag får ju ringa för alla pengarna+gratis försäkring och internet så det är riktigt bra faktiskt :)
  • KirsiLaa

HTC! Helt klart. :) 

Vi är en HTC familj hela vi. Jag har en Desire, sonen en Hero och sambon en Desire S som jobbtelefon och en  Sensation privat. Vi är jättenöjda med de telefonerna (inte bara för att de INTE är ajfånar) och har inga tankar på att släppa in någon annan telefon i det här huset. :) 

• Aniara4
    förlovadflicka skrev 2012-01-22 21:48:07 följande:
    24 månader, men jag får ju ringa för alla pengarna+gratis försäkring och internet så det är riktigt bra faktiskt :)
    Ok, då låter det ju bra! Jag ville bara lyfta frågan eftersom många inte ser längre än att "det kostar bara x kronor i månaden". Varje gång jag har köpt telefon har jag räknat på den totala kostnaden under bindningstiden och jämfört med kontantpriset. Sen kan det ju vara så att man inte har pengar tillgängliga för att betala hela kostnaden på en gång, så var det för mig de tidigare gångerna jag köpte ny telefon. Den här gången hade jag kunnat köpa den kontant, men vi fick en bra deal. Så min telefon kostade i själva verket 100 kronor, gånger 24 månader, alltså 2400 vilket var betydligt mindre än den såldes för då. (Och detta var med ett väldigt billigt abonnemang, jag ringer extremt lite på mobilen så låg månadsavgift är viktigare för mig än minutkostnader.)
  • Vi2alltid
    Aniara4 skrev 2012-01-22 21:55:59 följande:
    Ok, då låter det ju bra! Jag ville bara lyfta frågan eftersom många inte ser längre än att "det kostar bara x kronor i månaden". Varje gång jag har köpt telefon har jag räknat på den totala kostnaden under bindningstiden och jämfört med kontantpriset. Sen kan det ju vara så att man inte har pengar tillgängliga för att betala hela kostnaden på en gång, så var det för mig de tidigare gångerna jag köpte ny telefon. Den här gången hade jag kunnat köpa den kontant, men vi fick en bra deal. Så min telefon kostade i själva verket 100 kronor, gånger 24 månader, alltså 2400 vilket var betydligt mindre än den såldes för då. (Och detta var med ett väldigt billigt abonnemang, jag ringer extremt lite på mobilen så låg månadsavgift är viktigare för mig än minutkostnader.)
    Man bör ju kolla minuttaxan på ett sådant abonemang också... 199 kronor för ett sådant abonnemang låter lite för billigt för att vara sant... Tallar de på personalens löner? Det kan ju förstås även bero på att en stor del av oss inte kan ha TRE för att täckningen är för dålig...? Låter i alla fall konstigt..
  • Aniara4
    Vi2alltid skrev 2012-01-22 22:07:06 följande:
    Man bör ju kolla minuttaxan på ett sådant abonemang också... 199 kronor för ett sådant abonnemang låter lite för billigt för att vara sant... Tallar de på personalens löner? Det kan ju förstås även bero på att en stor del av oss inte kan ha TRE för att täckningen är för dålig...? Låter i alla fall konstigt..
    Absolut, Men om vi nu inte pratar om olika abonnemang utan om själva telefonen är väl det mest relevanta att ta reda på vad motsvarande abonnemang kostar utan telefon, så att man kan skilja ut vad som är kostnaden för telefonen. OCH titta på om det är ett abonnemang som passar en.

Ett annat bra sätt att välja är att bestämma en prisnivå man tycker är rimlig, leta upp telefoner som kostar så mycket, och sen googla efter recensioner och jämförelsesajter. Om man orkar hålla på... Folk är ju olika, men för mig är det självklart att göra grundlig research innan jag köper något såpass dyrt och viktigt som en telefon!
  • Vi2alltid
    Aniara4 skrev 2012-01-22 22:14:30 följande:
    Absolut, Men om vi nu inte pratar om olika abonnemang utan om själva telefonen är väl det mest relevanta att ta reda på vad motsvarande abonnemang kostar utan telefon, så att man kan skilja ut vad som är kostnaden för telefonen. OCH titta på om det är ett abonnemang som passar en.

Ett annat bra sätt att välja är att bestämma en prisnivå man tycker är rimlig, leta upp telefoner som kostar så mycket, och sen googla efter recensioner och jämförelsesajter. Om man orkar hålla på... Folk är ju olika, men för mig är det självklart att göra grundlig research innan jag köper något såpass dyrt och viktigt som en telefon!
    Ja precis, jag menade först och främst att en dyr minuttaxa också har att göra med vad man faktiskt betalar. Men resten var ju förstås en parentes och lite OT.
  • förlovadflicka

Jag ringer gratis till alla hemtelefoner (öppningsavgift 69 öre), och samma till alla inom tre. Till alla andra är det 69 öre/min. Nu släpper vi det :p

• sofi 88

Köpte en htc wildfire i november 2010 och kunde inte varit mer besviken. Men det är ju den billigaste htcn tror jag, eller var då. Den gav iprincip upp efter ett år, hade mycket tekniskt strul med den, var inget skärmlås när man snackade så vet inte hur många gånger jag råkade ringa upp någon annan när jag redan pratade i telefon. Ibland blev det som myrornas krig när jag skulle starta igång den. Så jag är INGEN htc fantast, inte alls.
    Men som sagt, den var en av de billigare modellerna, de har ju säkert blivit bättre.

Nu kör jag faktiskt en begagnad iphone 3g och den är ju så SJUKT mycket bättre. Går inte jämföra de telefonerna på samma dag ens. Helt otroligt bra. Vet att du tycker de är dyra men om man inte ska ha den nyaste iphonen, då är frågan om det är så extrem prisskillnad? 

• sabz

Innan hade jag en HTC Hero men när man uppgraderade till senaste firmwaren på den blev den otroligt seg och den laggade väldigt mycket. Nu har jag en HTC Desire S och jag är jätte nöjd med den. Hittar ingenting att klaga på när det gäller den telefonen.

• PimPim83
    sofi 88 skrev 2012-01-23 12:36:51 följande:
    Nu kör jag faktiskt en begagnad iphone 3g och den är ju så SJUKT mycket bättre. Går inte jämföra de telefonerna på samma dag ens. Helt otroligt bra. Vet att du tycker de är dyra men om man inte ska ha den nyaste iphonen, då är frågan om det är så extrem prisskillnad? 
    Jag har också en begagnad iphone 3 g och är väldigt nöjd. Jag har många i min närhet som gärna vill ha de senaste versionerna av iphone men för mig räcker det gott och väl med en iphone 3. Den jag har köpte jag faktiskt av sambons lillebror när han bytte upp sig till den nyaste versionen. Kanske finns det någon i din närhet TS som ska köpa ny och kan tänka sig att sälja sin gamla?
  • sofi 88
    PimPim83 skrev 2012-01-23 13:45:46 följande:
    Jag har också en begagnad iphone 3 g och är väldigt nöjd. Jag har många i min närhet som gärna vill ha de senaste versionerna av iphone men för mig räcker det gott och väl med en iphone 3. Den jag har köpte jag faktiskt av sambons lillebror när han bytte upp sig till den nyaste versionen. Kanske finns det någon i din närhet TS som ska köpa ny och kan tänka sig att sälja sin gamla?
    Ja precis, ser ingen anledning till att skaffa 4an, inte än på något år i alla fall :) Finns inget jag skulle kunna klaga på angående 3an :) Min "lånar jag" dessutom gratis av kusinens sambo som ändå vill ha kvar den som samlarföremål men lånar ut nu när jag behöver den.
Svar på tråden Hjälp mig välja smartphone!