• Anonym (Arg är förnamnet)

    Jag har en svägerska som använder oss som personlig bank...

    Jag väljer att posta detta anonymt för att inte hänga ut de inblandade. Man vet aldrig vilka som läser här. 

    Nu är jag så arg att jag måste få skrika och gnälla lite grann, och förhoppningsvis få lite råd om hur jag ska bete mig här.

    Min sambo är en stor jäkla mes som låter folk behandla honom hur som helst för att han inte vågar säga emot. Till exempel så går han med på all idioti som hans syster kommer med. 

    Nu berättade han att hans syster ringde och bad att få låna vårt mediamarkt-kort för att de behövde köpa en kamera. Den kostar 15.000. H-vete heller! För ett år sen köpte de en kamera på vårt kort, den kostade också 15tusen. Den kameran, knappt ett år gammal, sålde de i veckan! För att de behövde pengar! 

    Bara det var en sån sak som gjorde mig förbannad. Här har vi lånat ut pengar till en kamera som ska hålla, karln i huset skulle fota vårt bröllop, och så går de och säljer kameran! Och nu, 4 dagar senare, vill de låna till en ny kamera. Påpekade för sambon hur dålig stil jag tycker det är, bara det att ens sälja kameran. Så respektlöst. Han höll inte med mig utan försvarade dem och tyckte att det var okej, de har ju haft det så dåligt med pengar på senare tid. Ja, det tror jag fan. Till att börja med är det bara en i familjen som jobbar (typ 3 jobb har han, plus de hobbyverksamheter han har som ger lite pengar). Varför hon inte jobbar har jag aldrig fått någon klarhet i. Hon har ju inget funktionshinder, varken på det fysiska eller psykiska planet, hon är inte sjuk på något vis... så jag har dragit slutsatsen att det säkert beror på lathet. 

    Nå, utöver den otillräckliga inkomsten, så envisas de med att skaffa sig helt onödiga utgifter. De köper nya datordelar, dyra leksaker i present, telefoner, spel och allt möjligt till ungarna. Helt utan att de gamla har använts slut på, bara för att liksom... så, för att finansiera sin livsstil så har de lånat tiotusentals kronor från svärfar för att kunna betala räkningar och gå runt öht. om de nu har så dåligt med pengar så kanske hon skulle börja jobba lite grann? Jösses! När jag morrar detta åt sambon så kommer han med ursäkter och dåliga förklaringar. Nä, men hon har ju varit inskriven i någon vikariepool förut, men det gav inte speciellt mycket, så vad ska hon göra? Ehhh... Söka ett annat jobb? Söka många jobb? Söka tills hon hittar ett! Som alla andra! Nu är ju inte jag den som tycker att alla ska jobba ihjäl sig och så, det är ju trevligt att kunna vara hemmafru. Men när det är så jäkla uppenbart att en inkomst inte räcker, så måste man ju ta fram huvudet och tänka lite praktiskt. 

    Så, inte nog med att de nylige har utnyttjat sambons oförmåga att säga nej till att ge dem ett lån, att de vill ta ett nytt lån, så har de ju redan stora skulder till sambon. För något år sedan, innan vi var ett par, så tog sambon ett banklån till dem på 165.000. Detta för att kunna betala av allt skit de dragit på sig som skulle gå till kronolle. Inte kan ju hans syster ha skulder hos kronofogden, så han tog ett lån till dem. Nu ligger den på 120.000 ungefär. Utöver detta så har svägerskan tagit nya telefoner och abonnemang till sig och sonen, i min gubbes namn. Nu står han för samtliga deras telefoner och abonnemang. Sambon har låtit dem köpa en ny säng (för att den gamla var ful) och nån soffa till deras dotter på vårt Ikea-kort. Inget som är färdigbetalt ännu. Vi betalade även deras juklapp till min svärfar. Jag tror inte att vi har fått tillbaka de pengarna heller. 

    Jag blev så jävla förbannad när sambon berättade att hans syster hade bett om ett nytt lån. Även om det är krediter på diverse kort de utnyttjar så är det illa. Jag försökte på alla sätt jag kunde att förklara för honom att det är INTE OKEJ att låna ut mer pengar till dem. Och de är definitivt inte okej att de ens ber om det!! De utnyttjar honom (och oss) bara. de vet att han inte säger nej och så kommer de och ber om pengar. Det är så jävla respektlöst. Vi behöver ju fan ha våra pengar själv. Det är inte så att vi simmar i dem. 

    Sambon förstår inte alls mitt synsätt här. Han tycker att det är ju okej, de betalar ju tillbaka. Ja, NU ja. Men vad händer sen när de inte betalar? När de har slut på kameror att sälja och när de har skrapat det sista ur svärfars plånbok? När de åter hamnar i den sits som var grunden till banklånet. Då sitter vi där med 6-7000 i ökade månadskostnader! Och då måste vi sälja allt vi äger för att ha råd med skulder som sambons syster har sagt sig betala...Han menar att jag lägger över andras handlingar på hans syster och tror att alla agerar likadant. Ja, jag har erfarenheter av att sitta i skiten just på grund av att ha litat på någon alldeles för mycket och har lånat ut pengar, det är just därför jag är så orolig i den här situationen. Sambon säger att det aldrig kommer att hända att de inte betalar sin månadskostnad till oss... Jag ser dock ett väldigt tydligt mönster här... 

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte hur jag ska få sambon att förstå att vi kan inte hålla på att låna pengar till dem, oavsett av vilken anledning de behöver pengarna. 

  • Svar på tråden Jag har en svägerska som använder oss som personlig bank...
  • Anonym

    Men va fan! Anmäl dom till lyxfällan, hon måste ju öppna ögonen.. Trist om ni skulle få ekonomiska problem pga dom..

  • Anonym

    Ja, det kan jag säga; jag hade ALDRIG accepterat detta! Du måste nog sätta ner foten ännu mer. Dra med sambon till kronofogden, så kanske de kan förklara för honom vilka konsekvenser detta kan få. Och det är dags för systern att bli vuxen och själv ta ansvar för sin ekonomi. Jag säger som föregående talare; anmäl dom till lyxfällan! Jag förstår att du är arg, jag hade varit vansinnig!

  • Anonym (NEJ!!)

    Självklart ska man hjälpa varandra i kris. Men detta handlar ju om något helt annat.


    Det ni måste ha i åtanke är att ni ska kunna lösa dessa skulder själva om det skulle bli så. Har ni råd med fler skulder?


    Sen låter detta bara helt sanslöst.


    Jag hade en vän som betedde sig på ett liknande sätt. Hon var ensamstående med två barn. Ville inte jobba och gick på soc.


    Så många gånger som vi hjälpt henne. Självklart, tills hon började utnyttja mig. Hon handlade skräp så hon i slutändan inte hade pengar till blöjor åt sina barn.


    Hade ändå svårt att säga nej när hon lägger fram det på det viset. Ville ju inte att det skulle drabba hennes barn.


    Ibland hade jag inga pengar att låna ut. Då fick hon mig att gå till MINA föräldrar, så att dom kunde sätta in pengar på hennes konto!!!


    Droppen var när hon blev arg och kallade mig en dålig vän när jag inte tog ett sms lån åt henne... Eller banklån.


    Att jag inte bröt tidigare är för mig en gåta. Jag var nog som din man. Men är så glad nu att hon inte finns i mitt liv.


    Värre är det för er. Man "kan" ju inte bryta med sin familj. Men ni måste säga ifrån. Din man måste inse att ni en vacker dag kan stå med skulder upp över öronen om hon inte kan betala tillbaka. Det är en stor risk man tar. Hon och hennes familj måste lära sig att leva på de inkomster de har. De har ju det ganska ok ställt ändå låter det som. Men lyxprylar kanske man måste lära sig att spara till..

  • Anonym (NEJ!!)

    ber om ursäkt för den feta texten. Ser ut som att jag är jätte arg ;) Råkade visst komma åt knappen.

  • Anonym

    Jag tycker detta är helt fel beteende av den andra familjen. Vi hade ont om pengar ett tag, då började vi att leva helt klart snålare. Vi "unnade" oss INGENTING. Man måste anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Man kan inte kolla på alla andra och säga men dom har ju råd så varför kan inte vi köpa en super dyr tv. Dom andra familjerna har kanske sparat eller har fått arv osv.

    Ni kommer aldrig kunna hjälpa den familjen, dom har fel beteende i grund och botten.

    Det fanns ett avsnitt i lyxfällan dår en man hade enorma skulder pga att han hade lånat pengar till en massa olika "vänner". Kolla på tv3play om du kan hitta det avsnittet och visa din sambo.

    Ett tips kan ju vara att ni avskaffar era ikea, medimarkt kort och andra dylika, så blir det inte lika enkelt....

    Lycka till. 

  • Anneli256

    Håller med tidigar inlägg som gjorts.. men vill även  lägga till en annan sak. Det handlar om er kredivärdighet också. Om ni själv tex skulle behöva ta ett större lån till hus då tittar man inte bara på om det finns betalningsanmärkningar utan man tittar även på vilka lån det finns dessförrinnan. Alltså eran betalningsförmåga. Om man har massa krediter här och där på tusentals kronor så spelar det roll när banken ska bevilja olika lån. Och dom lyssnar inte på en förklaring om att det är systern som handlat och att hon faktiskt betalar regelbundet, det är din sambo som är ytterst ansvarig i det fall hon inte skulle betala.

    Dessutom så undrar jag om din sambo har skrivit papper med sin syster på dom här lånen.. vad händer tex om hon skulle gå bort.??? oavsett ålder så kan man bli överkörd eller bli sjuk.... Nääääääääääää detta känns väldigt osäkert för er. Speciellt med tanke på hur stora summorna är. Visst dom flesta av oss har väll själv lånat av anhöriga eller lånat ut till anhöriga. Men som tidigare insändare skrivit så handlar detta om något helt annat.
     Låter nästan som att det inte bara är din sambo som kommer med ursäkter för systerns beteende utan även kanske hans föräldrar. Är det så att hon faktiskt alltid haft ett sådant eller liknande beteende och att dom andra i famliljen kommit till hennes räddning och beskydd.. hon vet kansks inte något annat? med detta vill jag påpeka att du kanske inte ska vara så hård mot din sambo .. han är kanske uppväxt med detta beteende ända sedan( lilla) syster föddes.. antar bara att hon är yngre än honom.

     Märk väl det betyder inte att beteendet måste brytas, för det måste verkligen brytas, inte minst för eran skull. Om du ser ett mönster så kanske det är lättare för dig att hantera saken att förstå varför sambon agerar som han gör. Det kan vara svårt att bryta ett sådant mönster, men jag kan tänka att det skapar konflikter mellad dig och din sambo som egentligen inte behövde finnas. Kanske ni ska ta hjälp utifrån  med famlijerådgivning.. eller om du inte vill gå så långt träffa kommunens ekonomiska rådgivare.. det är helt gratis.

    Nu drog jag en massa slutsatser som kanske inte stämmer.. men det var min känsla jag fick när jag läste ditt brev. Din frustration, din sambos vekhet mot systerns, din svärfar likadan.. ingen som vågar säga rätt ut vad dom tycker och tänker. Du står ganska ensam med din ilska och frustration tom din sambo som borde stå på din sida och lyssna på dig.. d är ju för fanken dig han lever med.. försvarar och curlar systern. För detta är curling på hög nivå. Hoppas mina tankar hjälper dig lite. Tror faktiskt inte sambon eller någon annan någonsin sagt emot eller sagt till systern.. så han (stackarn vet inte vad han ska göra) Hjälp honom se situationen som den är.. Det fungerar inte med arga kommentarer och bråk utan då kommer han bara att försvara henne ännu mer och detta i sin tur leder till problem mellan er. Försök med  dom andra instanserna som jag föreslog.. så du ger någon annan rollen att berätta för honom hur läget ser ut. Eller får möjlighet under ordnade former få honom att inse vad han gör.

    Det är ung som med missbrukare. Så¨länge man hjälper dom, skyddar dom och ger dom möjligheter så fortsätter dom, de ser ingen anledning att sluta. Men om systerns möjligheter helt plötsligt skärs av.. hon kan inte låna av er eller pappan.. då till slut så måste hon ändra sitt beteende. Och mest troligt så finns hon redan hos kronofogden eftersom hon inte kunde stå på telefonabonemangen själv.  Det kan gå åt båda hållen..antagligen hamnar hon i skiten och tycker synd om sig själv eller så fattar hon att hon måste ta tag i sitt liv, ta eget ansvar. Men det svåra är att få din sambo o pappan att förstå att dom bara gör henne en björntjänst. Hon är vuxen och fullt kapabel att ta ansvar för sitt eget liv.

    Lycka till..

  • Anonym (upprörd)

    Jag håller med fullt ut vad de andra har skrivit här. De gör henne en björntjänst. Hon behöver växa upp och stå på egna ben. Det är ju som andra skrivit här också att hon drar ju ner er i skiten också, ni blir ju inte kreditvärdiga om/när ni behöver låna pengar till er själva. Sen är det ju vansinnigt att stå på hela familjens mobilabonemang, de borde ha kontantkort då istället. Hon och hennes karl skulle verkligen behöva hamna hos Lyxfällan och det sorgliga är att om din sambo fortsätter och lånar ut pengar till henne och hon slutar betala så kan ju ni bli tvingade att anmäla er själva dit för att få hjälp.

     Detta är verkligen en ohållbar situation. Ja du behöver verkligen hjälp av någon annan som kan visa din sambo hur galet detta är.

    Jag tror alla här som läser detta förtså din situation och känner med dig.
    Lycka till.

  • Anonym (Arg är förnamnet)

    Vad smarta tips ni ger. :) Tack.

    Jag ska försöka få sambon att både få någon annan, kanske kronofogden, att berätta hur illa detta kan bli och även visa honom det aktuella lyxfällan-avsnittet om jag hittar det. 

    Anneli256, du har så rätt i det mesta där. Det är sambons storasyster det handlar om, hon är dock den yngre av mellanbarnen. 

    Sambon vågar inte säga ifrån, för att han har aldrig gjort det. I något sammanhang. Det är så de har haft det hemma hos sig i alla år. Ingen säger något om något, inte sambon och inte pappan (sannolikt de andra syskonen dock, iom att de inte ber dem om pengar). Speciellt inte det man är ledsen, arg eller besviken över. Istället för att visa sina känslor och prata om saker som är fel, så ska man bara hålla tyst och sitta och sura för sig själv. Det har tagit mycket tjat från min sida att få sambon att säga rakt ut när han tycker att något är fel (istället för att bara ge pikar och prata omring situationen i hopp om att det ska läsas mellan raderna), så att vi kan prata om det och reda ut det. Jag vill inte leva i ett tyst förhållande där allting bara accepteras och ohanterade aggressioner ligger och gnager i kanterna. 

    Ett av sambons desperata argument i det hela har varit att jag har ju också lånat ut pengar till min familj. Javisst har jag gjort det, men det har handlat om hundralappar. Det är inte ens jämförbart med detta. 
    Jag har förstått att det inte hjälper att jag gapar och skriker om detta, för det går inte fram hos sambon. Denna gången har jag försökt ta det lugnt och sakligt berättat om varför jag inte vill att vi ger dem mer pengar. Jag försökte också förklara att det inte finns någon anledning för honom att ta åt sig för att jag är arg på hans syster med man. Det är de som beter sig illa, det är de och inte han som måste ta ansvar för det. Och så länge han inte går bakom min rygg och lånar ut till dem, som han har gjort de andra gångerna, så har inte han gjort nåt fel. Jag vet inte ännu om det har gett någon effekt. 

    Jag sa också till honom att det är fan helt sjukt att vi ska behöva ha bråk om deras ekonomi. Om vi nu ska bråka om ekonomi så är det ju vår egen ekonomi det ska handla om. 

    Vi har ju redan fått avslag på huslån på grund av det stora banklånet som sambon tog till sin syster. Sambon påpekade detta lite löst åt sin syster, men hon bara skrattade och tyckte att inte behöver väl vi ha ett hus. Suck. De krediter som vi själva hade kvar efter tv- och sovrumsmöbelköp, som också bidrog till att summan av krediter var för hög är nu avbetalda, så om ett år eller så, när det stora lånet har blivit lite mindre, kan vi på nytt se om banken vill att ska köpa ett hus. 

    Gällande abonnemangen, så har sambons syster förklarat för sambon att det måste de ju ha, för annars kan de inte utnyttja familjetjänsten där alla kan ringa gratis till varann. Och hur skulle det bli om ungarna behöver ringa till dem och inte kommer fram? Det är, enligt sambon, ett helt giltigt skäl till att ge dem abonnemang. Pfft! 

    Tack för era tankar. De har hjälpt mycket.

  • Anonym (NEJ!!)

    Jag hade nog börjat så smått att ställa ultimatum. Det är din ekonomi och framtid det handlar om också. Inte ska man måla fan på väggen, men om det nu skulle bli en situation att ni separerar, sitter du då och betalar på hans systers familjs lyxprylar?


    Ska ni mista ert drömhus för att bidra med telefoner och möbler som de inte är i behov av?


    Jag hoppas verkligen att ni får ett stopp på det här utan att bli ovänner. För du har helt och hållet rätt!

  • Anneli256

    Känns som du är inne ¨på rätt spår.Skrattande

    Men jag vill poängtera just d som du själv säger.. att lägga det på någon annan att förklara utan att det blir pekpinnar osv. En ekonomisk rådgivare som finns i kommunen är nog att föredra framför kronofogden iaf till att börja med. Och frågan är om dom ens tar emot er och pratar eftersom ni inte har skulder hos dom. Att få din sambo till att titta på lyxfällan kan gå åt båda hållen...risken är att han kommer att försvara henne ännu mer..o kanske tom säga att ja men vi hjälper henne så att hon inte hamnar där.

    Jag tror att det är viktigt som jag sa att få honom att se ett mönster om det finns ett sådant. Inte bara när det gäller pengar utan andra saker också.

    Ta hjälp av alla utomstående du kan.. just för att du o din sambo inte ska råka i konflikt med varandra som du så klok sa: Ska vi bråka om ekonomi så ska det vara vår egen.. lr hur

    Jag hade blivit vansinnigDemon om banken gett mig det beskedet så jag förstår din frustration och systerns attityd tyder på en självbild som är väldigt ego centrerad lite åt det narcisistiska hållet faktiskt. Att bara ha mage o säga så och sedan be att få låna ännu mer pengar tyder på att hon inte har någon empati över huvud taget för andras situation.

Svar på tråden Jag har en svägerska som använder oss som personlig bank...