• Juni 2012

    Presenter - Vad är det konstigaste ni har fått?

    Synd att det inte går att vara anonym, jag tror att flera skulle svara om man hade den möjligheten. Det är ju tråkigt om givaren läser här annars.

  • Juni 2012
    meandmylove skrev 2012-01-19 22:21:52 följande:
    jag o min fästman fick en jättefin esspressomaskin i julklapp.. tyvärr dricker vi inte kaffe..
    Ja, vi har också fått en bryggare fast vi inte dricker kaffe. Den står i sin kartong i förrådet ute på gården.
  • Juni 2012

    Jag och mitt ex fick en olämplig present för ett antal år sen. Jag fyllde år och mina föräldrar överraskade oss båda med en present som var båda dyr och fin... men totalt olämpligt.

    Vad fick vi? En hotellövernattning och teater/show-biljetter.

    Varför var det så fel? Det var ju en jättefin present?

    Jo. De visste att vi hade otroligt ont om pengar (tror vi hade en gemensam inkomst på ...under 4000 kr/mån iaf) och ändå ger de oss en gåva som kräver att vi lägger en hel del egna slantar. Vi hade ju knappt råd att tanka bilen för att ta oss t.o.r Sthlm där allt skulle ske.
    Hotellet låg lååångt från de centrala delarna och krävde att vi åkte t-bana (ännu mer pengar...). Föreställningen var ganska tidigt på eftermiddagen och efteråt var väl tanken från mina föräldrars sida att vi skulle hinna gå ut och äta och ha lite mysigt. God tanke, men vi hade precis råd att åka tillbaka till hotellet med t-banan. Gick in på ica och handlade några bananer och nån yougurt så vi klarade oss i väntan på den otroligt smarriga frukostbuffén Glad

    Hade de pratat med mitt ex innan hade han kunnat bromsa och sagt att tyvärr, vi kommer inte ha råd att ta oss dit. Ett presentkort på dag-spa, massage eller liknande på orten vi bor på hade varit otroligt mycket bättre. Dessutom låg denna övernattning självklart samma dag som mitt ex skulle ha varit på en hett efterlängtad utbildning som inte går mer än en gång om året-varannat år.

    Så ge inte presenter som ger mottagaren ont i magen av ångest...hur ska vi ha råd att leva resten av månaden när vi måste lägga pengar på bensin och t-bana?
    Att mitt ex ansåg att alltsammans var mitt fel gjorde ju inte saker bättre. Ja, jo, jag är verkligen ansvarig för vad jag får i present. Inte. Tungan ute

    Jag må låta otroligt otacksam och det kände jag mig också, men ångesten satt som en klump i magen...

  • Juni 2012
    Jane skrev 2012-01-21 17:53:43 följande:
    Usch vad tråkigt! Förstår att du blev ledsen.
    Juni 2012 skrev 2012-01-21 12:47:07 följande:
    Så ge inte presenter som ger mottagaren ont i magen av ångest...hur ska vi ha råd att leva resten av månaden när vi måste lägga pengar på bensin och t-bana?
    Att mitt ex ansåg att alltsammans var mitt fel gjorde ju inte saker bättre. Ja, jo, jag är verkligen ansvarig för vad jag får i present. Inte. Tungan ute

    Jag må låta otroligt otacksam och det kände jag mig också, men ångesten satt som en klump i magen...
    Nej, sånt där är ju också tråkigt...att man får en jättefin present, men att man kanske inte har råd att utnyttja den. Att bara gå ut genom dörren kostar ju pengar nästan, ett tabesök på stan, 5 kr??? faannn Glad
    Ja, att lägga pengar på att åka mer än 25 mil i bil blir ju en hel del om man redan lever absurt snålt.
  • Juni 2012
    Red skrev 2012-01-23 14:28:01 följande:

    Bästa tråden på länge!


     


    Ett år fick jag en cykelreflex och en cykelsadelmuff av min svärmor. Det var ju en ganska tråkig men ändå användbar present, men sedan förklarade hon hur hon tänkt. - XX (mb2)cyklar ju till jobbet så de kan han behöva! De var alltså inte ens till mig!


     


    Av min mormor har jag fått ett halsband som hon fått gratis i Allers tre år i rad. Exakt samma halsband! Det ser ut som en silvrig diskokula modell större. Nu börjar det ju bli lite kul att ha så många, hoppas på en fjärde nästa år!


     


    Av min pappa fick jag ett år en bok om Pelle Svanslös. Jag var ca 17 år och lite förbi Pelle, men pappa hade hört att han var i ropet! Jag fick dessutom en stor guldig gunghäst på kedja, för lång för att vara ett armband (och dessutom alldeles för tung gunghäst) och för kort för att vara ett halsband.


     


    Fast till mormor och pappas försvar fick jag andra, jättefina presenter av dem också också :) Mina föräldrar vill att jag och min bror skall få exakt lika mycket i present så ibland för vi konstiga "utjämningpresenter". En jul fick jag 63,50 i ett kuvert. Jämt skall det va!


    Haha! Utjämningsresent, fint!
  • Juni 2012
    Jane skrev 2012-01-25 23:59:29 följande:
    Pulamonte: hoppas svart inte betyder död, för sånna hade jag till nyår :p
    Mina var randiga...hmmm. Jaja, visar sig under året om det var bra eller inte.
  • Juni 2012
    Mahy skrev 2012-01-26 15:13:39 följande:
    Haha jag fick massageolja av min morbror när jag var 13! Har fortfarande 13 år senare inte förstått den presenten! Men alla år efter det fick jag en kexchoklad och en biobiljett!

    Och nu till bröllopet fick jag ett raffset av pappa i julklapp att ha till bröllopet...
    Precis vad man vill ha av sin pappa...not.

    När jag fyllde... kanske 11 eller 12 eller så, så fick jag av min moster en bh utan bygel och matchande trosor. Jag blev asgenerad (började inte använda bh förrän jag var 20+ nånting, kan tilläggas) och ville inte visa upp detta för hela familjen som satt samlad.
    Mina föräldrar blev superarga för att jag inte ville visa, skrek och gormade att jag var otacksam och "konstig" (deras favoritskällsord på mig), jag skämdes både över honom och över presenten, moster skämdes för sitt presentval och festen var typ förstörd för jag fick "gå in på mitt rum" en stund.
  • Juni 2012
    Dejli skrev 2012-01-26 17:06:35 följande:
    Fy så fruktansvärt och förnedrande!
    Ja, det var riktigt jobbigt.
    Tycker dock att min moster hade kunnat "hjälpa" mig genom att diskret säga till familjen vad hon gett mig, men nixipixi inte.

    Om jag fick underkläder av någon idag och öppnade dem inför familjen skulle jag knappast hålla upp dem och visa. Tack, men nej tack.
  • Juni 2012

    Kan ju berätta om en bekant till mig som fick en otroligt konstig och onödig julklapp. Hon är yngst, de andra syskonen är rejält mycket äldre (15-25 år äldre).


    Jag tror att detta var första julen hon firande med dem, faktiskt. Vid denna jul var hon student på bara CSNbidrag (inte lån) och jobbade extra på lager för att överleva. Dessutom hade hon mycket nyligen flyttat hemifrån och lägenheten var fortfarande ganska "halvmöblerad".
    Äldsta syskonet (som liksom bestämmer och organiserar allt i denna syskonskara) hade frågat om presentönskemål. Ja, pengar och presentkort på kurslitteratur och IKEA var det som önskades och verkligen behövdes. 
    Hon hade bidragit med en liten slant till present till de övriga syskonen (de gick ihop och köpte en present till varje syskon). Minns inte vad de andra fick, men....

    Vad fick denna fattiga student med sin halvmöblerade lägenhet? Jo, en stor tomteprydnad. Säkert en 70-80 cm hög, klädd i vadmalsrock.

    När hon sitter med denna enorma tomtegrej och liksom bara ".... oj... öhh........tack!" så kläcker ett av syskonbarnen ur sig "Vilken konstig present!!"  och då märktes det tydligt att det var äldsta syskonet som hade valt och bestämt, för de yngre såg ut som fågelholkar över presentvalet. Men hon som hade valt var så nöjd så! Fint svenskt hantverk minsann!

  • Juni 2012

    Makens mormor gav oss en skål från Tupperware i julklapp. Tack! Det går ju alltid åt... om det inte vore för att den är så stor att vi kan ha den som fotbad, både jag och maken samtidigt! Makens bror fick också en skål, men hans fru har barn så de är fler i familjen så de fick... en större skål än vi. Har inte sett den, men man borde ju kunna ha den som regnvattentunna. Eller så kan deras åttaåring bada i den kanske?

    Vår skål gick inte in i något skåp utan måste stå ovanför köksskåpen som lyckligtvis inte går ända upp i taket.

    Makens faster gav oss ett fat i bröllopspresent, också så otroligt stort att det inte går in i något skåp. Hon tänkte att vi kunde ha det som fruktfat, men man lär vara frukterian och köpa lådvis varje vecka för att fylla fatet. Vi ställde det på köksbordet. Då fick vi inte ner varsin mattallrik så vi måste alltså ställa ner fatet på golvet varje gång vi vill äta vid bordet. Det gav vi upp ganska snart och fatet åkte in i tvättstugan i väntan på större bord.

Svar på tråden Presenter - Vad är det konstigaste ni har fått?