• Hanna05

    Tänker jag fel här ?

    Jag frågade mina tre bästa vänner om de ville vara tärna på mitt bröllop. 

    2 sa JA direkt.
    den tredje personen sa först "Åh vilken ära, är du helt säker? Jag känner mig hedrad" 
    Så jag antog att alla tre skulle vara tärna.

    Sen då jag frågade den sistnämnda igen så sa hon
    "Jag har som funderat, och jag vet som inte. Kan som inte tacka ja, då jag funderat på att åka utomlands till sommaren och jag vet inte riktigt när än såå vågar inte säga om jag kan eller inte" 

    Då anser ju jag att

    Om ens bästa kompis gifter sig, och man inte har varken bokat ngn resa eller betalat den kan man väl FAN se till att boka antingen före eller efter för att fara på bröllopet !?!? Eller är det bara jag som tänker så? Kändes som en dålig ursäkt ...  

  • Svar på tråden Tänker jag fel här ?
  • Chicita

    Det kanske är mer än en semester hon funderar på...
    Au-Pair eller liknande.

    Jag tycker ju förståss att det är bättre att hon är ärlig och berättar det istället för att säga JA och sen kanske dra sig undan och komma med ursäkter i efterhand när hon känner att hon kanske inte ville / kunde...
    Om du gärna vill ha henne som tärna så berätta hur du känner och fråga om hon inte kan boka sin resa så hon hinner med bröllopet också.

    Det är ju trots allt så att även om det är den största dagen i ditt liv, så är det bara en festlighet i mängden för alla andra...

  • Hanna05

    Nej hon har inte tänkt jobba som au-pair. Utan bara fara på en resa med några andra vänner. 
    Men eftersom den inte ens är bokad tyckte jag det var dålig stil. Då känns det inte som att det betyder så mkt för henne att komma.

    Hade min bästa kompis gift sig hade jag aldrig åkt utomlands den dagen (om inte resan redan var bokad och förbetald)  

  • Chicita

    Om hon ska åka med andra, så kanske hon inte kan påverka datumet så mycket.

    Tycker ändå att du ska prata med henne och berätta hur mycket det betyder för dig att hon är med, för uppenbart så betyder det ju mycket för dig. Och höra om det inte går att lägga resan så att hon ändå hinner vara med på bröllopet.

    Jag vet inte om jag skulle släppa allt jag planerar för att vara tärna på någon annans bröllop faktiskt.
    Jag har ju mitt liv att leva också och även om jag gillar personen och gärna skulle vara där om det gick att ordna, så är ju ändå mitt liv viktigare för mig...

  • Strawberry

    Nu vet jag ju inte hur gammal din kompis är eller hur hennes liv ser ut men jag avstod att fråga en av mina närmsta vänner om hon kunde vara tärna just för att jag visste att hon skulle ner till Australien och inte hade bokat hemresan ännu. Berättade även för henne varför hon blivit bortvald. Gifter mig i maj och hon kommer troligen hem någon gång mellan april och juli.. Älskar henne otroligt mycket och det är klart att jag vill ha henne där MEN för mig är det viktigare att hon är lycklig och får ut så mycket som möjligt av sitt äventyr! Utan att känna sig tvingad att stressa hem. Jag vet att hon vill vara med mig och det är lycklig för mig och det är viktigare än att hon faktiskt kommer på bröllopet. :) när det gäller din tärna kan det ju vara så att det är en långsemester som är beroende på när hon och partnern får ledigt och gifter du dig mitt i ledigheten kan det vara svårt att anpassa sig och att de då tvingas ge upp något de längtar efter och sparar till bara för att ni ska gifta er är inte okej att kräva enligt mig! Tycker det är viktigast att hon är ärlig på en gång!!

  • Strawberry

    Såg nu ditt svar och måste hålla med chicita om det kan vara svårt för henne att påverka datumen om det nu åker flera stycken. Även om du är en nära vän känns det lite hårt att kräva att hon ska ge upp sin chans till resa och semester i sommar bara för att du ska gifta dig. Vem vet hyr länge hon längtat efter resan och sparat till den. Ska en dags bröllop innebära att hon missar en eller flera veckors resa?

  • Dejli

    Men är det bara själva bröllopet hon tänker på? Hon kanske tänker att du vill hon ska vara väldigt delaktig i planering etc innan, och att hon kanske inte kan leva upp till det? Jag vet ju inte vad du har för önskemål om dina tärnor, eller om ni pratat om vad du förväntar dig, men det kan ju vara något sådant som gör att hon tvekar inför uppdraget.

  • Hanna05

    Mina tärnor är inte med i någon som helst planering. Jag betalar kläderna och de behöver inte göra mer än att bara vara där den dagen som ett stöd och ha roligt. 

    Jag hade självklart  förstått henne om resan redan var bokad.
    Men då den inte är det, och då hon inte ens vet om hon ska åka tyckte jag det kändes väldigt märkligt.
    Men det är ju vad JAG tycker.

    Hon har lätt att få ledigt, och hon funderade på att resa bort flera månader..
     

  • Dejli
    Hanna05 skrev 2012-01-18 14:29:26 följande:
    Mina tärnor är inte med i någon som helst planering. Jag betalar kläderna och de behöver inte göra mer än att bara vara där den dagen som ett stöd och ha roligt. 
    Har du förmedlat detta? Det är ju många bridezillas här t ex som blir helt rabiata när de inser att tärnan inte har läst på om sina "plikter" (jag visste inte att det fanns så många sådana...), och en del verkar ta på sig mer än de behöver.

    Hur är hon annars? Har hon svårt att definitivt säga ja eller nej till saker? En del är ju sådana att de ska hålla alla dörrar öppna hela tiden. Fruktansvärt irriterande, men om det är så så är det ju bättre att hon inte tar på sig något extra om hon inte kan bestämma sig.
  • Just Me

    När vi är mitt uppe i bröllopsplaneringen måste vi försöka komma ihåg att inte hela jorden kretsar kring vårat bröllop  
    Och jag vet att många blivande brudar har svårt för det.  

    Det kan ju vara som flera redan har påpekat att hon inte kan påverka datumen eftersom hon ska åka med flera vänner. Om hon ska vara borta i flera månader blir det ju ännu mer osäkert om hon ens är i Sverige det datumet du gifter dig.

    Jag tycker det var bra gjort av henne och vara ärlig och säga att hon inte kan. Var glad att du har en sådan vän istället. Hon hade lika gärna kunnat tackat ja och sedan meddelat dej 6 veckor innan att "Tyvärr jag är inte här då!"

    Så, försök att se detta ut hennes perspektiv lite, hon försöker bespara dej en massa besvär genom att  vara ärlig från första början, och du borde ta det som en vuxen och acceptera att det är din bröllopsdag. Den viktigaste dagen i ditt liv...men inte i alla andras liv. 

  • Anneli256

    Förstår din känsla, visst vill man ha sin bästa vän som tärna vid sin sida en sån dag. Jag funderar över hur hon är annars som person.. hon kanske inte tycker om det där med att "stå  i rampljuset" som man ändå gör som tärna även om d är brudparet som är mest i centrum. Min "maid of honour" min bästa vän i världen ville jag ju ha vid min sida. Hon blev jätteglad och smickrad när jag fråga.. o jag gick på och planerade deras klänning osv frågade vilken hon ville ha mm mm. Ung en vecka efter jag frågat så ville hon prata "allvar" med mig. Hon berättade att hon faktiskt var jätteglad för min /vår skull.. men hon kände sig inte bekväm i det där med att gå fram i kyrkan med mig..eller någon för den delen av olika orsaker som vi inte behöver gå in på. Hon hade haft jätteångest för hur hon skulle kunna berätta om sina känslor för mgi. Visst jag blev jättebesviken, men jag fick respektera hennes känslor-. Hon är fortfarande en av mina "tärnor".. men ska inte gå med in i kyrkan. Hon har varit med i festlokalen lyssnar och stöttar och är verkligen ett bollplank som jag behövde och hon håller även i min möhippa har jag förstått Flört. Jag har accepterat att hon inte ville och hon är nöjd med den rollen hon har, saken är löst..

    Vet inte om det hjälper dig. Det kan vara som någon skriver att hon har  planerat resan och kanske sett fram emot den jättelänge. Lovat andra vänner att följa med dom och vill inte svika där..Jag hade haft jättesvårt att säga till en eller flera vänner att jag kan inte åka på semester med dom för jag ska på bröllop med en annan vän om det var något vi hade planerat, hur gärna jag än hade velat gå på min väns bröllop. Men jag tänker.. det kanske ligger annat bakom? Kanske tycker ansvaret är för stort? Kanske inte tycker om eller klarar av själva konceptet.. det behöver inte betyda att hon "dissar dig" eller tycker mindre om dig som vän för det. Det kanske finns möjlighet för henne att påverka datumet för resan på något sätt?  Prata med henne, försök ta reda på vad det handlar om.  Berätta hur du tänker kring det hela, utan att skuldbelägga. Hon vet säkert att du blir sårad men det är som någon skrev väldigt rakryggat att hon säger så istället för att tacka ja och sedan i slutänden dra sig undan. Hoppas ni hittar en lösning så att både du och hon känner sig nöjda.

  • jossann

    Om hon ska föreställa din bästa vän så torde hon ju bli (som hon sa) hedrad och glad för att få vara tärna.
    Vilken resa kan vara mer viktig än ditt bröllop? Det låter ju som om hon hade tänkt åka på semester bara.
    Skulle ju vara en helt annan historia om hon redan bokat (och absolut inte kunde boka av) eller om det var något viktigt, typ träffa en sjuk/döende släkting eller något sådant.
    Jag skulle efter det där inte ens vilja ha henne som kompis längre, nu vet du ju var du har henne iaf.
    Jag skulle sagt att hon inte behöver bry sig om att komma på bröllopet i huvudtaget om hon nu inte åker utomlands.

    Åh, vilken irriterande människa...
    Jag skulle gärna vilja höra hennes syn på det hela! 

  • jossann

    Nu låter jag ju som en hemsk människa... blir lätt så när jag bara skriver utan att tänka efter..
    Men det jag menar är att, om hon nu är din bästa vän och om hon ser dig som sin bästa vän, så känns det ju som om hon gärna borde vilja vara med på ditt bröllop.
    Att åka på en semester med några andra kompisar tycker jag låter som att hon hellre är med dem än med dig.
    Självklart kan det ju vara så att hon har sparat till den där resan länge och så vidare, men det känns ju också som att hon redan borde ha pratat om den med dig isåfall.
    Om jag hade planerat en lång resa och sparat till den länge skulle min bästa vän veta om det iallafall..

    Jag tycker att det låter som att hon helt enkelt inte vill vara tärna på ditt bröllop, "för att hon kanske missar något annat roligt", och då är det ju hennes val.
    Är väl inte så mycket mer du kan göra, än att fråga om hon verkligen vill vara med eller inte.
    :) 

  • augustesen

    Jag får säga att jag tycker det är otroligt dålig stil och jag skulle bli sjukt jäkla besviken!!

    Skulle då aldrig i mitt liv behandla en nära vän så. Och det handlar inte om bröllop och att hela livet cikulerar kring det utan om VÄNSKAP! En resa är en resa och om min nära vän skulle gifta sig men jag ville åka på semester med ett annat gäng skulle jag klargöra att jag inte kan en specifik helg då jag ska på bröllop.

    Sure om hon hade en ledig vecka och bröllopet infaller precis då..men annars tycker jag det känns som en ursäkt för gud vet vad. Är personen blyg och inte vill få någon uppmärksamhet skulle man väl ändå veta det och fixa det på annat sätt.

    Jag hoppas ni får ett fantastiskt bröllop oavsett antal tärnor ;)

  • Silketuss

     Jag tänker så här, om hon är van vid att åka utomlands ofta och länge, är det förståeligt att hon vill åka även denna gång. Hon är van vid en livsstil, tänker jag. Men även om hon inte brukar göra det, kanske den här resan som eventuellt ska bli av, betyder så pass mycket för henne, att det helt enkelt överskuggar glädjen och hedern att bli tillfrågad om att vara tärna på bröllopet? Det betyder inte per automatik att hon är en dålig vän, eller att du är det. 

    Jag tycker att Annelie256 skriver väldigt bra också. Och som så många har skrivit tidigare i andra trådar och även några i denna...det är en stor dag i våra liv, den bröllopsdag vi håller på att planera. För andra är det en dag bland andra, om än lite festligare än många av dem. Det är orimligt att förvänta sig att det ska vara en lika stor dag för de tilltänkta gästerna eller andra, som det är för oss. Det bara är så, inget att haka upp sig på. 

  • Silketuss
    Hanna05 skrev 2012-01-18 14:29:26 följande:
    Mina tärnor är inte med i någon som helst planering. Jag betalar kläderna och de behöver inte göra mer än att bara vara där den dagen som ett stöd och ha roligt. 

    Jag hade självklart  förstått henne om resan redan var bokad.
    Men då den inte är det, och då hon inte ens vet om hon ska åka tyckte jag det kändes väldigt märkligt.
    Men det är ju vad JAG tycker.

    Hon har lätt att få ledigt, och hon funderade på att resa bort flera månader..
    Men även om hon har lätt att få ledigt, kanske inte de andra har det? 
Svar på tråden Tänker jag fel här ?