• Condita

Hjärnsläpp...

Jag skulle vilja ha en symbol i min vigselring som jag ska köpa nästa vecka, det är inte nödvändigt men vore kul att hitta det där jag far efter som känns rätt men som jag inte kommer på...

Det behöver inte vara en symbol utan kan vara ett ord eller kort fras (gärna latin), vill inte ha ett hjärta eller evighetssymbolen.

Jag vill att om (när) det känns stormigt, tungt eller tufft endera i relationen eller livet i stort att jag kan titta på detta ord och känna mig stärkt. Ett positivt laddat ord som fångar innebörden av att vi bestämde oss för att hålla ihop/kämpa/vi valde varandra/att det kommer bli bra... Har varit inne på ordet "tillit". Tänker då tilliten till att det är tufft av en orsak och att det kan stärka oss, tilliten till att vi vill varandra väl och så... Men sambon tycker det är flummigt. Någon som kan fånga vad jag är ute efter och kan ge förslag?

• Svar på tråden Hjärnsläpp...
  • lilja01

Jag tycker nog att ordet "kärlek" passar bäst in på det du beskriver. När livet känns svårt tänker jag på låttexten "all you need is love (love, love, love), love is all you need"!

• Condita

Ja det är väldigt svårt... Kärlek är bra men känns inte rätt (låter ju hemskt) ;)

Skrev upp    "starka tillsammans", "vårda kärleken", "mot framtiden", "vi värnar om varandra", "omtanke" (fast på latin). Känns inte helt mitt i prick men åt rätt håll.

• daniiel

I våra ringar har vi "Vi mot världen". Jag tycker om det. Något som min make sa första gången vi sov tillsammans, "Jag och du mot världen, föralltid". Sedan dess har det varit lite av vårt slagord. Vi mot världen, då klarar vi allt.

Ni kanske har något uttryck som ni använder ofta, som du skulle kunna använda dig av?

• Condita
    daniiel skrev 2012-01-16 16:08:13 följande:
    I våra ringar har vi "Vi mot världen". Jag tycker om det. Något som min make sa första gången vi sov tillsammans, "Jag och du mot världen, föralltid". Sedan dess har det varit lite av vårt slagord. Vi mot världen, då klarar vi allt.

Ni kanske har något uttryck som ni använder ofta, som du skulle kunna använda dig av?
    Inte som jag kommer på tyvärr... Men gillar "vi mot världen" för det känns lite så... att vi ännu tydligare blir en egen familj (har en dotter redan) och att det är VI som ska forma vårt liv i stor utsträckning, att inte "gud och alla människor" ska tränga sig på och komma med oombedda synpunkter
  • daniiel
    Condita skrev 2012-01-16 16:19:15 följande:
    Inte som jag kommer på tyvärr... Men gillar "vi mot världen" för det känns lite så... att vi ännu tydligare blir en egen familj (har en dotter redan) och att det är VI som ska forma vårt liv i stor utsträckning, att inte "gud och alla människor" ska tränga sig på och komma med oombedda synpunkter
    Ungefär så känner vi också. Dels för att vi var väldigt unga när vi fick vår dotter (19 & 20år) och hade bara varit ett par i 6 månader när jag blev gravid och dels för att hon föddes med ett hjärtfel. Vi har fått kämpa från början känns det som och vi har valt att göra det tillsammans. Familjen är väldigt viktig för oss och vi har en stark "vi-känsla", vilket ger mig en känsla av trygghet och stabilitet. Något som är väldigt viktigt tycker jag.
  • Condita
    daniiel skrev 2012-01-16 16:34:51 följande:
    Ungefär så känner vi också. Dels för att vi var väldigt unga när vi fick vår dotter (19 & 20år) och hade bara varit ett par i 6 månader när jag blev gravid och dels för att hon föddes med ett hjärtfel. Vi har fått kämpa från början känns det som och vi har valt att göra det tillsammans. Familjen är väldigt viktig för oss och vi har en stark "vi-känsla", vilket ger mig en känsla av trygghet och stabilitet. Något som är väldigt viktigt tycker jag.
    Ja, håller med!
  • Condita
    TheD skrev 2012-01-16 16:40:21 följande:

"Styrka"

"Mod"

Bra, tack!
  • TheD
    Condita skrev 2012-01-16 16:45:06 följande:
    Bra, tack!

Vad fasiken finns det mer...? Vissa ord låter ju bättre på engelska även om du nu vill ha det på latin ;)...

"Electric" kanske inte passar så bra...svårt.

• Anneli256

Futurum nobis est- framtiden är vår. Det har vi som "vårt" ordspråk. :)

• Pertinax

Per aspera ad astra. Men det är väl lite långt.

• Condita
    TheD skrev 2012-01-16 16:52:16 följande:

Vad fasiken finns det mer...? Vissa ord låter ju bättre på engelska även om du nu vill ha det på latin ;)...

"Electric" kanske inte passar så bra...svårt.

Absolut inte nödvändigt med latin :)
  • Aletta

Ad infinitum - passar ju med oändlighetssymbolen med!

• knyttan

Amor vincit omnia? Kärleken övervinner allt.. men jag tycker att det känns rätt utslitet...
    Jag ska föreslå sambon att vi ska ha "amor, siempre" i ringen för det betyder både kärlek, alltid, och älskling, för alltid på spanska, tycker det är fint...

sempre fidelis - alltid trogen?
    fides, spes, caritas - tro, hopp & kärlek?

• helsingebrud

respekt -  är allt för mig

• nuså

choose joy
    när allt är jobbigt kan man välja att tänka på det som faktiskt är glädjande 

• isen1981

För evigt och evigt (två evighetssymboler i varandra)

• isen1981

Jag vet att du inte ville ha nån evighetssymbol, men detta är lite annorlunda...

Svar på tråden Hjärnsläpp...