• malinax

    ni med en budget på max 45000 kr och ca 60 gäster. Hur delar ni upp pengarna?

    Jag och min sambo har varit frlovade sedan sommaren 2009 och har precis börjat planera vårt bröllop lite smått. Än så länge vet vi att v vill ha ett vinterbröllop och funderar på budget. Är i inne på budget och har kommit fram till att det kan kosta oss max 45 000 kr om vi ska kunna ha ett vinterbröllop och ca 1 år. Så som rubriken lyder. Hur fördelar ni andra upp pengarna med ungefär liknande budget och antal gäster?? tips mottages tacksamt=)

  • Svar på tråden ni med en budget på max 45000 kr och ca 60 gäster. Hur delar ni upp pengarna?
  • daniiel

    Vi gifte oss i augusti och hade ca 60 gäster, här nedan kan du se ungefär hur vi valde att spendera våra pengar.

    Budget
    Brudnäbb – 620kr
    Tärnor – 1120kr
    Marskalker – 640kr
    Brud – 3990kr
    Brudgum – 3145kr
    Övrigt (tex trycksaker, fotograf, solist osv) – 5495kr
    Middag (3-rätters, tårta, kaffe, dryck)-  21 490kr
    Lokalhyra (inkl dekorationer, ljud, dukning, städning) – 4900kr
    Summa: 41 400kr

    Vi hade middagen i en festvåning på ett hotell, så de lagade maten, serverade, dukade, ordnade med dekorationer och städade ju lokalen sedan också.

    Gästerna fick, efter middagen, köpa egen dryck i hotellets bar.


  • malinax

    tack! Har tänkt att tärnorna får stå för sina kostnader själva och även marshalken (förutom blommor då=)) så där kan vi spara in lite. Spånar vidare=)

  • kmalmqvist

    Har inte så många som 60 gäster men runt 45 stycken. Den största posten brukar ju vara maten och vi har valt att ha buffé för att kunna hålla nere kostnaderna lite, vi slipper tex då ha serveringspersonal.

    Tärna och bestman står för sina kläder själva och jag får håret fixat för en billig peng hos en tjej som inte är färdig frisör.. Lyckades även hitta min drömklänning för 115£ vilket jag ser som ett fynd!

  • malinax

    Tack för era svar!;) än så länge e de långt kvar, är mest i grovplanerings fasen än. Har pratat pm feb nästa år men inget bestämt än,. Såklart vill vi komma undan så billigt som möjligt så ska redan nu börja kolla efter reagens som tex skor och bordsdekoration, vaser och dukar.. Vi har pratat om förgrena marinblå och silver. Vad tror ni? Blir det för juligt?

  • malinax

    Har dessutom en syster som är bagare och en som är frisör så där kommer vi nog undan väldigt billigt;) har oxå spånat efter klänning på enat.. Supersnygga och kanonbilliga! Vill nununu! haha otålig som man e

  • AndroSid

    Vår budget, lite hipp som happ:
    Inbjudningskort: 400:-
    Ringar: 700:-
    Brud: 5100:- (dvs tygkostnad för klänning, smycken, underkläder, skor och hår)
    Brudgum: 2100:- (tygkostnad för kläder, skor och smycken)
    Middag: 10 000:-
    Tårta: 2500:-
    All dryck: 5000:-
    Bidrag till brudföljet: 500 á 4 personer: 2000
    Lokalhyra: 2800:-
    Vigselplats: 1000:-
    Tillstånd för privat vigsel: 500:- (måste man ha i Göteborg om man gifter sig borgerligt utanför rådhuset)
    Bukett: 3100:- (Broschbukett...)
    Porslin: 2000:-
    Småpryttel till festen: 1000:-
    Taxi: 1000:-
    Hotellnatt: 2500:-
    Tackkort: 400:-
    Serveringshjälpar: 500:- á 2 personer
    Ev extra: 1000:-

    Summa: 44 100:-

    Vi har sparat in på sådana saker som kläder (svärmor syr åt oss båda), maten (buffé som ska tillagas av släktingar - de har erbjudit sig.) och enkla trycksaker från vistaprint. Ändå tycker jag inte att vi har tagit bort något drastiskt, utan vi har fått precis de saker vi vill ha Glad
    Vi struntar även i sådana saker som vi tycker är onödiga, typ favours.

    Dock ska nämnas:
    Vi sparar pengar på att det i våra släkter och närmsta omgivning finns bland annat en hel del saker som är mer eller mindre vanligt att man har gratis tillgång till...
    - Gratis smink (mannens moster är makeup-artist och vi får sminket i bröllopsgåva av henne och hennes man. Super!)
    - Gratis PA (Min far och bror hade som hobby ett tag att anordna discos, så de äger ett rejält PA - och discolampor, haha - vilekt vi kan använda)
    - Gratis sömmerska - Blivande svärmor är utbildad inom textil.
    - Krutkompetens (Far och bror har under årens lopp även intresserat sig för att smälla fyrverkerier på högre nivå...)

Svar på tråden ni med en budget på max 45000 kr och ca 60 gäster. Hur delar ni upp pengarna?