• tessie01

Rosblad, confetti, ris, bubblor? Hur gar ni?

Vad ska gasterna kasta pa er? Valjer ni rosblad, confetti, ris, sapbubblor eller nagot annat?
    Och ar det brudparet som ansvarar for att skaffa fram det?
    Farska rosblad eller torkade? Vart handlar man dem? 

• Svar på tråden Rosblad, confetti, ris, bubblor? Hur gar ni?
  • daniiel

Vi hade bubblor, som jag köpte billigt på ebay.

Vi valde det dels för att jag tycker det är fint, men också för att det blir inget att städa upp för någon annan sedan. Oavsett om det gäller någon från kyrkan eller någon vän till oss, så måste ju ris, confetti och sådant sopas upp.

Vi valde att skriva ut på vår bröllopshemsida att gästerna inte skulle ta med sig ris, utan att bröllopsbubblor skulle delas ut på plats. Vår toastmadame/kyrkvärdinna delade ut dom till gästerna i kyrkan.

• Saandraa

Vi vill ha rosblad. Men funderar också på att man måste sopa upp det efter sig.. Och skulle det regna kanske bladen färgar av sig på klänningen?

• Syrinx

Enligt svensk tradition är riskastningen ett sätt för gästerna att lyckönska brudparet, jag tror att det handlar om lycka och rikedom i äktenskapet. Så det är gästerna som tar med sig ris, om inte brudparet, som i Daniiels exempel, säger annat. 

Det som man väl ska tänka på är att kolla med församlingen (om man gifter sig i en kyrka alltså) om de godkänner ris, confetti eller rosenblad. Ris kan locka till sig råttor, men är ofarligt för småfåglar. Rosenblad kan missfärga något så fruktansvärt när de klivs sönder. Min blivande svärmor är kyrkomusiker och hon har berättat att vaktmästaren i en av deras kyrkor var helt förtvivlad efter ett bröllop, där rosenbladen som kastades på altargången framför brudparet sedan krossades och gick in i den gamla kalkstenen. Han ägnade så många timmar åt att skrubba, skrubba, skrubba för att få bort allt, och sedan dess tillåter inte den församlingen rosenblad... 

Vad gäller såpbubblor, så har jag läst tidigare här på BT om brudar som fått fläckar på klänningen av bubblorna trots att de inte skulle fläcka. 

Så mitt tips är helt enkelt: kolla med församlingen vad de tillåter och fråga här på BT om vilka såpbubblemärken som är bäst!  

• MarieS

Jag hittade något som heter Wedding Rice som vi hade i våra rispåsar. Det är små, vita rishjärtan som både är miljö- och djurvänliga. Jättesöta var de!

• Ekorren

Har blivit inspirerad här på BT och tror att vi kommer köra med tomtebloss/partybloss eftersom vi ska gifta oss på vintern :) om någon gäst tar med sig ris så får de kasta det med om de vill, men vi står för blossen.

• Syrinx
    Ekorren skrev 2012-01-12 16:49:56 följande:
    Har blivit inspirerad här på BT och tror att vi kommer köra med tomtebloss/partybloss eftersom vi ska gifta oss på vintern :) om någon gäst tar med sig ris så får de kasta det med om de vill, men vi står för blossen.
    Åh, vad vackert det kommer vara! 
  • Saandraa
    Vilken underbar idé!
  • daniiel
    Syrinx skrev 2012-01-12 16:44:37 följande:
    Vad gäller såpbubblor, så har jag läst tidigare här på BT om brudar som fått fläckar på klänningen av bubblorna trots att de inte skulle fläcka.
    Hade jag också hört, men kan säga att jag testade våra bubblor hårt och det blev inga fläckar alls :) Samt att man får det ju inte direkt på sig, då gästerna oftast står en liten bit ifrån brudparet. Bubblorna stiger och är fina bara :) De är ju dessutom väldigt små.
  • daniiel
    Jättefint :) Ni kanske redan tänkt på det, men köp såna extra långa om ni kan hitta det, annars brinner de ner så fort. Tar väl inte ens en minut innan ett sånt vanligt, litet, tomtebloss brunnit ut.
Svar på tråden Rosblad, confetti, ris, bubblor? Hur gar ni?