Enligt svensk tradition är riskastningen ett sätt för gästerna att lyckönska brudparet, jag tror att det handlar om lycka och rikedom i äktenskapet. Så det är gästerna som tar med sig ris, om inte brudparet, som i Daniiels exempel, säger annat.
Det som man väl ska tänka på är att kolla med församlingen (om man gifter sig i en kyrka alltså) om de godkänner ris, confetti eller rosenblad. Ris kan locka till sig råttor, men är ofarligt för småfåglar. Rosenblad kan missfärga något så fruktansvärt när de klivs sönder. Min blivande svärmor är kyrkomusiker och hon har berättat att vaktmästaren i en av deras kyrkor var helt förtvivlad efter ett bröllop, där rosenbladen som kastades på altargången framför brudparet sedan krossades och gick in i den gamla kalkstenen. Han ägnade så många timmar åt att skrubba, skrubba, skrubba för att få bort allt, och sedan dess tillåter inte den församlingen rosenblad...
Vad gäller såpbubblor, så har jag läst tidigare här på BT om brudar som fått fläckar på klänningen av bubblorna trots att de inte skulle fläcka.
Så mitt tips är helt enkelt: kolla med församlingen vad de tillåter och fråga här på BT om vilka såpbubblemärken som är bäst!