• tessie01

Rosblad, confetti, ris, bubblor? Hur gar ni?

Vad ska gasterna kasta pa er? Valjer ni rosblad, confetti, ris, sapbubblor eller nagot annat?
    Och ar det brudparet som ansvarar for att skaffa fram det?
    Farska rosblad eller torkade? Vart handlar man dem? 

• Svar på tråden Rosblad, confetti, ris, bubblor? Hur gar ni?
  • Jalle

Säd! Det kastade man på brudpar förr i tiden, på medeltiden tex.

• Lilla My 76

Vi ska ha bubblor på vårt bröllop i juli. Toastmadame och Toastmastern kommer
    att dela ut dom till gästerna.
    Jag tycker personligen att det är finare än riskastning.

• TheD

Vi hade inget kastande av något på oss för vi ville INTE ha det vilket gästerna blev informerade inom innan bröllopet.

• Vingilot

Jag vill inte få något kastat på mig och vi har tänkt att de ska få blåsa såpbubblor istället.
    Men när vi nu bokat kapellet visar det sig att det bara finns en ingång, vi kan alltså inte gå ut och sedan smita in i sakristian och vänta medan gästerna går ut, för att sedan dyka upp på trappan igen och bli såpbubblade.
    Funderar på att helt enkelt vända på steken så att vi står utanför kapellet och blåser bubblor på gästerna när de kommer ut.Glad

• Chicita

Vi ville inte ha något kastat på oss. Å andra sidan var det inte ok att kasta ris eller annat vid den kyrka vi var eftersom det helt enkelt inte skulle hinnas städas bort innan nästa vigsel (kl 15,16+17) plus att ris drar åt sig råttor och duvor. Båda skitar ner och förstör...
    Det är också grusgångar och gräs utanför den kyrkan, så det är svårt att städa bort ordentligt, så även om dom försöker så blir det alltså kvar och lockar ohyra...

• BlackWIngedAngel
    MarieS skrev 2012-01-12 16:48:09 följande:

Jag hittade något som heter Wedding Rice som vi hade i våra rispåsar. Det är små, vita rishjärtan som både är miljö- och djurvänliga. Jättesöta var de!

Tänk bara på att sådant "ris" ofta består av socker. Och socker som blir blött blir klibbigt, så vid regn är det kanske inte någon bra idé. Från marken smälter det ju bort av regnet, men på kläderna kan det ju fastna.

Annars är det ju som Syrinx säger; Vill man ha något särskilt får man kanske ordna detta själv, men ris förväntas gästerna ta med sig om de vill lyckönska brudparet. 
  • sollan

Vi har köpt bröllopssåpbubblor billigt på ebay.
    Rosa så de matchar vårt färgtema Glad Vi tycker att det är fint, finare än ris å annat som skräpar ner.
    Tonåringen har fått i uppdrag att dela ut vigselprogrammen innan vigseln å såpbubblorna efter till dem som vill ha.

Blivande vårbrud
  • Hella

Jag ska gita mig i stadshuset men om jag skulle ha kyrkobröllop skulle jag absolut ha velat ha långa tomtebloss då vi giter oss i mars. Tycker det ser häftigt ut!

• Jane

Nu kommer vi inte ha någon "kastning" alls, men om vi skulle ha det så skulle jag tycka att det var finare om alla gäster håller i en varsin ballong och släpper iväg dem i luften när brudparet kommer ut.

Eller Kom Loy eller vad de nu heter, skulle också vara fint. :) 

• BlackWIngedAngel
    Jane skrev 2012-01-14 09:31:24 följande:
    Nu kommer vi inte ha någon "kastning" alls, men om vi skulle ha det så skulle jag tycka att det var finare om alla gäster håller i en varsin ballong och släpper iväg dem i luften när brudparet kommer ut.

Eller Kom Loy eller vad de nu heter, skulle också vara fint. :) 
    Ballonger är ju en jättefin idé faktiskt, den har jag nog inte hört om förut. 

När det gäller Khom Loy så ska det ju helst vara vinter eller kvällsbröllop om man ska släppa dem direkt efter vigseln i och med att de är finast i mörker.  Sedan får man ju inte släppa i väg dem i tätbebyggda områden, i närheten av flygfält eller om det eldningsförbud. Men de är väldigt fina!
  • pimory

gästerna fick ta med sig själva om de ville kasta på oss! så det blev både ris och makaroner (!)!

• Syllis 2012

Vi har köpt bröllops bubblor att ge till gästerna

• Fröken Söt

Vi hade röda rosblad.

Jag köpte vanliga rosbuketter på ica ett par dagar innan bröllopet, och sedan fick toastmasterparet "plocka" dem på förmiddagen innan vigseln (det gick rätt snabbt).
    Vi hade i och för sig fint väder, men jag märkte inte av några fläckar på klänningen.

Det finns en bild på blomkorgen (vi hade två) och på kastandet här:
    www.karinfroom.se/2011/10/linda-andreas-del-1-brollopsfotograf-halmstad/

• Jag han

Vi hade såpbubblor. Vi köpte in små flaskor till alla gäster, och sen delade toastmastern ut till alla gäster efter vigseln.

Det blev jättefint!!

Svar på tråden Rosblad, confetti, ris, bubblor? Hur gar ni?