Norrskensflamman skrev 2012-01-11 13:29:27 följande:
Det där med "beskyddare" förstår jag inte riktigt

Har inte dinmamma beskyddat dig? Har inte din blivande make blivit beskyddad av sin far o mor? Självklart förstår jag att det där är olika från familj till familj, men:
Jag är själv pappas flicka, han har varit ett stort stöd för mig och är fortfarande. Men jag skulle aldrig velat att han går in med mig och "lämnar över" mig till någon annan, som att jag inte är kapabel att gå själv eller att jag måste bli omhändertagen av någon annan.
När man gifter sig idag så är man ju vuxen och har oftast redan levt ihop ett tag med sin partner. Då borde det vara HAN som är ens stora stöd, precis som du är ett stort stöd för honom antar jag? Varför vill man inte gå in tillsammans då? Det är ju superromantiskt tycker jag!!! Ert liv som äkta makar börjar!! Wow, vilken känsla

Jag hade kunnat skriva precis varenda ord själv!
Ni är så många som har skrivit så bra och klokt mot brudöverlämning, och jag brukar vanligtvis formulera mig ganska snällt men tydligt. Men nu känner jag att jag bara måste säga: ALLTSÅ - är ni, som förespråkar brudöverlämning och tycker att det är så fiiiiint och så romaaaaantiskt och att pappa ska visa att han godkänner blivande maken och beskyddare och hej och hå, är ni små tioåriga flickor?
Är ni inte starka, vuxna kvinnor som kan stå på egna ben och som kan ta egna, kloka beslut? Är ni inte kompetenta yrkesarbetande kvinnor? Har inte många av er högskoleutbildning, där ni fått lära er att tänka själva och tänka kritiskt? Har inte i princip alla (ja, jag vet att det finns en eller ett par frikyrkliga tonårsbrudar här på sidan, men jag pratar inte om dig/er nu) bott ensamma några år och sedan några år tillsammans med den ni nu ska gifta er med? Har inte ganska många blivande brudar här egna barn och är ansvarstagande och mogna föräldrar, som varje dag måste ta viktiga beslut för barnets/barnens bästa? Ni klarar väl av att laga en cykelpunktering eller måla en vägg eller baka gott bröd eller byta däck på bilen eller byta en propp eller klippa gräset? Är ni inte starka, vuxna kvinnor?
Ursäkta klarspråket, men det här snacket om att just brudens pappa ska godkänna just brudgummen och att brudgummen nu ska beskydda bruden?! Det är ju så vansinnigt kvinnoförnedrande! Tack så mycket, men jag är en vuxen kvinna som kan stå på egna ben och klara mig själv. Att jag har hittat mannen i mitt liv är inte mina föräldrars förtjänst. De är lyckliga över att se mig så lycklig och harmonisk, men varför ska de, eller rättare sagt pappa,
godkänna honom genom att leda in mig till altaret? Jag har alltid varit "pappas flicka", men det hör inte till saken! Jag kan för tusan gå själv, jag har valt den här mannen själv, jag har klarat mig igenom både det ena och det andra på egen hand. Min blivande tar hand om mig på precis samma sätt som jag tar hand om honom. Han behöver inte
beskydda mig, precis som att inte min pappa är den som beskyddar mig fram tills jag gifter mig. Det är ju rent barockt att tänka så!