• saedis

Har ni present till gästerna?

Hur tänker ni? Tänkte köpa en liten present till våra gäster.

Har hört att det finns söta, små syltburkar som man även kan ha som bordsplaceringskort. Eller till desserten. Korpakulla Delikatesser heter företaget som gör sådana och dom anpassar etiketterna precis efter vad du vill ha. Även med bild. Man kan också välja olika smaker och färger. Låter kul.

Är det någon som har hört om detta eller som har kanske har handlat hos dom?

Gun

• Svar på tråden Har ni present till gästerna?
  • verylind

Jag har tänkt tillverka egna servettringar med pärlor och berlock där det står " handmade with love" där vi även fäster namnlapp. På baksidan skriver vi något om att vi gjort dom själva och att man gärna får behålla dem. Bra eller dåligt?

• knyttan
    verylind skrev 2012-01-10 23:26:56 följande:
    Jag har tänkt tillverka egna servettringar med pärlor och berlock där det står " handmade with love" där vi även fäster namnlapp. På baksidan skriver vi något om att vi gjort dom själva och att man gärna får behålla dem. Bra eller dåligt?
    Det var bra tycker jag! Det negativa i så fall är väl kanske att om man är ensam så får man bara en och det är väl inte så ofta man använder bara en servettring sen?
  • sollan

Vi ska ha organsapåse med några godisbitar i. Så har de att sitta å knapra på om de vill.
    Så blir ingen sak som gästerna sen måste ta med sig hem.

Blivande vårbrud
  • OlofssonMartina

vi kommer nog inte ha presenter i form av
    godis - då vi själva försöker att äta så lite sött som möjligt
    någon "sak" - då jag inte gillar en massa små plottriga saker överallt

men det är ju som sagt vi!

Däremot kommer vi att skänka pengar till något behövande land/ orginisation och ge alla gästerna en sida i festhäftet med en text om detta och varför, där vi kommer skriva något i stil med "som tack för att ni är med och firar vår dag med oss, har ni nu varit med och skänkt XXXkr till XXX...." eller om man skänker tex. vaccinsprutor  osv..

• daniiel
    201212 skrev 2012-01-10 22:36:32 följande:

OJ! Det har jag inte tänkt på. Dags att tänka på det kanske. Jag tror för våran del att det blir billiga presenter.

Vi är inte rika, tyvärr.

Skippa det då? Presenter till gästerna är inget måste, utran något man kan köpa om man har pengar över i budgeten. Prioritera annat :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-01-11 06:38:32 följande:
    Skippa det då? Presenter till gästerna är inget måste, utran något man kan köpa om man har pengar över i budgeten. Prioritera annat :)
    Precis Skrattande
    Det är bättre värde för gästerna om man först prioriterar mat och dryck, och sedan dukning och hela kringarrangemanget.
    Det sista man gör (om man får pengar över i budgeten) är i så fall att hitta på någon grej till gästerna.Om man känner att man vill det.
    Tyvärr finns det ju vissa som prioriterar gästgåvor, och sen drar in på budgeten för mat och dryck.
    Om jag som gäst kommer till ett bröllop och får en present, och sen lasange (överdriver) till lunch så blir jag ju inte överdrivet glad för presenten...
  • JesFre

Vi har funderat på det här med favours, och kommit fram till att vi ska samla fina platta sjöstenar (kasta macka platta) Och sen göra vårat monogram på med datum och plats. Dessa ska sedan få ligga på bordet och vill gästerna ta med dem är de hjärtligt välkomna.
    Resten kan vi ju alltid kasta macka med Flört

• saedis

Vad roligt med så många svar! Tack!

Det med fröna tyckte jag var en trevlig idé. Vi tycker om mathantverk så kanske kommer jag att stå ock koka sylt till alla gäster. Vår färgtema är lilla och kanske blir det då en lilla färgad sylt: )

Men jag har redan ganska mycket att göra. Jag tror att jag kontaktar Korpakulla Delikatesser och frågar de hur de tänker. De tillverkar alla sylter själv i sin koppar grytta. Det blir ju lite kul också med en personlig etikett. Typ "tack för att du var med"

Skickar bild, visst är burkarna fina med sin retro-stil? Men vi kommer att beställa en mindre burk än dom. Tyckte också om sortimentet, som jordgubbar med mörk choklad och lite svart peppar. Passar bra till glassen kan jag tänka mig.

Eller vad tycker ni?

• Fröken Söt

Vi hade små askar med en godisbit och en liten ihoprullad papperslapp med sidenband runt, där det stod:

"Som tack för att du vill dela denna dag med oss har en gåva skänkts i ditt namn:

200 vattenreningstabletter

6 doser stelkrampsvaccin

1 dos malariavaccin

Livslångt skydd mot polio för ett barn

Unicef tackar för ditt bidrag!"

Svar på tråden Har ni present till gästerna?