• nassel­iten
    Äldre 9 Jan 10:38
    5768 visningar
    6 svar
    6
    5768

    Fest utomhus juni- för kallt och för lite blommor?

    VI funderar på bröllop i början på juni i år och hade tänkt oss att ha festen i trädgården (i stort tält). Dock är jag lite rädd för att det ska vara för kallt att ha det utomhus då? Sen hade jag gärna sett att vi kunnat dekorera med blommor från trädgården men kanske det inte är så mycket som blommar så tidigt?  Någon som kan komma med lite inuput så vore jag tacksam.

  • Svar på tråden Fest utomhus juni- för kallt och för lite blommor?
  • FelizL­ane
    Äldre 9 Jan 10:57
    #1

    Vi ska ha vigseln utomhus, vi har även kyrkan som plan B.  Därefter ska vi äta i ett stort tält utan för en gård. Sen parta loss i huset på gården. 

    Jag kommer använda vit syren att dekorera med. Även rosa pioner från våran gård. Sen köper jag lite extra som kommer finnas i min bukett. Men jag har då räknat med att det ska vara bra väder. Vad mig minnes så är det oftast bra väder vid skolavslutningen. Men nu blir jag orolig när vi haft en sån dålig vinter. Men allt går att lösa! :D 

  • Äldre 9 Jan 11:41
    #2

    Blommor finns det nog gott om men det kan säkert bli ganska kyligt om ni ska sitta ute hela kvällen.


    Var på ett midsommarbröllop förra året där de hade tält och det blev riktigt kyligt på kvällen.


    Var medvetna om det och skaffa filtar etc.

  • sabz
    Äldre 27 Jan 11:03
    #3

    Vi ska också gifta oss i juni och de första veckorna i juni brukar vara JÄTTE varma så värmen är nog inga problem. Beror kanske på vart i landet man bor men i Stockholm har det alltid varit varmt första veckorna.

  • Äldre 27 Jan 11:17
    #4

    ..antar att ni bor i södra Sverige ni som säger att det är jättevarmt i juni ;)  Men jag antar att TS bor någonstans där det faktiskt brukar vara varmt. Där jag kommer ifrån finns inga blommor förrän midsommar (om man inte räknar maskrosor) ;)

  • Äldre 27 Jan 11:36
    #5

    Det brukar finnas billiga fleecefiltar på rusta,ÖB mm som man kan köpa in. Om man vill så textar man gästens namn på filten på något sätt och låter dom ta med den hem sen också. Hängs filten över stolsryggen så funkar den ju som placeringskort också Glad

    Kolla vilken växtzoon ni ligger i så kan du se vilka blommor som finns tillgängliga då ungefär, om du vill plantera mm...

    Att ha en eller två terassvärmare att ta in i tältet är inte heller helt fel, även ljuslyktor och liknande ger ju värme.
    Kolla bara att det är ok att sätta terassvärmarna där så att du inte eldar upp tältet Flört

    Om ni har partytält så kan det vara bra att kolla om det finns heltäckande sidor att sätta på, dels så att ni kan stänga ute kylan och hålla inne värmen senare på kvällen. Och dels ifall det dyker upp knott och mygg (se till att skaffa några såna "myggskrämmare" eller vad dom heter, dom där små elektriska som lyster blått.
    Sidorna på tältet behöver ju inte sitta på plats (eller kan vara upprullade) på dagen så ni har öppet och fint.

    Var noga med att tala om för gästerna att ni kommer att vara utomhus, och be att dom tänker på det när dom klär sig. Exempelvis är ju lågskor skönare än högklackat

  • Äldre 27 Jan 12:30
    #6

    Chicitas tips och råd är bra. Notera dem!


    På blomsidan, så är det faktiskt så, att det skiftar rätt rejält dels över landet, men också från år till år vad som finns att plocka. Det beror ju inte bara på värme, utan ockå nederbörd, osv. Har man trädgård så är läget antagligen bättre än om man gör sig helt beroende av att man ska kunna gå ut i naturen och plocka allt. Min egen erfarenhet är, att det faktiskt är ett rätt stort jobb att leta rätt på just blommor utanför trädgården, eftersom vi inte längre har så mycket ängsmarker kvar.

    Jag skulle råda dig att plocka löv av olika slag som bas, och dessutom gärna beställa ett par buntar av snittblommor som kan utgöra en stomme. Köper du hela buntar, som du tar hand om själv, så bör du kunna köpa dem till ett överkomligt pris. Pioner finns tex ofta just i bunt så års. En sådan i varje bukett gör mycket.

    När det gäller just trädgården, så är ju våren och försommaren en tid då det brukar vara en riktig blomsterexplosion av färger i trädgårdarna, men det beror ju i högsta grad på vad som odlas och växer i just din trädgård, och var i landet du bor.

    Tältfesten i sig, funkar säkert-om du verkligen är noga med att göra gästerna observanta på att de behöver klä sig efter att vara utomhus länge. Och som sagt-de höga klackarna funkar dåligt i kombination med gräs.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Fest utomhus juni- för kallt och för lite blommor?