Chicita skrev 2012-01-05 13:49:07 följande:
Jag skulle satt "tärna 3" som toastmadame och inte som tärna om ni tror att hon klarar det.
Toastmadame /toastmaster är en ansvarsfylld position. Det är i princip den personen som styr middagen och festen och ska lösa alla eventuella problem som kan uppstå med mat, serveringspersonal och liknande. Samt styra upp när det är lämpligt att hålla tal, när musiken ska köra igång osv osv...
Att lägga den uppgiften på en tärna eller marskalk är faktiskt inte så shysst eftersom att dom inte har samma möjlighet att innan bröllopet smita bort till festlokalen och stämma av allt, eller att se till att skynda sig iväg efter vigseln för att förbereda brudskål mm...
Det beror ju lite på upplägget av bröllopet också. Vår marskalk, som också var toastmaster, var på plats i festlokalen ca 1 timme före gästerna och 2 timmar före oss. Han var dessutom dit med toastmadame kvällen innan bara för att stämma av. Har man dessutom, som vi, festen på ett ställe där man har personal som dukar, fixar med brudskål och liknande, så blir det ju ännu mindre jobb för de att ordna innan. Sedan hade ju vi en toastmadame som inte var med i brudföljet också, som var på plats i festlokalen ännu tidigare, ca 2 timmar innan. Vi var inte SÅ hårda med vem som var där heller, så toastmadames sambo var där samtidigt som henne och min syster (tärna) kom dit samtidigt som toastmastern. Man måste ju inte ha titlar på alla bara för att de ska få hjälpa till :)
Men jag håller med, har man inte möjlighet att ha så, så kan det bli lite väl mycket för en tärna/marskalk att också hinna vara toastmaster/madame. Om man inte har två, som vi hade, så den ena kan åka i förväg och den andra möta upp lite senare.
Tycker dock att ditt förslag om att be tärna nr.3 att enbart vara toastmadame var ett bra förslag :)
Jag tycker dock det kan kännas lite overkill med toastmadame och värdpar, speciellt om värdparet är med brudföljet. En toastmadame kan ju få samma uppgifter som en värdinna och vill hon inte ha uppdraget själv, så kanske det går att hitta någon anna som är villig att ställa upp, någon som inte är med i brudföljet.