• julle7­9
    Äldre 4 Jan 20:00
    2329 visningar
    15 svar
    15
    2329

    hmm grubblar över tänkta mina val vem välja var??

    har ett litet probelm e så ny på de här så grubblar å grubblar..


     


    kan man placera tärna /marshalk på annan position på festen oxå??


    som de ser ut nu så kommer vi nog ha 2 el 3 tärnor och 1 bestman och en marshalk.


    tärna 1 + bestman är ett par


    tärna 2 och marshalk är gifta.


    tärna 3 är exfru till bestman.... ( tärna 3 och jag har kännt varandra längst men haft våra duster å sånnt men de e utrett....känner övriga egentligen via henne coh bestmanen som varit gifta tidigare.


    känner att de kommer bli konstigt om ajg inte tillfrågar henne som tärna kanske.


    rörigt jovisst


    samtidigt måste man ju ha nån rolig skojfrisk person som toastmadame eller toastmaster.


    så först va en tanke å använda tärna 3 till det...och tärna 2 och marshalk som värdpar.


    eller kan man använda tärna 3 som värdina??


    tärna 2 och marshalk som toastmaster/madame par som kompleterar varandra??


     


    eller ska de va helt skilda personer att amn bara har en position/uppgift???


     


    är de nån som hänger me hur jag menar...rörigt är de minst sagt


     

  • Svar på tråden hmm grubblar över tänkta mina val vem välja var??
  • Doofie
    Äldre 5 Jan 10:55
    #1

    Jag har ungefär samma funderingar. En av mina tänkta tärnor är sambo med min blivandes tänkta best man. Jag hade även velat ha dessa två som toastmaster/toastmadame.  Men vet inte om man liksom lägger för mycket ansvar på dom då.. som sagt: ska man ha olika personer för varje uppgift?? :P

  • Äldre 5 Jan 11:21
    #2

    Vi hade två tärnor och fyra marskalker, ingen av dom var par med någon annan i brudföljet. Vi bad en av marskalkerna och hans syster (som också är vän till oss) vara toastmaster och toastmadame. Det gick hur bra som helst, för i kyrkan hade vi toastmadame som kyrkvärd (med hjälp av sin sambo) och på festen var ju marskalkens uppdrag som marskalk redan över :)

  • AndroS­id
    Äldre 5 Jan 11:50
    #3

    Vad är det för skillnad på en marskalk och en best man?

  • Aniara­4
    Äldre 5 Jan 11:59
    #4
    AndroSid skrev 2012-01-05 11:50:59 följande:
    Vad är det för skillnad på en marskalk och en best man?
    Best man är den anglosaxiska termen för den som väntar tillsammans med brudgummen framme vid altaret medan bruden leds in av sin far, alltså inte något som brukar finnas i den svenska traditionen. Jag gissar att ordets popularitet beror på att man sett många bröllop i amerikanska romantiska komedier.

    Den vän till brudgummen som enligt svensk sed går bakom brudparet (bredvid tärnan) är en marskalk. Man kan ha flera marskalkar och tärnor.
  • Äldre 5 Jan 12:15
    #5

    Anledningen att vi har övertagit termen bestman är väl eftersom det inte finns någon bra motsvarighet till det på svenska. Marshalker är ju motsvarighet till groomsman.


    Samma sak på damsidan tärna motsvarar bridesmaid men maid of honor har vi inget bra ord för.

  • Aniara­4
    Äldre 5 Jan 12:30
    #6
    Sara 120707 skrev 2012-01-05 12:15:21 följande:

    Anledningen att vi har övertagit termen bestman är väl eftersom det inte finns någon bra motsvarighet till det på svenska. Marshalker är ju motsvarighet till groomsman.


    Samma sak på damsidan tärna motsvarar bridesmaid men maid of honor har vi inget bra ord för.


    Nej, vi har ju inte haft den traditionen (även om det har börjat förekomma de senaste åren), så vi har väl inte haft behov av något ord för det.

    Men många blandar ihop det och säger bestman när de menar marskalk.
  • Sebast­iána
    Äldre 5 Jan 12:35
    #7

    Känns lite konstigt att ha både bestman och marskalk... men, men

    Vi hade en marskalk och en tärna, och en toastmaster. Ingen av dessa satt vid honnörsbordet, där satt bara våra föräldrar. Tärnan och marskalken placerades på en av tungorna närmast honnörsbordet. Toastmastern placerades efter egen begäran (funkar bäst med uppdraget) längst ut på tungan närmast köket.

    Jag vet inte, jag kanske har missuppfattat frågan.

  • Äldre 5 Jan 13:49
    #8

    Jag skulle satt "tärna 3" som toastmadame och inte som tärna om ni tror att hon klarar det.

    Toastmadame /toastmaster är en ansvarsfylld position. Det är i princip den personen som styr middagen och festen och ska lösa alla eventuella problem som kan uppstå med mat, serveringspersonal och liknande. Samt styra upp när det är lämpligt att hålla tal, när musiken ska köra igång osv osv...
    Att lägga den uppgiften på en tärna eller marskalk är faktiskt inte så shysst eftersom att dom inte har samma möjlighet att innan bröllopet smita bort till festlokalen och stämma av allt, eller att se till att skynda sig iväg efter vigseln för att förbereda brudskål mm...

  • Äldre 5 Jan 14:07
    #9
    Chicita skrev 2012-01-05 13:49:07 följande:
    Jag skulle satt "tärna 3" som toastmadame och inte som tärna om ni tror att hon klarar det.

    Toastmadame /toastmaster är en ansvarsfylld position. Det är i princip den personen som styr middagen och festen och ska lösa alla eventuella problem som kan uppstå med mat, serveringspersonal och liknande. Samt styra upp när det är lämpligt att hålla tal, när musiken ska köra igång osv osv...
    Att lägga den uppgiften på en tärna eller marskalk är faktiskt inte så shysst eftersom att dom inte har samma möjlighet att innan bröllopet smita bort till festlokalen och stämma av allt, eller att se till att skynda sig iväg efter vigseln för att förbereda brudskål mm...
    Det beror ju lite på upplägget av bröllopet också. Vår marskalk, som också var toastmaster, var på plats i festlokalen ca 1 timme före gästerna och 2 timmar före oss. Han var dessutom dit med toastmadame kvällen innan bara för att stämma av. Har man dessutom, som vi, festen på ett ställe där man har personal som dukar, fixar med brudskål och liknande, så blir det ju ännu mindre jobb för de att ordna innan. Sedan hade ju vi en toastmadame som inte var med i brudföljet också, som var på plats i festlokalen ännu tidigare, ca 2 timmar innan. Vi var inte SÅ hårda med vem som var där heller, så toastmadames sambo var där samtidigt som henne och min syster (tärna) kom dit samtidigt som toastmastern. Man måste ju inte ha titlar på alla bara för att de ska få hjälpa till :)

    Men jag håller med, har man inte möjlighet att ha så, så kan det bli lite väl mycket för en tärna/marskalk att också hinna vara toastmaster/madame. Om man inte har två, som vi hade, så den ena kan åka i förväg och den andra möta upp lite senare.

    Tycker dock att ditt förslag om att be tärna nr.3 att enbart vara toastmadame var ett bra förslag :)

    Jag tycker dock det kan kännas lite overkill med toastmadame och värdpar, speciellt om värdparet är med brudföljet. En toastmadame kan ju få samma uppgifter som en värdinna och vill hon inte ha uppdraget själv, så kanske det går att hitta någon anna som är villig att ställa upp, någon som inte är med i brudföljet.
  • julle7­9
    Äldre 5 Jan 22:08
    #10

    Tack för goda råd


     


    e så svårt men har senaste dagarna forskat runt här på sidan å börjat få lite klarhet i vad dom olika titlarna innebär.


    De jag e rädd för är att den jag tänkte som tärna 3 ska bli sur bara...jag vet jag ska inte tänka på hur andra reagerar de e min dag...men jag e lite sånn som person


    det är ju hon och jag som lärde känna varandra när vi plugga å sedan lärde jag via henne och den tänkta bestman som tidagare va gifta dom övriga egentligen...tärna 1 är bestmanens nya som jag klickat väldigt med...fasiken va snurrigt de låter

  • Äldre 5 Jan 22:13
    #11

    Jag tycker att du nog kan lägga fram det för henne som "jag vågar inte be någon av dom andra om detta för jag vet inte om dom klarar av det. Men dig litar jag ju på"...

    Sälj in det på rätt sätt så kommer hon se det som att hon fått bästa uppdraget, och inte som att det är ett tröstpris.

    För oss så var vår toastmaster den mest värdefulla under hela dagen egentligen. Men jag hade inte klarat mig utan tärnorna heller...

  • julle7­9
    Äldre 5 Jan 22:15
    #12

    jag kommer inte föras fram av min far heller min biologiska har jag intgen kontakt me alls (egetval) känner inte att de är min styvfars grej heller...så vi går in som par tror jag.


     


    vi kommer inte köra nån hård ettikettlinje helelr att amn e tvingad å hålla tal bara för att de ska va så...de gör amn för att amn vill å mig kvittar de jag skulle själv tycka de va jobbigt å tala inför massa folk så bara dumt att nån ska må dåligt över en sånn grej bara för att amn har en viss position.


     


    sen en annan sak jag funderar på...har sett en del betalar brudföljets kläder...en del inte...en del bidrar me en liten summa....hur ska man göra....??kommer ha våra två barn me i följet oxå en son och dotter...sonen kommer va 8år och dottern 3,1/2.

  • julle7­9
    Äldre 5 Jan 22:19
    #13

    jag kommer nog vid honärsbordet som de känns idag ha brudföljet...våra föräldrar har inte så mycket gemensamt så kommer ha roligare me brudföljet närmast oss tror jag...kan nog va en del som höjer på ögonbrynen för den saken..för så ska de inte vara enligt tradition...men våra förädlrar e så olika å har typ inget gemensamt mer än oss då så varför ha en krystad stämning

  • julle7­9
    Äldre 5 Jan 22:23
    #14

    chicita de va ju ett super bra upplägg de skulle jag köpt rakt av åh nu börjar jag känna mig lugnare

  • Äldre 5 Jan 22:26
    #15

    Enligt svensk tradition så går man in tillsammans. Så det gör ni rätt i
    Det finns inga lagar om att folk måste hålla tal, så det kommer dom ändå göra som dom vill med.
    Om ni vill bestämma vilka kläder dom i brudföljet ska ha så bör ni betala hela eller delar av kläderna. - om ni låter dom komma i vad dom vill så kan du låta dom stå för det själva.
    Och jag tror knappast att barnen betalar sina kläder själva Flört

    Och när det gäller bordsplaceringen så gör ni som ni vill.
    Det finns nog lika många lösningar på den som det finns brudpar Flört

Svar på tråden hmm grubblar över tänkta mina val vem välja var??