• Drömbröllop12

    Exotiskt resmål för den uttråkade bruden ;-)

    Börjar bli dags att boka bröllopsresa och vi har tittat runt på allt möjligt. Dock är det så svårt för alla paradisstränder i karibien och liknande känns så öde.


    Vill ju självklart ha det så fint och lyxigt men att ligga i en solstol 24-7 är inte min grej, någon med tips på en superlyxig (*glimt i ögat*) resa men med saker att göra, lite shopping och strosa kanske i en stad och gärna lite historia eller dyl.


    Någon med tips?


    Helst utanför EU men även inom om det är supergrymt ;)


    Hoppas på fina tips!

  • Svar på tråden Exotiskt resmål för den uttråkade bruden ;-)
  • Jossen

    En lyxkryssning i karibien?

    De båtarna finns allt möjligt på och de lägger ju till i olika städer osv.

  • daniiel

    Mexico kanske? Har hört att Playa del Carmen ska vara riktigt fint och trevligt. Min syster jobbar som resekonsult och pratar väldigt varmt om detta :) Mexico har ju fina stränder, mycket historia och mycket saker att göra. Djuphavsfiske, simma med delfiner, dyka, göra besök i Mayabyar och ruiner, golf, äventyr i djungeln, underjordisk flod, temaparker, äventyrsparker och naturparker.. bland annat. Även bra shopping har jag hört, det finns stora shoppingcenter och även små marknader. Kanske värt att kolla upp?

    Några exempel på hotell
    www.ving.se/mexiko/playa-del-carmen/riu-palace-riviera-maya
    www.ving.se/mexiko/playa-del-carmen/paradisus-la-perla
    www.ving.se/mexiko/playa-del-carmen/the-royal
    www.fritidsresor.se/resa/mexiko/playa-del-carmen/hotell-barcelo-maya-palace-deluxe/
    www.fritidsresor.se/resa/mexiko/playa-del-carmen/ocean-maya-royal/
    www.fritidsresor.se/resa/mexiko/playa-del-carmen/hotell-riu-palace-mexico/

  • Paris 111202

    Jag kan också rekommendera Mexico, vi var i Playa del Carmen för ett par år sen, fina stränder, bra dykning, inte så sjukt varmt som Thailand (ca 25-30 grader i januari har jag för mig), vi hyrde bil några dagar och åkte till Tulum (jättefint), badade i cenoter (sötvattensfyllda droppstensgrottor- missa inte det!), Chichen Itza (riktigt coolt- stor mayastad från 600-talet, ett att världens sju nya underverk) och Coba (också en mayaruin, här får man gå några kilometer genom djungeln för att sedan få klättra upp på pyramiden). Jag rekommenderar även att besöka en Mexicansk kyrkogård, varje grav är som ett färgglatt konstverk! Jag är inte något fan av "vanlig" svennecharter, men Mexico var najs!

  • Berlan

    Jag rekommenderar helt klart Honolulu/Waikiki på Hawaii! Där finns verkligen allt. Helt fantastisk shopping, snorkling, surfing, god mat, vänliga människor och ett enastående klimat. Det är också sagolikt vackert och du kan kombinera stränder i absolut världsklass med allehanda andra aktiviteter. Vi ville aldrig åka hem!

  • Drömbröllop12
    Paris 111202 skrev 2012-01-05 14:46:22 följande:
    Jag kan också rekommendera Mexico, vi var i Playa del Carmen för ett par år sen, fina stränder, bra dykning, inte så sjukt varmt som Thailand (ca 25-30 grader i januari har jag för mig), vi hyrde bil några dagar och åkte till Tulum (jättefint), badade i cenoter (sötvattensfyllda droppstensgrottor- missa inte det!), Chichen Itza (riktigt coolt- stor mayastad från 600-talet, ett att världens sju nya underverk) och Coba (också en mayaruin, här får man gå några kilometer genom djungeln för att sedan få klättra upp på pyramiden). Jag rekommenderar även att besöka en Mexicansk kyrkogård, varje grav är som ett färgglatt konstverk! Jag är inte något fan av "vanlig" svennecharter, men Mexico var najs!

    Gud vilka bra tips ni har!


     


    Berlan skrev 2012-01-05 15:29:49 följande:


    Jag rekommenderar helt klart Honolulu/Waikiki på Hawaii! Där finns verkligen allt. Helt fantastisk shopping, snorkling, surfing, god mat, vänliga människor och ett enastående klimat. Det är också sagolikt vackert och du kan kombinera stränder i absolut världsklass med allehanda andra aktiviteter. Vi ville aldrig åka hem!

    Hur reser man egentligen till Hawaii? Verkar inte gå charter precis... Några tips?


    Jossen skrev 2012-01-05 14:17:41 följande:
    Hur mycket kan ni lägga på er resa?
    Det som krävs...

     

  • polkapinne
    Drömbröllop12 skrev 2012-01-05 15:48:20 följande:

     


    Hur reser man egentligen till Hawaii? Verkar inte gå charter precis... Några tips?


    Jossen skrev 2012-01-05 14:17:41 följande:
    Hur mycket kan ni lägga på er resa?

     


    När jag var på Hawaii (2005) så flög vi från LA. Så att först ta sig dit är en möjlighet och sen vidare till Hawaii.

    Vi funderar själva på att göra en kombo med LA, San Diego och Hawaii som smekmånad. Kan kännas skönt också att få någon natt innan man flyger vidare till Hawaii eftersom det är en så pass lång flygning.
  • Berlan

    Vi bokade en genomgående biljett med SAS till Honolulu men en del av sträckorna flögs av United. Vi flög Stockholm - Chicago - Honolulu på utresan och Honolulu - San Fransisco - Chicago - Stockholm på hemvägen. Rekommenderar att byta i San Fransisco över L.A.

  • Sarkastisk ljubicica

    Jag rekommenderar Duabi. Där finn LYX! och man har tillgång till både sol & bad och stad. Kolla bara vädret, så att det inte är typ 50 grader när ni ska dit! Vi var där på bröllopsresa i november och det var min livs bästa resa!

  • RiNa

    Vietnam har underbart sol och bad med massa utflyktsmål och historia. Man kan kombinera turistort och tex Saigon så får man in allt i en resa.

  • Drömbröllop12
    Emsie skrev 2012-01-06 15:55:42 följande:
    Jag måste tipsa om Brasilien. Vackert och mycket saker att göra :)

    Ååå spännande!


    Hur reser man dit? Tips på resmål? Hotell?

  • Nikkita

    Vi planerar själv att resa till califirnien på bröllopsresa till hösten. Då flyger vi först till Island för att vara där 1-2 dagar, sen vidare till New York & stanna där 3-4 dagar sen till Californien & åka runt på alla sevärdheter Glad Älskar USA men har tidigare bara varit i Florida, Nevada & Arizona, super mcket att hitta på överallt.

    I februari åker vi till Cancun Mexico så efter det kan jag meddela hur det är där oxå Skrattande 

  • Emsie

    Jag kombinerade det med ett par andra länder i sydamerika och hade inte planerat så mycket i förväg. Jag åkte reguljärflyg och bodde mest på hostels eftersom jag reste själv och det var ett bra sätt att träffa folk plus att det var billigare så jag var ju inte alls där på en lyxresa men de alternativen finns ju självklart också men jag har inte så mycket sånna specifika tips. Jag tycker nog att om man har möjlighet att kombinera mer än ett resemål där så ska man göra det för det är ganska stor skillnad. Rio är ju såklart kul med storstad, shopping, party, sevärdheter mm och sen kanske kombinera det mer an av små byarna/ öarna där det inte fanns bilar bara små butiker creperier, restauranger,stränder osv där man kan njuta på stränder där det inte alls är lika mycket folk, vandra, snorkla/dyka tex praia do pipa där det finns en strand där det brukar simma runt delfiner, ihla grande och morro de sao paulo som båda är öar helt utan bilar, när jag kom av båten till morro de sao paulo frågade en om jag ville ha taxi och syftade till en skottkärra att ta min väska i :P Sen var det häftigt att åka  på "safari" i pantanal och fiska pirajor, kolla på kajmaer, capybaras... En annan större stad som helt klart är värt ett besök är salvador är det finns mycket kultur och historia. Helt beroende på vad man gillar men jag tyckte att brasilien hade allt som man kan tänkas vilja göra på en semester. Lonely planets guidebok kan jag verkligen rekomendera, väldigt bra för att ta reda på transporter, boenden osv. Jag har en blogg som jag inte skriver så mycket på längre iofs men jag har gjort ett par inlägg fr resor bla Brasilien där det står lite mer lifeasemelieknowsit.blogg.se

Svar på tråden Exotiskt resmål för den uttråkade bruden ;-)