• Chicita

    Matnyttigt

    Vi hade idétorka i går när vi skulle handla något att laga.
    Till saken hör att min make är väldigt kräsen. Och med väldigt kräsen så menar jag verkligen väldigt kräsen...
    Det får inte vara lök i maten (lökpulver är ok), ingen pasta över huvud taget (även om han åt 2,5 portion färsk pasta med köttfärssås på bröllopsresan. Pastan var gjord på lokalt vete, stenmalt fullkorn, askgrå).

    Så... vi stod där i affären och kände att vi inte var sugna på något alls.
    Allt vi kunde tänka oss hade vi nyss ätit.
    Och så har det ju varit en period med massa onyttigheter dessutom pga jul och nyår.

    Jag började gräva i telefonens fotoalbum för jag hade för mig att jag fotat av ett recept en gång, och ja det fanns där.
    Yes... det var en sån där rätt vi lagat mycket förra hösten, men sen glömt bort.

    Har du några favoritrecept på nyttig mat att bidra med?
    Strunta i mina kriterier (inte lök inte pasta) och lägg upp dina favoritrecept på bra mat...

    Snälla - inget mellanprat. Bara recept.
    Låt oss göra en "kokbok" tillsammans

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-08 17:35
    Lägg recepten direkt i tråden.
    Meningen är att själva tråden ska bli en sorts kokbok eller receptsamling.
    Och att då hänvisas vidare till bloggar eller receptsidor är inte lika kul.

  • Svar på tråden Matnyttigt
  • Aniara4
    Boringbrick skrev 2012-12-07 22:28:50 följande:
    Spenatsoppa ( med eller utan ägg)
    När jag gör spenatsoppa börjar jag med att fräsa finhackad lök mycket lätt i smör i kastrullen, lägger i spenaten och häller på kokande vatten från vattenkokaren. Sen har jag i grädde och hemkokt kycklingbuljong. Kryddar med salt (gärna örtsalt om man har det), vitpeppar, mejram och kanske någon annan örtkrydda. Blir supergott!

    Tack för påminnelsen, det var faktiskt ett tag sen!
  • Chicita

    Åh... jag blir så sugen på nässelsoppa nu när ni pratar om spenatsoppa.
    Har inte ätit det på många många år. Men jag ska nog ge det ett försök i vår Glad 

  • Boringbrick
    Aniara4 skrev 2012-12-08 00:01:35 följande:
    När jag gör spenatsoppa börjar jag med att fräsa finhackad lök mycket lätt i smör i kastrullen, lägger i spenaten och häller på kokande vatten från vattenkokaren. Sen har jag i grädde och hemkokt kycklingbuljong. Kryddar med salt (gärna örtsalt om man har det), vitpeppar, mejram och kanske någon annan örtkrydda. Blir supergott!

    Tack för påminnelsen, det var faktiskt ett tag sen!
    Finns säkert fler sätt att göra, mitt recept är i alla fall det som min mormor lärde min mamma när hon var liten ;) Blir nog gott vilket som :) Perfekt nu på vintern också med lite varm soppa :)

     

    Superbra tråd förövrigt Chicita! ;) 
  • Chicita

    Jag fick ett bra tips av kocken på hotellet jag jobbade på förut.
    När man ska göra potatisgratäng så kokar man den skivade potatisen först någon minut eller två i vatten, sen häller man av vattnet (och massa onödig stärkelse med det) och häller på mjölk i kastrullen och kryddar.
    Sen kokar man potatisen i mjölken tills den börjar kännas lite mjuk men långt ifrån klar.
    Lyft / häll då över potatisen i en gratängform med lite av mjölken och häll på kanske 1 dl grädde och blanda om.
    Sen in i ugnen och gratinera.

    Då blir gratängen så där superkrämig som på restaurangen, men utan att vara massor med smör och grädde i Skrattande 

  • Aniara4
    Chicita skrev 2012-12-08 00:04:16 följande:
    Åh... jag blir så sugen på nässelsoppa nu när ni pratar om spenatsoppa.
    Har inte ätit det på många många år. Men jag ska nog ge det ett försök i vår Glad 
    Nässelsoppa är ännu godare! Jag försöker ta mig ut en sväng och plocka nässlor varje år i april-maj. Det blir så himla gott. Jag brukar göra ungefär som receptet på spenatsoppa (efter att ha förvällt nässlorna), men sen kör jag en sväng med mixerstaven så att soppan blir sådär fint ljusgrön och slät istället för ojämn med en massa slibbiga blad. Glad
  • Aniara4

    Idag gjorde jag korv stroganoff, det var länge sen kom jag på.

    Annars brukar jag ibland göra köttfärslimpa med rivna rödbetor i, det blir jättegott.

    En annan favorit är strimlad stekt kyckling med kokosmjölk och green curry paste, sen kan man ha i lite smått och gott som paprika, bambuskott, purjolök eller salladslök. Jag brukar ha äggnudlar till och droppa på lite sesamolja på nudlarna. Mums!

  • Chicita
    snuffran skrev 2012-12-08 13:18:19 följande:
    matmedstortm.devote.se/

    Då jag älskar mat brukar jag skriva in recept och inspiration här. 
    Tack, men som jag skrivit tidigare i tråden så skriv gärna recepten direkt här... 
    Det är ju liksom lite det den går ut på.
  • Chicita

    I dag blir det kycklingtacos med vitlökssås.
    Jag håller på att bli dunderförkyld så lite vitlök skadar ju inte Flört 

    I morgon ska jag dock göra min curry-köttfärssås.

    Väldigt enkelt
    Stek på köttfärs (gärna nöt eller blandfärs)
    Tillsätt tomatpuré och creme fraishe.
    Krydda med salt, vitpeppar och curry... massor med curry...

    Gott att äta till rå-ris Solig 

  • Boringbrick

    Vet inte om man kan räkna detta som en riktig måltid, men det är ett väldigt bra mellanmål eller lätt lunch. 

    Jag kallar det ägg & baconsallad.

    "scrabbled eggs" ( alltså en blandning av ägg, grädde/mjölk och kryddor,ev lite margarin)
     stekt bacon i mindre bitar
    och grönsaker efter din egen smak, jag brukar bara ha gurka och sallad.

    Blir rätt gott, tycker jag iaf och superenkelt! 

Svar på tråden Matnyttigt