• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    ClaraH skrev 2012-07-26 11:21:22 följande:
    Tack så mycket för dina svar. Jag ska nog prova med sp i alla fall. Jag är ganska händig av mig sägs det, så jag får försöka i alla fall. Var får man tag i sp förresten?

Förstag på några väldigt enkla dekorationer? De är väl bäst att lägga på efter att tårtan har tinat. Kan man lägga på rosor av smörkräm på sugerpasten eller förstör man då?  Sedan blir det en caketopper förstås.
    Om du inte vill testa ett av alla otaliga recept som florerar på nätet så kan du köpa färdig SP på kakburken eller tårtdecor.
    Jag rekommenderar den med vit chokladsmak.

Upptäckte häromdagen att Gunilla Wall (som har gjort en jättebra dvd-kurs för tårtbakare som inte kan ta sig till en riktig kurs) också säljer sockerpasta och lite sånt i en webshop. Jag har inte handlat dom produkterna någon gång, men jag har hennes dvd.
    Och det var lite häftigt med olika smaker som hon erbjuder
    http://www.tartkonst.se/visa_produkt.asp?id=514&t=Sockerpasta+SMAKSATT+-+Beau+products+500g&lang=sv

Hittade massa andra häftiga saker där med. 
    Som skal till praliner (färdiga chokladskal, bara att fylla) och annat jag inte sett någon annan stans...
    Måste handla lite nån dag tror jag.
    Undrar om jag inte behöver baka en kaka snart Oskyldig 
  • ClaraH
    Chicita skrev 2012-07-26 11:26:57 följande:
    Om du inte vill testa ett av alla otaliga recept som florerar på nätet så kan du köpa färdig SP på kakburken eller tårtdecor.
    Jag rekommenderar den med vit chokladsmak.

Upptäckte häromdagen att Gunilla Wall (som har gjort en jättebra dvd-kurs för tårtbakare som inte kan ta sig till en riktig kurs) också säljer sockerpasta och lite sånt i en webshop. Jag har inte handlat dom produkterna någon gång, men jag har hennes dvd.
    Och det var lite häftigt med olika smaker som hon erbjuder
    www.tartkonst.se/visa_produkt.asp?id=514&t=So...

Hittade massa andra häftiga saker där med. 
    Som skal till praliner (färdiga chokladskal, bara att fylla) och annat jag inte sett någon annan stans...
    Måste handla lite nån dag tror jag.
    Undrar om jag inte behöver baka en kaka snart Oskyldig 
    Återigen stort tack. Jag ska kolla länken och tänker absolut köpa sp, då sparar jag en massa tid.

När det kommer till dekorationer, tror jag att jag kommer att stämpla ut olika storlekar av röda hjärtan och samla ihop på tårtan. Inte så avancerat men det måste duga för denna gången. Jag kommer inte att ha tid för mer avanserade saker. Kanske kan sätta på lite silverkulor också.
  • Chicita
    ClaraH skrev 2012-07-26 11:40:27 följande:
    Återigen stort tack. Jag ska kolla länken och tänker absolut köpa sp, då sparar jag en massa tid.

När det kommer till dekorationer, tror jag att jag kommer att stämpla ut olika storlekar av röda hjärtan och samla ihop på tårtan. Inte så avancerat men det måste duga för denna gången. Jag kommer inte att ha tid för mer avanserade saker. Kanske kan sätta på lite silverkulor också.
    Röda hjärtan är en riktigt bra lösning.
    Jag har alltid en "plåster-plan" när jag gör tårtor. Alltså dvs något platt som jag kan sätta över de skönhetsfel som blivit Flört 
  • ClaraH

Tårtdekor var en mycket bra sajt. Det fanns mycket information där. Nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra:
    1. göra tårtbotten ett par veckor innan och frysa
    2. ta fram tårtbotten och tina försiktigt en vecka innan, dela innan den är helt tinad. Nu gör jag fyllningen och bygger upp tårtan. Ställer in i frysen.
    3. två dagar innan tinar jag i kylskåp och lägger på sugarpasten och dekorerar.

Jag har läst in mig på att det borde gå.

Jag får väl lägga upp resultatet här sedan.
    Tack för alla tips!

• Chicita
    ClaraH skrev 2012-07-26 15:00:03 följande:
    Tårtdekor var en mycket bra sajt. Det fanns mycket information där. Nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra:
    1. göra tårtbotten ett par veckor innan och frysa
    2. ta fram tårtbotten och tina försiktigt en vecka innan, dela innan den är helt tinad. Nu gör jag fyllningen och bygger upp tårtan. Ställer in i frysen.
    3. två dagar innan tinar jag i kylskåp och lägger på sugarpasten och dekorerar.

Jag har läst in mig på att det borde gå.

Jag får väl lägga upp resultatet här sedan.
    Tack för alla tips!
    Det bör funka Glad

Jag gör så här: 
    Dag 1 - baka bottnarna
    Dag 2 - fyll tårtan och låt stå i kylen över natten
    Dag 3 - Täck och dekorera tårtan.

Servera, eller låt stå ytterligare nån dag i kylen Flört

Det viktigaste om man gör tårtan i förväg är att tänka på att inte använda blöta ingredienser som fyllning (bär funkar inte jättebra, för bottnarna har gott om tid att suga åt sig fukten och det finns också tid att läcka igenom till tårtlocket.
    Det andra att tänka på är att det är ännu viktigare att fodra tårtan med smörkräm så att inte fyllningen kommer i kontakt med sockerpastan.
    Annars har man bara en blöt gegga att servera en dag eller två senare.
  • Jalle

Här är tårtor och annat gott som jag gjorde till min dotters dop för snart 2 år sedan. Tårtorna är gjorda av chokladbottnar fyllda med chokladmousse och apelsinmousse och marsipan på topp. Kakorna är chokladbröd och mördegskakor med kristyr. Och så gjorde jag chokladbollar med strössel. Gissa färgtemat.....
  • Chicita

Härliga tårtor Jalle Glad
    och kakorna... jag har inget tålamod med kakor där man ska göra många likadana Oskyldig

• Jalle

Ja, det är roligare att göra tårtor än kakor. Och just de här kakorna var skittråkiga att göra. Tunn mördeg som bara gick sönder när jag skulle ta ut dem med pepparkaksmått. Gör jag aldrig om. Chokladbollar däremot går ju fort att göra, och dem älskar ju alla! Fina tårtor ni gör förresten! Har följt den här tråden med stort intresse, är lite "bak-freek".

• Krystal

Har aldrig gjort prinsesstårta förut, men igår gjorde jag en tillsammans med svärmor2b (för m2b ena brorsdotter fyllde 15) och det var ju a piece of cake, så just nu är jag övertygad om att jag kan på egen hand svänga ihop två-tre stycken i två omgångar nästa år. Fast då ska vi ha vit marsipan på...inte grön

• ClaraH
    Chicita skrev 2012-07-26 15:08:00 följande:
    Det bör funka Glad

Jag gör så här: 
    Dag 1 - baka bottnarna
    Dag 2 - fyll tårtan och låt stå i kylen över natten
    Dag 3 - Täck och dekorera tårtan.

Servera, eller låt stå ytterligare nån dag i kylen Flört

Det viktigaste om man gör tårtan i förväg är att tänka på att inte använda blöta ingredienser som fyllning (bär funkar inte jättebra, för bottnarna har gott om tid att suga åt sig fukten och det finns också tid att läcka igenom till tårtlocket.
    Det andra att tänka på är att det är ännu viktigare att fodra tårtan med smörkräm så att inte fyllningen kommer i kontakt med sockerpastan.
    Annars har man bara en blöt gegga att servera en dag eller två senare.
    Jag funderar på hallon-blåbärsmousse och vit chokladmousse som fyllning. Tror du att hallon-blåbärsmoussen kanske inte skulle funka? Eller du kanske menade mosade bär? Var skulle annars passa ihop med vit chokladmousse? (De vill inte ha någon mörk choklad).
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm