• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • FruFiddeli

Gjorde äve cake pops en dag som jag blev väldigt nöjd med =), väldigt enkelt och skoj att göra! Dessa är gjorda av citronsockerkaka blandat med lemon curd, doppade i vitchoklad och sedan dekorerade med minimaränger och strössel på vissa. 

• Chicita
    FruFiddeli skrev 2012-04-02 18:44:44 följande:
    Vilken rolig tråd med massa fina tårtor!! Jag älskar att göra tårtor och gör gärna till kompisar och så när det är kalas och dop etc. Här är några av mina som jag är mest nöjd med =).
    Jösses... Du borde bli proffs Förvånad
  • Sara 120707
    FruFiddeli skrev 2012-04-02 18:44:44 följande:

Fantastiska bakverk du gjort!!

Blev såå sugen på att göra cakepops nu !

• Krila

Vilken rolig tråd!=)

Jag önskar att jag var duktig på att göra fina bakverk men det är jag verkligen inte=P

Gott brukar det bli och det är väl huvudsaken=)

Har bestämt att baka egna cupcakes istället för bröllopstårta så nu har jag lite mer än ett år på mig att träna=)

• Chicita
    Krila skrev 2012-04-02 20:44:17 följande:
    Vilken rolig tråd!=)

Jag önskar att jag var duktig på att göra fina bakverk men det är jag verkligen inte=P

Gott brukar det bli och det är väl huvudsaken=)

Har bestämt att baka egna cupcakes istället för bröllopstårta så nu har jag lite mer än ett år på mig att träna=)
    Har du något bra cupcakerecept (och recept på frosting) så dela gärna med dig.
    Jag tycker att dom blir så torra så därför har jag inte fastnat för cupcakes
  • Krila

Chicita: Jag har bara provat en gång och då körde jag vanliga naturella muffins. Bara för att prova spritsa frostingen. Men tänkte göra med blåbär/hallon till dotterns 5-årskalas. Då borde dom bli lite roligare;)

• FruFiddeli

Tack tack för komplimangerna=). Proffs blir jag aldrig, tycker egentligen inte det är så gott med tårtor och kakor (älskar dock godis och choklad framförallt=), men jag tycker det är fantastiskt roligt att skapa så det är en rolig hobby. 

Krila: Visst är det huvudsaken att det blir gott och är man  inte van vid att göra tårtor men gärna vill göra egen efterrätt till bröllopet tycker jag cupcakes är perfek, för de kan man ganska enkelt få snyggt och man slipper täcka tårtor och såt! Sen kan man få cupekakes väldigt goda, man kan ju fylla dem med något om man tycker det blir för torrt. Jag brukar inte göra jätte mycket cupecakes, just för att jagh inte äter så mycket sånt men en jag gjorde till allahjärtansdag såg ut såhär och kanske hade passat bra på bröllop, himla enkel spritsteknik trots att det kanske inte ser ut så, ett litet tips är att söka på youtube, där kan man lära sig mycket=).

• BlomAnna

Jag har gjort min första våningstårta. Inte den snyggaste men jag är ändå nöjd särskilt med tanke på tidspressen

• Chicita

Det här har varit en riktig tårtvecka...

Gjorde två tårtor till i onsdags. Två med samma tema men till olika ställen. Eller rättare sagt den som beställt tårtorna fick välja vilken hon ville ha, och den andra tog jag med till några tjejer på hotellrestaurangen som jag lovat en tårta för över ett halvår sen men inte kommit mig för att göra Oskyldig 

Och sen ringde en fd (mycket fd) jobbarkompis till maken, jag gjorde en tårta i form av ett träd när hans hustru fyllde 40, för typ 5-6 år sen. Och nu hade hon en jobbarkompis som ville ha en hello kitty-tårta till sin dotters 4-årskalas, så då mindes dom oss och spårade upp makens nya nummer Tungan ute 

Första gången jag försökte mig på att göra skor, så dom hade kunnat bli bättre. 
    Och så testade jag vaniljpannacotta i väsk/sko-tårtorna.  Enligt receptet skulle man hälla i det i tårtan direkt det hade kokat klart. Precis när jag började hälla så insåg jag att det var väldigt korkat. Så det blev en fusion av pannacotta och sockerkaksbotten  högst upp.
    Som tur var så bygger jag ju tårtorna upp och ner, så hela tårtan blev inte dränkt i pannacottasmet i alla fall utan det var bara högst upp...

Här kommer en bildbomb

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm