Vad kostade er musik (band, trubadur)?
hejsan hejsan!
jag undrar vad ni betalade, ni som hade band eller liknande som spelade på ert bröllop? Vi försöker hitta några, men dom undrade lite hur mycket vi kan tänka oss att betala...
hejsan hejsan!
jag undrar vad ni betalade, ni som hade band eller liknande som spelade på ert bröllop? Vi försöker hitta några, men dom undrade lite hur mycket vi kan tänka oss att betala...
Hej hej,
Jag håller faktiskt inte riktigt med! Jag sysslar själv med musik och är förvisso inte utbildad. Men som jag ser det så köper man inte en "välutbildad person". Kunden köper ju en upplevelse. Om det sedan är att spela och sjunga i kyrkan eller hålla igång festen på kvällen spelar ingen roll. Det är ju kundens upplevelse som räknas. Det är ju ingen som vill betala för någon som inte är så bra även om han eller hon har världens bästa utbildning! Sedan är det väl en viss skillnad på att sjunga och spela i kyrkan och spela på festen. I kyrkan handlar det ju om rent musikaliskt kunnande, det ska helt enkelt sitta perfekt. På festen handlar det mer om att vara lyhörd utifrån vad som passar sig på just den festen. Men jag hävdar med bestämdhet att närvaro, förmågan att ta publiken på ett bra sätt samt givetvis att det låter bra är betydligt viktigare än vad man kan visa för utbildning på pappret!
/ Kalle Greiff
Utbildning är viktigt om man är en riktig musiker, jo! Jag har själv gått musikgymnasie (inte för att det är hög musikalisk utbildning då) och läser musikteori på universitet och utbildning är visst viktigt och något som gör att man kan ta högre priser.
500/h blir ju inte mycket om man tänker på att man kanske måste öva in ny repertoar, ev köpa noter och man har med sina instrument och utrustning för minst 20 000 kr, lite skillnad om man spelar i flera timmar på festen kanske, men du menar väl inte att en musiker som jobbar med det ska få 500 spänn för att spela på en vigsel? :)
Det finns fantastiskt duktiga musiker att välja på, som nödvändigtvis inte genomgått högskoleutbildning, men som har enorm erfarenhet och musikalitet. Det viktiga är ju att göra ordentlig efterforskning på nätet och se till att det finns bra med referenser på musikerna. Vad avser kostnad så skulle jag jämföra det med att anlita hantverkare. Timkostnad samt transport (oftast en lördag). En hantverkare ger en bra produkt som varar ett tag, en bra sånginsats i kyrkan ger ett minne för livet.....vad är det värt! Musikerna på kvällen avsätter tid från några timmar innan gästerna anländer och är de som lämnar festen sist... Hittar man ett band som fixar både kyrka, middag och kväll har man fått jackpot. Kostnad: Minst 15000:- Ett band som frågar: "Vad kan ni tänka er betala"...är inget erfaret band! Sök vidare! /Per
Vi betalar ca 1000:- för solisten i kyrkan och bandet lyckades jag pruta ner från 6500:- till 5000:- De här spelar allt, de kan de flesta önskelåtar och även dansband om man så vill men det blir väl mest div. covers som spelas.
Undrar om Bruce Springsteen har gåt på kommunala musikskolan?
Hade inte velat ha honom på mitt bröllop, haha! Jag tror att det är svårt att se skillnaden om man inte har någon musikalisk utbildning själv faktiskt. Men naturligtvis finns det naturbegåvningar! Men jag känner så här, om jag hört om en frisör som inte har någon utbildning men som lär vara väldigt duktig så går jag hellre till någon med utbildning. Varför? Bland annat för att de som rekommenderat den outbildade frisören antagligen inte är frisörer själva och inte vet vad de pratar om förutom att de är nöjda med sin frisyr. Men det är ju inte säkert att jag blir det för det, eller hur? :)
Håller med CarPer fullständigt. Ingen av dem här har gått något musikskola, om jag inte minns fel så är det deras låtar alla önskar och har önskat under alla år till sina bröllop m.m, ni kanske känner igen några namn: Bruce Springsteen, , Leonard Cohen, Per Gessle/Roxette/Gyllene Tider, Mauro Scocco, Plura, Lars Winnerbäck, Tomas Andersson Wij, Mike Jagger/The Rolling Stones, Michael Jackson, Bono/U2 mf mf. Sedan kan man inte jämföra frisöryrket med musik då musik el tex konst nästan bara handlar om känsla och känsla föds man ofta med. Man kan inte öva upp en innre känsla. Men där emot skulle jag inte vilja gå till en Läkare utan utbildning ex.
Vi betalar 8000 kr för hela kvällen samt att de spelar till visorna under maten...
Ett lokalt band, men om de har utbildning vet jag ej. Dock har de spelat på massa av andra fester som vi och svärföräldrarna har varit på.
3'500:- för 3 x 1h under festen + att solisten sjunger en sång i kyrkan!
Musik handlar långt ifrån bara om en känsla, man behöver ha rätt teknik, både sångmässigt och på sitt instrument och en hel del kunskap, men de som inte har den har väldigt svårt att förstå det. Sedan finns det så klart de som är väldigt duktiga, men alla kan gå framåt av utbildning.
Om musikern man har att göra med inte har någon utbildning bör man fråga sig varför.
Ofta har det faktiskt med att göra att det är inträdesprov till musikutbildningar och därmed hård konkurrens, inte att musikern är bra som den är, men det är det inte många som inte är insatta i branschen som vet...