• Aniara4

Betalar Era föräldrar något till bröllopet?

Vi är vuxna människor med jobb och inkomster, och det var länge sen vi blev försörjda av våra föräldrar, så det föll oss inte in att de skulle betala för vår fest. Sen erbjöd de sig att hjälpa till med vissa saker ändå i slutänden.

Det började med att mamma betalade min klänning, då betalade svärfar mannens kostym, och svärmor bidrog med champagnen (de brukar besöka Champagne och ta med sig några lådor hem, så när vi frågade om de hade någon på lager gav de den till oss). Vi uppskattade naturligtvis deras bidrag väldigt mycket, även om det var en mindre del av den totala kostnaden, eftersom vi inte räknade med något alls från dem.

• Aniara4

(Kan förtydliga att svärföräldrarna är skilda och omgifta och därför bidrog var för sig, och min pappa finns inte riktigt med i bilden så honom räknade vi aldrig med...)

• Aniara4
    MeaJ skrev 2012-02-03 17:20:20 följande:
    Enligt tradition så ska brudens föräldrar betala bröllopet.
    I den traditionen ingick att bruden fortfarande bodde hemma och inte hade någon egen inkomst. Det var föräldrarnas sista insats innan det blev makens jobb att försörja henne. Dessutom ingick då att det var föräldrarna som bjöd in till bröllopet, planerade festen och valde vilka som skulle bjudas in. Så tror jag få vill ha det nu.

Nuförtiden har ju de flesta som gifter sig flyttat hemifrån (och flyttat ihop) för länge sen, tjänar egna pengar, och är oberoende av sina föräldrar. Så om föräldrarna vill vara snälla och bidra är det ju uppskattat i de flesta fall, men det är ingenting man som vuxen kan förvänta sig.
Svar på tråden Betalar Era föräldrar något till bröllopet?