• Anneli256

är min humor för sjuk..???

Jag har lite konstig humor.. tycker om att spexa till det lite och gärna chockera..Skrattande När jag pratade med min maid of honour igår så sa hon.. Jag kan liksom inte bara tänka att du går in vanligt så där.. fint utan jag kan se framför mig hur du hjular och slår volter när du går in... vi skrattade åt det.. Just den saken är en fysisk omöjlighet..längesen jag klarade av något sånt . 
    Men givetvis så började mina tankar mala.. Resultatet blev tanken på att någon klär sig i en trasig.. smutsig.. ful typ brudklänning.. har slöja som är heltäckande över ansiktet.. övriga brudföljet är som d är tänkt.. Min m2b kommer att stå där framme.. o vänta med sin bestman.. När dörren öppnas så spelas d fin musik till en början.. o efter en liten stund så övergår detta i något annat.. kanske falskt.. eller ja.. kanske något som inte alls passar.. givetvis inte kränkande på något sätt då d är ett bröllop i kyrka... När "brudföljet" kommit halvvägs in ung ( liten kyrka) så ska  vår värdinna resa sig upp helt bestört.. och utropa..nej nej.. d blev fel.. Min M2B ska hålla armen för ansiktet o se helt förkrossad ut.. Värdinnan rusar ut i kyrkogången.. o liksom puttar ut brudföljet och stänger dörrarna.. När lugnet lägger sig så ska jag ta den "falska" brudens plats och det ska bli så romantiskt o ljuvligt som det kan bli på ett bröllop med solosång osv... Jag funderar över.. är detta fel tillfälle? Folk vet hur jag är.. dom vet att jag har lite sjuka saker för mig.. som min ena son sa när jag fråga honom.. Var får du allt ifrån mamma? ( han är 20) Tar gärna emot lite input.. vad tycker ni..???

• Svar på tråden är min humor för sjuk..???
  • 120530

Jag tycker nog att det är fel tillfälle... Det känns som att det skulle bli teater av allt det fina. Varför vill du göra det? Tror du att gästerna skulle tycka det vore roligt?

• lilly7

Jag har också sjuk humor men tycker inte att det här passar så bra i en kyrka faktiskt. Ser inte riktigt det roliga i det heller.

• förlovadflicka

Jag har också sjuk humor och sådana grejer tycker jag är jättekul- men inte på en vigsel! Jag tycker det är väldigt respektlöst att göra så, dels för att man är på en plats som är gjord för att tillbe Gud på, men även om det hade varit en borgerlig vigsel tycker jag det visar tydligt att man inte tar allvarligt på äktenskapet... Hade min mamma gjort så (är snart 20 jag också) hade jag skämts ihjäl faktiskt... Inget illa menat men det är nog bäst att skippa den idén, kan ni inte göra något skoj spex på festen istället? :)

• Dejli

Jag tycker inte detta passar sig i en kyrka, eller på en vigsel öht. Jag hade tyckt det var pinsamt både som gäst på bröllopet och särskilt om jag var barn till bruden. Jag håller nog med förlovadflicka om att det är att göra parodi på något som bör vara en av de största dagarna i ens liv. Det måste inte vara gravallvarligt, och man kan göra andra saker för att lätta upp stämningen och göra det personligt.

• augustesen

Haha jag skulle ÄLSKAT detta!! Gud så roligt!!! Tycker inte alls att det är opassande, vafan man måste ju ha roligt också :) Mina gäster skulle nog blivit chockade men sedan skrattat så dom kissat på sig.
    Men beror ju på hur "seriöst" ni vill ha det i kyrkan. Kan tänka mig att stämmningen blir mer humoristisk och man kan tappa lite av det fina och andaktliga med kyrkan.
    Go for it!

• augustesen

Kan tillägga att jag är troende kristen och visst kyrkan är helig. Men för mig är kyrkan ett ställe för glädje och lycka. Du får nog se till vilka gäster ni har, och framförallt prata med prästen...finns många gamla grottmänniskor som är väldigt seriösa och ser vigseln som något som är väldigt seriöst. Annars kan nog prästen ta väldigt illa upp..

• Dejli
    augustesen skrev 2011-11-30 11:52:45 följande:
    Kan tillägga att jag är troende kristen och visst kyrkan är helig. Men för mig är kyrkan ett ställe för glädje och lycka. Du får nog se till vilka gäster ni har, och framförallt prata med prästen...finns många gamla grottmänniskor som är väldigt seriösa och ser vigseln som något som är väldigt seriöst. Annars kan nog prästen ta väldigt illa upp..
    Måste man vara grottmänniska för att tycka detta är opassande alltså? För mig ÄR vigseln något väldigt seriöst (varför gifta sig öht annars?). Seriöst behöver dock verkligen inte betyda tråkigt...
  • Chicita

Om man gifter sig i en kyrka så måste man ha respekt för miljön man är i.
    Man får inte bete sig hur som helst i kyrkan faktiskt. Det är inte bara en vacker kuliss. Det är inte ens säkert att prästen går med på brudöverlämning (alltså att din blivande står framme och väntar på dig). 

Om det är ok med prästen så kanske ni kan hitta något annat "spexigt" som exempelvis text på undersidan av skorna om ni ska knäböja.
    Eller att du har en stor röd prislapp hängade bak i snörningen på klänningen? 
    Ha en ingångslåt som passar er (utan att vara respektlös). Kanske marskalken eller din blivande kan låtsas ha "glömt ringen" och springer ner till svärmor för att "låna" en... 
    Men som sagt, innan du planerar massa spex. Så prata med prästen så att han/hon inte vägrar viga er pga att ni är respektlösa...

Att skämta om själva bröllopet, eller att skämta med kyrkan och Gud är något du ska undvika.

• Trivia

Just det du funderar på är kasnke lite väl mycket teater. Men annars tycker jag att det är jättekul med lite annorlunda ingång i kyrkan.
    Den här brukar jag smygtitta på lite då och då. Tycker att den är underbar! Kommer dock aldrig att få med min blivande på något sådant och då vi inte kommer att vara speciellt många i kyrkan så går det bort för vår del. Men det kanske är något som passar er? För detta tycker jag är minst lika fint som att sakta skrida in till orgelmusik och förringar absolut inte betydelsen av äktenskapet. Snarare för fram glädjen och kärleken som det symboliserar.

Svar på tråden är min humor för sjuk..???