• Anneli256

är min humor för sjuk..???

Jag har lite konstig humor.. tycker om att spexa till det lite och gärna chockera..Skrattande När jag pratade med min maid of honour igår så sa hon.. Jag kan liksom inte bara tänka att du går in vanligt så där.. fint utan jag kan se framför mig hur du hjular och slår volter när du går in... vi skrattade åt det.. Just den saken är en fysisk omöjlighet..längesen jag klarade av något sånt . 
    Men givetvis så började mina tankar mala.. Resultatet blev tanken på att någon klär sig i en trasig.. smutsig.. ful typ brudklänning.. har slöja som är heltäckande över ansiktet.. övriga brudföljet är som d är tänkt.. Min m2b kommer att stå där framme.. o vänta med sin bestman.. När dörren öppnas så spelas d fin musik till en början.. o efter en liten stund så övergår detta i något annat.. kanske falskt.. eller ja.. kanske något som inte alls passar.. givetvis inte kränkande på något sätt då d är ett bröllop i kyrka... När "brudföljet" kommit halvvägs in ung ( liten kyrka) så ska  vår värdinna resa sig upp helt bestört.. och utropa..nej nej.. d blev fel.. Min M2B ska hålla armen för ansiktet o se helt förkrossad ut.. Värdinnan rusar ut i kyrkogången.. o liksom puttar ut brudföljet och stänger dörrarna.. När lugnet lägger sig så ska jag ta den "falska" brudens plats och det ska bli så romantiskt o ljuvligt som det kan bli på ett bröllop med solosång osv... Jag funderar över.. är detta fel tillfälle? Folk vet hur jag är.. dom vet att jag har lite sjuka saker för mig.. som min ena son sa när jag fråga honom.. Var får du allt ifrån mamma? ( han är 20) Tar gärna emot lite input.. vad tycker ni..???

• Svar på tråden är min humor för sjuk..???
  • Chicita

Apropå att vigslar i kyrkan är allvarliga och tråkiga osv...

Det är en grej man får acceptera om man vill viga sig i kyrkan.

Om man väljer en borgerlig vigsel så kan man ha i princip hur mycket spex som helst bara vigselförrättaren går med på att utforma vigselakten så. Men det är inga regler eller sånt som hindrar det i alla fall.
    Men när man gifter sig i kyrkan så måste man faktiskt följa reglerna som finns där.
    En vigsel är en gudstjänst, och alla är välkomna dit även främlingar man aldrig träffat. Och eftersom det är en gudstjänst som är öppen för alla (man får inte stänga någon ute därifrån) så måste det också följa vissa vedertagna former.

Många präster kan böja sig för en hel del önskemål. Men det är ingenting man kan styra som man vill.
    Så alla kommentarer om att "det är er dag - ni bestämmer" det kan ni glömma.
    Det är prästen som bestämmer, och det gör han /hon baserat på kyrkans regler och traditioner. Och om man inte gillar det så får man ordna en annan vigselförrättare och gifta sig någon annan stans än i kyrkan.
    Punkt slut... 

• Isis

Ja du Anneli256, det här är ett exempel när din 'humor' gått överstyr.

• Aleta
    Chicita skrev 2011-11-30 21:03:29 följande:
    Apropå att vigslar i kyrkan är allvarliga och tråkiga osv...

Det är en grej man får acceptera om man vill viga sig i kyrkan.

Om man väljer en borgerlig vigsel så kan man ha i princip hur mycket spex som helst bara vigselförrättaren går med på att utforma vigselakten så. Men det är inga regler eller sånt som hindrar det i alla fall.
    Men när man gifter sig i kyrkan så måste man faktiskt följa reglerna som finns där.
    En vigsel är en gudstjänst, och alla är välkomna dit även främlingar man aldrig träffat. Och eftersom det är en gudstjänst som är öppen för alla (man får inte stänga någon ute därifrån) så måste det också följa vissa vedertagna former.

Många präster kan böja sig för en hel del önskemål. Men det är ingenting man kan styra som man vill.
    Så alla kommentarer om att "det är er dag - ni bestämmer" det kan ni glömma.
    Det är prästen som bestämmer, och det gör han /hon baserat på kyrkans regler och traditioner. Och om man inte gillar det så får man ordna en annan vigselförrättare och gifta sig någon annan stans än i kyrkan.
    Punkt slut... 
    Kan bara hålla med. Det är nog många som inte tänker på/inser att detta är öppet för alla.
    Jag tror inte att församlingens medlemmar skulle uppskatta detta om de kom dit för att närvara...
  • Anneli256

Det verkar vara många som missat att jag faktiskt skrev att d givetvis måste vara i samråd med kyrkan o inte något som  uppfattas som kränkande....jag ville ha konstruktiv kritk.. positiv som negativ.. inte fingerpekande o moralpredikningar. Som jag skrev tiidgare jag är varken dum eller vill vanära kyrkan.. utan detta var med tanke på hur inbjudan är utformad.. ett litet skämt...o visst hade jag själv betänkligheter när det gällde min tanke annars hade jag aldrig ställt frågan.. Men att det skulle väck så mycket ilska det trodde jag aldrig.. o Vad är det som säger att man inte kan följa kyrkans regler även om man har lite mer lättsam stämning.. Nu ska vi inte ha detta eftersom sambon vill ha det traditionella... men jag kommer definitivt att prata med prästen när det är dax för vårt samtal.. om hur dom hade sett på det. Jag tror att många svenskar är så jäkla stela och traditionsbundna.. att dom inte kan se utanför boxen.. bara se i Amerika tex.. med gospel musik osv.. där finns d stämning i kyrkan.. dom är ofta djupt troende.. dom vanhelgar inte kyrkan o gud för att dom livar upp stämningen...

• Chicita

Ilska? Nej någon ilska ser jag inte här.
    Och menar du mig så är jag defenitivt inte arg. Jag vände mig inte ens till dig med mitt sista inlägg, utan till de som säger att "det är din dag gör vad du vill" eftersom man faktiskt inte får göra vad man vill i kyrkan, som du också säger...

Jag gav dig lite förslag på andra saker att göra i kyrkan som kanske skulle vara oväntade och spexiga men inte teateraktiga. Det står i mitt första inlägg...

För mig är det skillnad på lättsam stämning och att göra teater av det hela.
    Vi hade ju medeltidstema, men det ända vi "ändrade" var att prästen läste Fader vår på Latin. Hon föreslog själv att hon skulle sjunga någon hymn på latin också, och hon valde att sjunga förbönen istället för att läsa den.

Jag vet inte vad du förväntade dig för kritik. Men du frågade ju faktiskt om det var fel tillfälle och vad folk tycker om det. Och du har ju fått svar på frågan. Även om svaren kanske inte var vad du ville ha.

• förlovadflicka

Jag tror anledningen till att folk kan verka arga är för att när man gör något sådant vanhelgar man något som jag tror att alla på den här sidan tycker är heligt, äktenskapet, oavsett om man är troende eller ej. Men jag är inte arg ;)

• goyan
    Chicita skrev 2011-12-01 09:01:34 följande:

Ilska? Nej någon ilska ser jag inte här.
    Och menar du mig så är jag defenitivt inte arg. Jag vände mig inte ens till dig med mitt sista inlägg, utan till de som säger att "det är din dag gör vad du vill" eftersom man faktiskt inte får göra vad man vill i kyrkan, som du också säger...

Vi menar ju självklart att man får göra vad man vill, men i samråd med vad prästen/kyrkan accepterar. Dvs. att man verkligen inte behöver lyssna på allas moralpredikningar om hur fel det är med spex, då alla inte tycker likadant. Jag vet många som spexat i kyrkan och deras spex har varit helt okej för prästen/kyrkan.

Jag får ett väldigt negativt intryck av ditt inlägg och det är ju synd.
  • Dejli

Jag upprepar det många sagt här inne... traditionellt/högtidligt behöver inte betyda tråkigt. När en vän till mig gifte sig spelade de en hårdrockslåt som utgångslåt. På ett annat bröllop höll prästen ett litet roligt tal om vikten av att hålla sams i nöd och lust samt gav bruden ett par blommiga boxningshandskar att bruka i nöd (det var brudgummen som styrt upp det, hans numera fru har ganska hett temperament).

När jag konfirmerade mig för många år sedan var redovisningen i form av en liten teaterpjäs, och i den sparkades det t o m fotboll med prästen i vår stora medeltidskyrka till ljudet av tysk syntpop (jag minns dock inte syftet med detta riktigt)...

Utomlands kanske stämningen är lite lättare i vissa fall, men det är den faktiskt i väldigt många svenska kyrkor också. Både i svenska kyrkan, men kanske särskilt i många lite mer ungdomliga frikyrkor. Jag själv räknar mig som "tvivlare", inte direkt troende men jag kan inte direkt säga att jag inte tror på något heller. Jag tror på något, och för många är detta "något" en gud. Men framförallt så uppskattar jag de traditioner som omger våra kristna högtider och finner ett lugn i att "så har det alltid varit".

Att skoja bort det lilla heliga vi har kvar i våra traditioner, såsom äktenskapet (för mig är det heligt, oavsett om man är kyrkligt eller borgerligt gifta), tycker jag är synd och skam och  inget som bör uppmuntras. Man kan skoja till mycket runtomkring det och göra roligheter om det mesta, men just vigselakten tycker jag inte är något man ska ta så lätt på (vilket, återigen, inte måste innebära att det ska tråkigt, men det ska vara respektfullt). Tar man inte det hela mer allvarligt än så, då undrar jag varför man gifter sig öht. Om det bara är av juridiska skäl, gå och signera ett papper i stadshuset...

Ilska kan jag verkligen inte se någon visa, bara starka åsikter i en fråga där du bad om andras dito. Som du säger så anade du varthän det skulle barka, annars hade du ju inte ställt frågan om det var självklart att det vore okej. De flesta är ju härinne för att äktenskap och giftermål är något som är viktigt för dem, och då får du också räkna med att folk har starka åsikter om något som är synnerligen oortodoxt och för somliga t o m stötande.

• MrsT2011
    joråsåatt skrev 2011-11-30 20:16:09 följande:
    Vill bara säga att jag skrattade lite för mig själv när jag läste din idé :) Fick en bild av Mia och Klara i huvudet när de dansar in längs altargången "fresterskan" till den där gamla sagostundsmelodin, vad den nu heter. Haha, kul hade jag tyckt!! (ska tilläggas att jag alltid skäms på kyrkliga bröllop just för att det är så högtravande och lite fånigt... Jag vet ingen som gift sig i kyrkan som verkligen känner att de ingått i ett äktenskap med gud. Jag måste alltid tänka på annat när den biten kommer).

Så, ja, jag hade gillat det!!
    goyan skrev 2011-11-30 20:34:42 följande:
    Haha, jag hade också gillat det! Det är ert bröllop, så det är ni som bestämmer. Bara för att det är spexigt betyder det inte att man inte är respektfull. Många gifter sig i kyrkan p.g.a. tradition, inte för att de är troende och vill ingå ett äktenskap med gud. Dessutom tycker många (inklusive jag) att traditionella vigslar i kyrkan oftast är tråkiga.
    Men var får ni allt ifrån? Kyrklig vigsel har aldrig någonsin symboliserat att man "ingår äktenskap med gud". Man ingår äktenskap med varandra, och gud välsignar detta heliga förbund mellan två människor.
  • MrsT2011
    Anneli256 skrev 2011-12-01 08:10:12 följande:
    Det verkar vara många som missat att jag faktiskt skrev att d givetvis måste vara i samråd med kyrkan o inte något som  uppfattas som kränkande....jag ville ha konstruktiv kritk.. positiv som negativ.. inte fingerpekande o moralpredikningar. Som jag skrev tiidgare jag är varken dum eller vill vanära kyrkan.. utan detta var med tanke på hur inbjudan är utformad.. ett litet skämt...o visst hade jag själv betänkligheter när det gällde min tanke annars hade jag aldrig ställt frågan.. Men att det skulle väck så mycket ilska det trodde jag aldrig.. o Vad är det som säger att man inte kan följa kyrkans regler även om man har lite mer lättsam stämning.. Nu ska vi inte ha detta eftersom sambon vill ha det traditionella... men jag kommer definitivt att prata med prästen när det är dax för vårt samtal.. om hur dom hade sett på det. Jag tror att många svenskar är så jäkla stela och traditionsbundna.. att dom inte kan se utanför boxen.. bara se i Amerika tex.. med gospel musik osv.. där finns d stämning i kyrkan.. dom är ofta djupt troende.. dom vanhelgar inte kyrkan o gud för att dom livar upp stämningen...
    Ganska intressant att du hela tiden skryter om att du minsann inte är som alla andra, men när vi som ÄR som alla andra (and proud of it!) har synpunkter på dina knäppa idéer, då blir du sur.
Svar på tråden är min humor för sjuk..???