• Anneli256

är min humor för sjuk..???

Jag har lite konstig humor.. tycker om att spexa till det lite och gärna chockera..Skrattande När jag pratade med min maid of honour igår så sa hon.. Jag kan liksom inte bara tänka att du går in vanligt så där.. fint utan jag kan se framför mig hur du hjular och slår volter när du går in... vi skrattade åt det.. Just den saken är en fysisk omöjlighet..längesen jag klarade av något sånt . 
    Men givetvis så började mina tankar mala.. Resultatet blev tanken på att någon klär sig i en trasig.. smutsig.. ful typ brudklänning.. har slöja som är heltäckande över ansiktet.. övriga brudföljet är som d är tänkt.. Min m2b kommer att stå där framme.. o vänta med sin bestman.. När dörren öppnas så spelas d fin musik till en början.. o efter en liten stund så övergår detta i något annat.. kanske falskt.. eller ja.. kanske något som inte alls passar.. givetvis inte kränkande på något sätt då d är ett bröllop i kyrka... När "brudföljet" kommit halvvägs in ung ( liten kyrka) så ska  vår värdinna resa sig upp helt bestört.. och utropa..nej nej.. d blev fel.. Min M2B ska hålla armen för ansiktet o se helt förkrossad ut.. Värdinnan rusar ut i kyrkogången.. o liksom puttar ut brudföljet och stänger dörrarna.. När lugnet lägger sig så ska jag ta den "falska" brudens plats och det ska bli så romantiskt o ljuvligt som det kan bli på ett bröllop med solosång osv... Jag funderar över.. är detta fel tillfälle? Folk vet hur jag är.. dom vet att jag har lite sjuka saker för mig.. som min ena son sa när jag fråga honom.. Var får du allt ifrån mamma? ( han är 20) Tar gärna emot lite input.. vad tycker ni..???

• Svar på tråden är min humor för sjuk..???
  • Chicita
    goyan skrev 2011-12-01 09:46:46 följande:
    Vi menar ju självklart att man får göra vad man vill, men i samråd med vad prästen/kyrkan accepterar. Dvs. att man verkligen inte behöver lyssna på allas moralpredikningar om hur fel det är med spex, då alla inte tycker likadant. Jag vet många som spexat i kyrkan och deras spex har varit helt okej för prästen/kyrkan.

Jag får ett väldigt negativt intryck av ditt inlägg och det är ju synd.
    Då läser du in mer i inlägget än vad jag skrev.
    Jag får däremot intrycket att du tycker att kyrkan är en lekplats som man får göra som man vill i eftersom du inte skriver att det är i samråd med präst, utan "gör som du vill det är din dag".

Någon moralpredikan har jag dock inte kommit med. Utan jag har till och med föreslagit andra spex.

Läser man mellan raderna så kan man få saker till vad man vill.
    Frågar man efter åsikter så ska man ju inte bli sur om man får sådana heller även om dom inte är vad man hade hoppats på.
  • Dejli
    MrsT2011 skrev 2011-12-01 10:12:30 följande:
    goyan skrev 2011-11-30 20:34:42 följande:
    Haha, jag hade också gillat det! Det är ert bröllop, så det är ni som bestämmer. Bara för att det är spexigt betyder det inte att man inte är respektfull. Många gifter sig i kyrkan p.g.a. tradition, inte för att de är troende och vill ingå ett äktenskap med gud. Dessutom tycker många (inklusive jag) att traditionella vigslar i kyrkan oftast är tråkiga.
    Men var får ni allt ifrån? Kyrklig vigsel har aldrig någonsin symboliserat att man "ingår äktenskap med gud". Man ingår äktenskap med varandra, och gud välsignar detta heliga förbund mellan två människor.
    Ja, här kan man läsa det som prästen läser: www.svenskakyrkan.se/default.aspx och jag kan då inte se att man ingår något äktenskap med någon annan än sin mänskliga partner... däremot inför Gud, och ska man gifta sig i kyrkan så behöver man ju vara okej med detta. Annars ska man inte gifta sig där...

"Ni har nu ingått äktenskap med varandra
    och bekräftat detta inför Gud
    och denna församling (dessa vittnen)."
  • MrsT2011
    Dejli skrev 2011-12-01 09:53:33 följande:
    Att skoja bort det lilla heliga vi har kvar i våra traditioner, såsom äktenskapet (för mig är det heligt, oavsett om man är kyrkligt eller borgerligt gifta), tycker jag är synd och skam och  inget som bör uppmuntras. Man kan skoja till mycket runtomkring det och göra roligheter om det mesta, men just vigselakten tycker jag inte är något man ska ta så lätt på (vilket, återigen, inte måste innebära att det ska tråkigt, men det ska vara respektfullt). Tar man inte det hela mer allvarligt än så, då undrar jag varför man gifter sig öht. Om det bara är av juridiska skäl, gå och signera ett papper i stadshuset...

Ilska kan jag verkligen inte se någon visa, bara starka åsikter i en fråga där du bad om andras dito. Som du säger så anade du varthän det skulle barka, annars hade du ju inte ställt frågan om det var självklart att det vore okej. De flesta är ju härinne för att äktenskap och giftermål är något som är viktigt för dem, och då får du också räkna med att folk har starka åsikter om något som är synnerligen oortodoxt och för somliga t o m stötande.
    Håller med om vartenda ord, bra formulerat!
  • goyan

Med det menade jag att det är dem som bestämmer över om de vill ha ett traditionellt bröllop eller ett med spexinslag. Jag menade INTE att de får göra vad de vill, springa nakna och ha en eldshow i kyrkan.

• Chicita
    goyan skrev 2011-12-01 10:25:56 följande:
    Med det menade jag att det är dem som bestämmer över om de vill ha ett traditionellt bröllop eller ett med spexinslag. Jag menade INTE att de får göra vad de vill, springa nakna och ha en eldshow i kyrkan.
    Då har vi rett ut det och behöver inte älta det något mer nu Glad
  • Trivia
    förlovadflicka skrev 2011-12-01 09:26:52 följande:
    Jag tror anledningen till att folk kan verka arga är för att när man gör något sådant vanhelgar man något som jag tror att alla på den här sidan tycker är heligt, äktenskapet, oavsett om man är troende eller ej. Men jag är inte arg ;)
    Det måste väl ändå vara en tolkningsfråga? Om man vanhelgar eller inte.
    Dejli skrev 2011-12-01 09:53:33 följande:
    Att skoja bort det lilla heliga vi har kvar i våra traditioner, såsom äktenskapet (för mig är det heligt, oavsett om man är kyrkligt eller borgerligt gifta), tycker jag är synd och skam och  inget som bör uppmuntras. Man kan skoja till mycket runtomkring det och göra roligheter om det mesta, men just vigselakten tycker jag inte är något man ska ta så lätt på (vilket, återigen, inte måste innebära att det ska tråkigt, men det ska vara respektfullt). Tar man inte det hela mer allvarligt än så, då undrar jag varför man gifter sig öht. Om det bara är av juridiska skäl, gå och signera ett papper i stadshuset...
    Fast vigselakten har ju TS aldrig tänkt spexa till....
  • MrsT2011
    Trivia skrev 2011-12-01 11:15:00 följande:
    Fast vigselakten har ju TS aldrig tänkt spexa till....
    Det är ju precis det hela trådstarten handlar om?
  • Trivia

OKej...då kanske jag missupfattat det hela. Jag trodde att själva vigselakten var då du står framme vid prästen och avger dina löften osv...

• MrsT2011
    Trivia skrev 2011-12-01 11:35:43 följande:
    OKej...då kanske jag missupfattat det hela. Jag trodde att själva vigselakten var då du står framme vid prästen och avger dina löften osv...
    Den aspekten tycker inte jag spelar någon roll. Vigselakten ingår i en vigsel-gudstjänst som man inte spexar till hur som helst. Jag fattar inte varför det är så viktigt att tramsa till det just där och då. Man har väl hela kvällen på sig??
  • Trivia

MrsT2011 skrev 2011-12-01 11:40:02 följande:

Den aspekten tycker inte jag spelar någon roll. Vigselakten ingår i en vigsel-gudstjänst som man inte spexar till hur som helst. Jag fattar inte varför det är så viktigt att tramsa till det just där och då. Man har väl hela kvällen på sig??
    Jag tycker absolut att det spelar roll och är stor skillnad på att spexa till t.ex ingången eller utgången och att spexa till den del där du faktiskt lovar din älskade trohet i nöd och lust.
    Att till exempel låtsas ha tappat bort eller glömt ringer eller att skämta till det och säga nej istället för ja är absolut respektlöst i mina ögon. Men att bugga eller valsa in i kyrkan tillsammans med din blivande är det inte i mina ögon.
    Nej man spexar inte till det hur som helst...men frågan är väl vad som är att tramsa och inte...
  • MrsT2011
    Trivia skrev 2011-12-01 12:40:21 följande:
    MrsT2011 skrev 2011-12-01 11:40:02 följande:Jag tycker absolut att det spelar roll och är stor skillnad på att spexa till t.ex ingången eller utgången och att spexa till den del där du faktiskt lovar din älskade trohet i nöd och lust.
    Att till exempel låtsas ha tappat bort eller glömt ringer eller att skämta till det och säga nej istället för ja är absolut respektlöst i mina ögon. Men att bugga eller valsa in i kyrkan tillsammans med din blivande är det inte i mina ögon.
    Nej man spexar inte till det hur som helst...men frågan är väl vad som är att tramsa och inte...
    Jag håller helt enkelt inte med dig. Det blir enligt min åsikt alltid tramsigt, fnissigt och med fokus på helt fel saker när man inkluderar spex i en vigselgudstjänst.
  • Nudax

Nu blir det såhär fånigt tjaffsigt igen som det bara kan bli på BT. Herregud människor, slappna av! =D

• RogerJenny
    Nudax skrev 2011-12-01 13:43:04 följande:
    Nu blir det såhär fånigt tjaffsigt igen som det bara kan bli på BT. Herregud människor, slappna av! =D
    Håller fullkomligt med dig Nudax, slappna av!Flört
  • Trivia
    MrsT2011 skrev 2011-12-01 13:38:19 följande:
    Jag håller helt enkelt inte med dig. Det blir enligt min åsikt alltid tramsigt, fnissigt och med fokus på helt fel saker när man inkluderar spex i en vigselgudstjänst.
    Nej det behöver du ju inte heller. =)
    Jag menar inte att alla måste tycka att det är okej. Jag kan förstå er tanke också.
    Va?
  • Dejli
    Haha, jag kan nog komma med exempel på MÅNGA andra tjaffsiga forum. Familjeliv t ex...

Jag tycker att det är en intressant diskussion på en relativt vuxen nivå, även om inte alla håller med varandra...
  • förlovadflicka

Trivia: ja, det kan man ju kalla tolkningsfråga, eller tolkning, snarare att man upplever det olika. Men jag menade mer att det är därför folk blir upprörda :)

• knyttan

Hihi, jag skrattade när jag läste trådstarten, tyckte att det var en rolig idé.... Med betoning på idé, och dem måste man ju inte alltid göra till verklighet... Som en hel del andra har påpekat så blir det kanske lite too much att göra detta i kyrkan. Men finns det ingen möjlighet att ni kan göra något spexigt och galet sen på festen? Att din man kommer in med "fel" brud i festsalen eller något? Stor förvirring! Alla måste hjälpas åt att leta! osv

• Sarkastisk ljubicica

Jag tycker att du ska göra som du själv känner är bäst, lita på din magkänsla (den brukar inte ljuga)! Diskutera med din fästman och med kyrkan, anser de att det är ok och skoj, så varför inte? Det är er dag. Det man INTE vill är att efteråt känna att jag borde/borde inte gjort det. Ert bröllop ska kännas som att "detta är vi, det förmedlar vem vi är och vad vi vill ha ut av vårt bröllop". Ett råd som jag fick och som hjälpte mig mycket var att tänka på vilken känsla vi ville förmedla till gästerna och oss själva (typ. vi helst ville att hur gästerna ska komma ihåg bröllopet) med vårt bröllop och sedan planera efter det. Vi ville ex. också spexa till vårt bröllop lite, men ju mer vi tänkte på det insåg vi att det inte riktigt var "vi" (magkänslan sa att det inte riktigt var rätt för oss) och att vi ville ha ett traditionellt bröllop, så då avstod vi från spexet.

• Strawberry

Att spexa är roligt och är du en sådan person så är det klart du ska hitta på något kul och udda på din bröllopsdag MEN personligen har jag väldigt svårt för din plan. Jag anser inte att den typen av skämt hör hemma i en kyrka och speciellt inte under en vigsel. Det finns ju så mycket annat du kan hitta på, i samband med exemplevis middagen. Tvivlar även starkt på att prästen skulle tycka det var okej..

Svar på tråden är min humor för sjuk..???