• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Ni som skriver inbjudan på engelska, hur tänker ni när det gäller texten? Har lite "panik" och kommer bara på jätte formella sätt att skriva på (vi vill ha det lite mer avslappnat, fast ändå inte helt casual) Svårt! 

pulmonate: har du hunnit få fram bilder på klänningen än? :)  

• Naive
    lepaus skrev 2012-01-18 09:14:57 följande:
    Haft jättesvårt att bestämma oss för text på inbjudningskorten, men nu tror jag att vi har bestämt oss :) 

"Dear Name & Name 

You are cordially invited
    to celebrate the marriage of

Me
    &
    m2b

xxx Church, Sweden
    Saturday 4 August 2012
    at five o’clock

The ceremony is followed by a reception at xxx"

Kan kolla om jag har kvar våra andra textförslag på engelska, men nu måste jag rusa till jobbet tyvärr :( 
    Tack för hjälpen! Om du hittar fler förslag så får du gärna höra av dig med dem med! :) Ha en bra dag på jobbet! 
  • Naive

lepaus: PRECIS det jag har letat efter, men inte trott det fanns! Tack så himla mycket för hjälpen! Nu ska här skrivas inbjudan... :) 

• Naive

Hittade mina skor på (jätte) rea idag! Helt fantastiska, silvriga slingbacks med hööög klack, precis som jag föreställt mig! Kommer även att beställa min klänning imorgon, och hoppas på att den är lika bra som jag föreställt mig den med... Fingers crossed! 

• Naive
    FarAway skrev 2012-01-30 12:46:26 följande:
    @pulmonate: italienare är ju katolska, vad trodde du? :D

vi fick alla information vi behövde på svenska ambassadens websida (ok, ringde nog oxo en eller två gånger). De har ganska bra koll om vad som behövs... de fixar också äktenskapscertifikat på tyska åt oss!
    Ja, konsulatet och ambassaden blir min "go-to" när det gäller det byreåkratiska också... Försökte få reda på hur vi skulle göra från Skatteverket i Sverige, men personen jag talade med hade verkligen ingen aning, utan läste upp typ precis det som står på webbsidan. Det kändes för övrigt jättekul att betala för det telefonsamtalet.... *sheesh* 
  • Naive
    pulmonate skrev 2012-03-01 23:10:18 följande:
    Måste man inte få hindersprövningen ifrån Sverige trots att man gifter sig utomlands? Hur valde ni Kuba? Vad synd att folk inte kan komma, men jag förstår att det inte är så lätt när det är långt borta.
    Här fungerar det ialla fall så, att vi måste få ett Äktenskapscertifikat från ambassaden. För det finns det en blankett (antagligen samma eller liknande den som är för hinderprövningen), plus personbevis (frrån skatteverket i swe), kopia av passet, samt att man här behöver en bevis att man är skriven här. 

I och med EU så kan det säkert vara annorlunda i Italien.... Ring ambassaden och fråga, de verkar veta bäst! 
  • Naive

Nu har jag satt igång med pappers-kriget ordentligt... Det är lite svårt att hålla reda på allt när man har flera länders lagar och regler att beakta! Så jag hoppas bara att det blir rät tillslut. :-/

Har även preliminär-bokat datum för att "skriva på kontraktet", alltså den obligatoriska borgerliga vigseln i detta land. Bekräftat blir datumet först när vi har gett dem alla papper och "ansökan" gått genom. Gotta love the Swiss!  

Har även hittat klänning till den vigseln, hittade en perfekt på Massimo Dutti! Annars väntar jag febrilt på nyheter angående min Kinaklänning till det "riktiga" bröllopet....

In other news, vet nån hur man ska göra med namn byte när man är svensk men bor utomlands? Alltså, man kan ju välja att namnet förljer svensk eller lokal lag. Jag vill ha mitt nuvarande efternamn som mellannamn och min M2B's efternamn som, ja, efternamn. Hur går man då till väga?  

• Naive
    pulmonate skrev 2012-03-19 16:44:27 följande:
    Det är så interessant att följa dessa forumen. Jag har inte alls satt mig in i allt som kan tänkas behövas till bröllopet än. Måste ta tag i det! Jag ska hem till Sverige om 10 dagar så det hade varit bra o veta om jag behöver något därifrån så att jag slipper åka till ambassaden.

Men hur gör ni? Ska ni ha en borglig vigsel och sen ett symboliskt bröllop? Eller varför skriver ni på först?

Namnbyte...ja du!? Jag vill förmodligen också ta min killes efternamn men hur man går till väga vet jag inte. Men det måste ju göras i landet där man bor och är skriven. Man gör väl ansökan innan vigseln och sen går det typ egenom när man väl gifter sig. Men exakt hur det funkar vet jag inte. Sen måste man väl berätta det för Sverige  

Jag har också köpt en klänning som jag ska ha dagen innan vigseln. Den påminner lite om min bröllopsklänning fast kort. Jätte nöjd. Och jag älskar allt i spets som är i mode just nu! 
    Skorna har jag också köpt online, och ja, bröllopsklänningen också på Milly Bridal. 
    Hur längesen var det du beställde, Naive?
    Nej du, det är en himla djungel det här med papper fram och tillbaka... Hoppas bara att detblir rätt tillslut! :) För att inte tala om det här med namn! 

Ja, här måste man ha en borgerlig vigsel, som är tillåten på ett fåtal platser i stan (rådhuset är ett utav dem), vilket inte är jätteromantiskt (och man får bara plats runt 30 gäster). Så i princip om man vill fira, måste man organisera två bröllop, ett borgerligt och ett "symboliskt/party"  

Jag beställde från Milly i slutet av januari. 6 veckor sa Lily att det skulle ta (vilket var förra veckan), men har inte hört mycket förutom en kort fråga jag hade för ca 2-3 veckor sen. Då sa hon att allt var ok och att det skulle bli klart i tid. Kanske man räknar veckor annorlunda i Kina...? Inte väldigt insatt på det. Men men, den kommer nog tillslut. Jag är bara glad att jag beställde med god tidsmarginal. 
  • Naive
    FarAway skrev 2012-03-20 11:10:28 följande:
    Även om man MÅSTE typ giftar sig borgerligt, så betyder det ju inte att det är själva bröllopet! vi kommer inte att bytta ringar och för mig är det kyrkan som gäller - dvs den "riktiga" vigseln äger um en vecka senare (incl. ringarna, vit klänning osv). Standesamt är bara en organisatorisk grej var man underteckar några dokumenter...
    Nej, jag ser det precis likadant som du. Vårt vigseldatum i min hjärna kommer vara 14.09.2012, även om vi skriver under kontraktet två dagar tidigare. Men det är den 14e vi byter ringar, jag har min "riktiga" klänning på mig, vi har middag och festen... 
  • Naive
    pulmonate skrev 2012-03-21 09:37:00 följande:
    Aha, men då är det likt Italien. Vi hade först tänkt göra så också att bara gifta sig i rådhuset (alltså skriva på det officiella) och sen göra ett symboliskt bröllop framför alla vänner med hela faderullan. Det positiva med att göra så är ju att man egentligen redan är gift (på papper) och kan utforma bröllopet precis hur man vill, det kan vara en vän som håller i det, mm. 

MEN, sen fick vi reda på att vissa kulturställen i Italien har rätten att ha viglsar. Bl.a. slottet där vi kommer att ha vårt. Det är en alldeles speciell plats och vi är så nöjda med det! Desutom pratade vi med borgmästaren som sa att han kan även ge en delegation till en av våra vänner så att de kan hålla i vigseln! Där finns ju vissa saker man måste säga under vigseln, tex. läsa upp "vigsellagen" och att vi båda säger "ja", men sen kan man även lägga till lite moment som man själv tycker. Till exempel vill vi gärna läsa upp "vows" till varandra, och att några av våra närmaste kanske läser upp nån dikt. 
    Detta tyckte vi blev aldeles perfekt. Själva planeringen av vigseln mer i detalj börjar snart. Ska bli så kul! :) 
    Härligt hur det fingerade för er! Italien är kanske lite lättare att kompromissa med när det gäller regler än Schweiz... Men kul att det fixade sig så! Det låter helt fantastiskt. 

Jag ska också börja planera vigseln snart (så snart inbjudningarna gått ut....). Eftersom det inte är någon officiell vigsel så får vi ju ha med lite vad vi vill. Men det ska ju kännas som på "riktigt" så alla klassiker kommer nog vara med. Det är ju nu det börjar bli riktigt spännande med planeringen, förut har det ju varit mycket att bara kolla runt och försöka bestämma sig, men nu är det ju beställningar som ska in etc! Yay! 
Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012