Inlägg från: pulmonate |Visa alla inlägg
  • pulmonate

    "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

    Hej hej!
    Ja jag är också en utlandsvensk. Bor i norra Italien (inte såå långt ifrån Zurich egentligen.. 4 h). Har bott här i 7 år. M2B är italienare, fast vi träffades i Sverige när han gjorde Erasmus.
    När gifter ni er?
    För oss är det Augusti som gäller. 

  • pulmonate

    Hej hej!
    Ja det var ju ganska nära för oss då. VI gifter oss den 18e augusti.
    Vad menar du med ceremonellt? 
    Ja om man vill till exempel gifta sig utomhus måste man först gå till rådhuset och skriva på papprena och göra den officiella giftermålet. Men det finns vissa ställen som är "välsignigade" som man kan gifta sig borgeligt på: till exempel slott, borgar och andra kulturbyggnader. 
    Själv ska vi gifta oss på ett slott. Det kostar lite mer än att gifta sig i rådhus men samtidigt ungefär lika mycket som att gifta sig i kyrkan (där man väntas ge ett "bidrag").

    Vad har ni bokat för lokal? Är det många som kommer ifrån Sverige? 

  • pulmonate

    Hej!
    Innan vi hittade det här slottet tyckte vi ändå det var helt ok att gifta sig borgligt i ett tråkigt rådhus någonstans o sen göra ett symboliskt bröllop som är jätte vackert var man än vill. Det ger en mer frihet och är ofta billigare att göra så. Giftemål i rådhus är ju ofta gratis, och ett symboliskt bröllop kan se ut precis hur ni vill (för ni är ju faktiskt redan gifta). Det kan hållas av en nära vän och ni kan utforma det hur ni vill. Då kanske ni kan göra det i en fin trädgård, vid sjön på en brygga, ett litet torg som ser ut över sjön, eller vad som helst egentligen

    Vi ska också gifta oss vid en sjö Slottet ligger i Malcesine på Lago di Garda. Det är så himla vackert så jag är jätte nöjd. Det är så kul med italien att man kan få ett sånt fint bröllop för att dom har så många möjligheter! *me love*

    Vi har bokat och betalat handpenning för slottet och restaurangen . Klänningen är beställd och kommer i mitten på Januari...Fotograf bestämd (kompis) uhm.. dekorationer, blommor,mm. är  uttänkta men inget är inköpt. Inbjudningarna jobbar jag på och ska nog skickas ut tidigt..till jul kanske! Det blir inga save the date, utan inbjudningen direkt. Jobbar på en hemsida för att ge mer info.. 

    Frisör har jag inte letat efter än. Det måste man ha men sminkös vet jag inte om jag tar... beror på kostnaden. Hade man haft råd hade man ju gärna att hon skulle fixa både mitt och tärnornas, mammornas hår. 

    Vi pratade lite grann att vi skulle ta en tur till Zurich snart. 4 timmar är ju ok.

    Var kommer resten av era släktingar och vänner ifrån? 
     

  • pulmonate

    Vad roligt att vi alla har internationella bröllop!! Alltså även att alla gästerna kommer lite överallt ifrån. Jag är hälften Aussie, så halva min släkt kommer att komma ifrån Australien. Sen är det släkt och vänner som kommer ifrån USA, England, UAE, Qatar, mm. Men de flesta är ändå Italienare (1/2 av gästerna) och svenskar (25% kanske). 

    FarAway, oj vad långt ni kommit i planeringen! Vad duktiga ni är! :)

    Japp ni kan titta i min blogg: http://pulmonate.blogspot.com/
    Där finns lite. Tyvärr är inte själva "bröllops sidan" uppe än där mer specifik info finns. Men på blogen finns inspirationsbilder, bilder på slottet där vi gifter oss, mm. 
    Till exempel finns vår restaurang här i detta inlägget: http://pulmonate.blogspot.com/2011/11/wedding-inspiration-restaurant.html
    och slottet här: http://pulmonate.blogspot.com/2011/10/wedding-inspiration-castello-scaligero.html

    Hoppas ni gillar det :) 

  • pulmonate

    Vilken tur att ni bor i samma stad! Hade inte varit helt fel o ha någon svenska att utbyta ideer med!
    Jag har beställt min klänning online. Det är ifrån Millys bridal. Det är en klänning jag har satt ihop av 3 olika favisklänningar, skickade iväg bilden osv. Den kostade sammanlagt 368 dollar med frakt vilket är ungefär  2500 kr. Jag provade lite klänningar i butik innan så att jag visste att den sortens modell passade. 
    Ska få klänningen i mitten på Januari så jag kan fortfarande inte uttala mig om resultatet, men jag håller tummarna! :) Milly Bridal har ju fått väldigt bra omdömme från andra här på BT.

    Jag undrar om spriten är billigare i Tyskland jämfört med här i Italien? Hur kan man kolla priserna i Tyskland? Är det fortfarande typ Bordershop som gäller? Det kanske får bli en tur i så fall!

    Ja vi har tur med lokalerna som vi har hittat! Det känns som en dröm som dessutom inte är såå svårt att hitta här! Det blir ett litet princessbröllop :)
     Kramar på er!

  • pulmonate

    Mmm, jag undrar hur mycket billigare det är. T.ex. kostar en 75cl Absolut Vodka ca 10 euro här. Vin kan man hitta hur billigt som helst fr. 1,20 euro men man kanske inte har det allra billigaste på sitt bröllop. Vin kommer vara inkluderat under maten. Undrar om de haft svenska gäster förr...så får de se hur mycket vi kan dricka! haha

    Och sen, hur ska man veta hur mycket sprit att köpa till Open Bar?? Man vill ju inte att spriten ska ta slut!
     

  • pulmonate
    Naive skrev 2011-12-02 13:17:00 följande:
    Ah, hittade "min" klänning i går!! Men den är alldeles för dyr... Så nu är jag JÄTTESPÄND på hur din klänning ser ut, pulmonate! 
    Heheh! Vad hittade du för klänning? Men beställ den hos Milly! Det är värt att chansa!! Du får alltså en klänning för under 2500kr inkl. frakt. Skulle den inte bli 100% bra så sälj den! Du kan säkert få samma summa! 
    Jag kan inte vänta på att min blir klar. Januari verkar ta lång tid på sig att komma!

    Visa vad du vill ha för klänning då!! *spännande* 
  • pulmonate
    Naive skrev 2011-12-02 20:36:45 följande:
    Cymbeline Farandole... Den sitter verkligen perfekt. Shame about the price, liksom... 

    Du tror alltså att Milly kan fixa det? Ska ta och skicka iväg ett mail och fråga, kan ju löna sig! 


    Den var riktigt snygg!! Häftig! 
    Om du kontaktar dem så skicka med så många bilder du har! Särskillt om du har detaljer. Det är ju en ganska komplicerad klänning, så man kanske inte ska förvänta sig fööör mycket. Men skriva till dem kan man ju alltid göra! Det brukar ta 3månader från när du beställer tills att du får hem den. De görs efter dina mått. 

    Vad kostar den äkta? (Vill jag veta?? ). Det enda jag inte gillade med den är att den verkar lite genomskinlig...är den verkligen det? Jag hade nog haft en underkjol i så fall. 

    Åh, jag vill gifta mig NU!
  • pulmonate

    Tänkte på en sak...
    Nästa jul är vi GIFTA!! HjärtaSolig  Börjar precis fatta det nu! hehe!

    Ja det blir ju en kostnad för de internationella gästerna. Förhoppningsvis ser dom det som en semester och inte bara som en utgift. Det blir nog att vi skickar ut inbjudningarna i Januari istället. När ska ni ha som RSVP? Med tanke att folk måste boka flyg mm.  Vi har även kontaktat ett hotell som ger oss rabbatt, men då måste alla boka inom ett visst datum för att få rabbatt...Man kanske ska säga till folk att boka nu även om de inte är 100% och sen eventuellt avboka. Annars blir det ju onödigt dyrt för dem. 
    Jag vet inte hur långt innan restaurangen måste veta 100% hur många som kommer. Vad har era sagt? Logiskt sätt borde det ju inte göra så stor skillnad om det är 80 eller 90 om de inte redan hunnit inhandla maten, eller?

    Kram 

  • pulmonate

    Jag försöker också att hitta en bra hotelldeal till våra gäster men det har inte gått såå bra än kan jag ju säga. Fick ett förslag ifrån restaurangen vi ska vara på. Han sa lixom "han är min polare...oroa er inte..jag ska snacka med honom"... Jag får ett email av hotellägaren där det står "Här är vår allra bästa offert för era gäster"..och ger oss priser som är HÖGRE än priserna som står på deras hemsida!! Men skojar dom med mig?? Det var ett tag sen och har inte ens svarat på emailet. Vet inte hur man egentligen ska säga "du är dum i huvudet" på ett fint sätt! 
    Ska iaf fråga på ett annat hotell som ligger precis brevid och säger nog att jag ska ordna en konferans eller något så att jag inte nämner ordet "bröllop". Bröllop = +200% känns det som!

    Just vin har vi inkluderat i middagspriset, men det är ju bra att vi kan ha med egen sprit. För att övertyga honom sa jag "min morbror gör sin egen vodka"..men vad ska jag ha med mig...Absolut? ahhahaah. Ja det är min morbror det...ahhaha NOT!

    Vad duktig du är Princessan som redan får ut dina inbjudningar! Ja visst blir det många extra utgifter. Till och med en sån grej som frimärke som man inte tänker på. Ja 7kr x 100 det är 700 spänn d.  Jag tänkte på en sån grej som frisör och sminkös... dyrt är det! De har sagt 950 euro för frisör till mig, mamma och 3 tärnor. Är inte det mycekt? eller det är kanske det det kostar.. men 2000kr / uppsättning...tja, jag tycker det låter dyrt!

    Nä, nu ska jag fortsätta att beställa hem gratis tapetprover till alla mina vänner! (man kan ju bara beställa 1 gratis var...ahhaah). Det ska bli vigselprogram som solfjäder!
    Kram! 

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012