• alexandrasjoberg85

Solsång + utgångsmarsch

Jag skulle vilja ha tips på en bra solosång till vigseln? Även utgångsmarsch?

• Svar på tråden Solsång + utgångsmarsch
  • Sandra och Joakim

Gällande  solosången, finns det kanske någon låt som är "ni"? Vi ska försöka hitta någon som kan sjunga vår låt i kyrkan efter att vi blivit man och  fru =)

• fruhgan

Vi hade temat från Skärgårdsdoktorn som ingångslåt och Änglagård som utgångslåt.
    Vi hade en sångare/musiker som sjöng och spelade två låtar, Ted Gärdestads "För kärlekens skull" och Ulf Lundells "Kärleken förde oss samman".
    Ett tips om man har kyrklig vigsel på våren eller sommaren är psalmen "På bröllopsdagen ber vi" som sjungs till samma melodi som "Den blomstertid nu kommer", den och många andra låtar finns här:
    kyrkomusik.se/vigsel.php
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx

• Marylojs

För kärlekens skull har jag fastnat för och vill ha i kyrkan, den och en till.

• Jeanette853

Min dotters flickkör ska sjunga "What are words" i kyrkan =)

• Jeanette853

Inmarschen blir ev "without you" med Uscher =) Kan bli skoj, lugn början med en "flip-out" Min m2b vet ej det, så jag ska ha nån som filmar bara hans reaktion när jag börjar "knas-dansa" längs altargången haha Han ska stå framme vid altaret...
    Och så körsången under vigseln *What are words-Chris Medina
                                                                 *Du och jag-Sara Löfgren
    Sen knåpar jag ännu på utmarschen =)

• daniiel

Jag tycker det beror mycket på hur ni är som personer, vad ni gillar och även hur er vigsel är. Är den väldigt traditionell? Viger ni er kyrkligt eller borgerligt?

Personligen tycker jag orgel (när det finns) är det absolut finaste alternativet :) På tex kyrkomusik.se kan man lyssna på ett utval låtar i orgelversioner.

När det gäller solosång tycker jag ni ska tänka igenom om ni har, som de skrivit ovan, någon låt som är ni. Ni kan ju nästan välja vad som helst. Gillar ni rock? Välj en lite rockigare låt. Gillar ni pop? Ta en poplåt osv osv.

Vi hade:

Ingång - på orgel
    Mats Paulson - Visa vid vindens ängar

Solosång - med gitarrkomp
    Maria Mena - I was made for loving you
    Katie Melua - Nine million bicycles

Psalm - pianokomp
    En vänlig grönskas rika dräkt (psalm 201)
    På bröllopsdagen ber vi (melodi: Den blomstertid nu kommer)

Utgång - på orgel
    Björn Isfält - Änglagård

Det var alltså våra val, som vi gillade och kompromissade oss fram till. Andra skulle ju dock aldrig någonsin välja samma musik som vi, för smaken är ju som baken ;)

• lia

Vi tänker ha Underbart av Kallle Moraeus som utgångsmusik, den finns som exempel på kyrkomusik.se. Sen funderar vi på You are the sunshine av Stevie Wonder.... Men det är svårt att välja!!!

Svar på tråden Solsång + utgångsmarsch