Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

    Ingång i kyrkan!!!?????

    AnnC81 skrev 2011-11-02 13:16:44 följande:
    Absolut!
    En rent nyfiken fråga, ta inte illa upp...
    Om du var på en väns bröllop där brudparet valt att bruden går fram med sin pappa, hur skulle du som gäst känna då? Skulle du sitta där och reta dig på symboliken som du tolkar, eller skulle du tycka det kändes helt ok och tycka det är fint ändå och vara glad för din väns skull, för att de har valt att ha det så?
    Som sagt valde vi att gå in tillsammans vilket var helt självklart för OSS, men på min väns bröllop som gick in med sin pappa kunde jag liksom känna kärleken och hur nära de stod varandra hela familjen och tyckte det var fint på sitt sätt. Som sagt, alla kanske inte tolkar som jag, men jag är ganska öppen av mig... därför jag är nyfiken, även om jag fortfarande står fast vid att man ska skita i vad andra tycker och köra på det man känner sig mest bekväm med själv.
    21 maj 2011
    Här kan jag berätta om ett samtal som jag råkade bli vittne till. (Jag var inte inblandad.)
    Två äldre damer  satt och diskuterade vilket fint bröllop de hade varit på i helgen. Underbar musik, god mat, vackert väder, vacker brud osv. osv. men plötsligt:
    "Jag kan bara inte förstå att hon gick in med sin pappa!"
    "Nej usch, så tråkigt, men hon står ju sin pappa väldigt nära, fast det hade vi ju vetat ändå."
    "Ja, det är verkligen inte trevligt, men Xxxxxx är ju en så fin flicka, så hon kan inte ha vetat om vad det betyder."
    "Nej, prästen borde verkligen ha informerat henne."

    Här vänder de båda sig till prästen som ritter vid samma bord och ger honom en rejäl avhyvling för att han inte hade stoppat detta. Han försökte förgäves berätta att han hade informerat om att överlämning symboliserar en unken kvinnosyn som han absolut inte står för men attt bruden ifråga vägrade ge med sig och han kände sig tvungen att ställa upp.
    Damerna vägrade tro honom, för Xxxxx är en så trevlig flicka, hon skulle aldrig ha genomfört detta om hon hade förstått!
    Prästen mådde uppenbarligen dåligt av att dels ha gått emot sin egen övertygelse och dels över att behöva stå till svars för de äldre församlingsborna.

    Alltihop avslutades med att de båda damerna sinsemellan kom överens om att aldrig någonsin berätta för bruden Xxxxxx vad de tyckte om detta.
  • Aleta

    AnnC81, en anledning till att det finns många som upprörs är troligen att jämställdheten inte är så självklar som många kanske tror.
    Framförallt räcker det med att man lyfter blicken lite, lite grann. Man behöver inte ens lämna Sverige för att finna tusentals ungdomar som tvingas in i äktenskap.

    Kanske kan en ynka liten brudöverlämning verka oviktig och något som inte alls spelar någon roll men jag t ex tror att de symboler vi spelar upp inför barn och andra bränner in en liten undermedveten bild av hur saker och ting "ska" vara.

    Att det blir allt vanligare att bruden lämnas över av sin far till sin man tycker jag är oerhört synd. Speciellt med tanke på att den svenska traditionen att gå in tillsammans är näst intill unik i världen.
    Jämställdheten i Sverige är ju också bland den bästa i världen, kan det finnas ett samband mellan små, små saker i vår vardag och vårt sätt att tänka? Det tror jag.

    Sedan tycker jag att man ska respektera att det inte är OK för alla med överlämning i kyrkan. Vill man ha detta bör man välja en privat, borgerlig ceremoni.
    Jag tycker att det var förkastligt att kronprinsessan gick in med sin far. Det var först efter starka påtryckningar som hon bara gick halvvägs. Ärkebiskopen avrådde ju, men han kände väl inte heller att han kunde vägra helt och hållet. I mina ögon tappade Victoria trovärdighet som symbol för Sverige. Vill hon syssla med sådant så får hon göra det på egen bekostnad och inte som en symbol för det land jag lever i. Jag gick från att vara rojalist till att vilja avskaffa kungahuset.

    Det kan vara bra att veta hur pass starkt många känner inför detta fenomen. Då vet man åtminstone vad man ger sig in på och vad somliga kommer att tycka att man representerar.

    Att man skiter i vad andra tycker är upp till en själv, men det finns många som aldrig har funderat över betydelsen och att inte få veta detta förrän efter bröllopet vore synd. Jag själv skulle vill veta vad mina val innebär så att jag kan ta informerade beslut.

    Tänk vilken mardröm att ha haft brudöverlämning och i efterhand inse och hålla med om betydelsen. Då skulle ju minnet av ens bröllopsdag få en smutsfläck i kanten. 

    Det finns många tjejer som har ändrat sig här på BT när de har fått veta innebörden (för många) och valt att istället gå in tillsammans. Jag tror också att när många rannsakar sig själva och inser att överlämningsbilden till stor del kommer från filmer som inte är svenska och att man faktiskt aldrig har sett ett svenskt bröllop så börjar man ifrågasätta  varifrån man får sina influenser och att det är något speciellt att ha unika traditioner sett ur ett globalt perspektiv.

  • Aleta
    AnnC81 skrev 2011-11-03 10:08:40 följande:

    Intressant Aleta!

    Ja visst kan jag hålla med om att det här med jämställdheten kanske är mer självklar i Sverige än i andra länder, och att det kanske inte är självklart för alla ändå. Men finns det då inte andra sätt att kämpa för detta på i så fall, utan att det ska behöva påverka någons bröllopsdag? Att en brud går in med sin far kan ju lika gärna representera kärlek?

    Och varför är det just i kyrkan som detta inte skulle vara ok, men ok i samband med en privat, borgerlig ceremoni? Gäller inte det här med jämställdheten då? 

    Ja visst är det bra att veta att det tydligen finns måndag som tar detta väldigt seriöst, så man kan ta ett beslut utefter det. Tycker ändå det är synd att någon som kanske egentligen vill ha det på ett visst sätt kanske inte vågar gå emot strömmen för att få den upplevelse som känns mest rätt för just de. 


    21 maj 2011
    Jo, det finns massor med andra sätt som man också kan jobba med. T ex att sockar på ICA är uppdelade i flick- och pojksockar, att flickkläder är tajtare, tunnare och opraktiska medan pojkläder saknar glada färger men har desto fler dödskallar. För att nämna något.
    Jag tycker att man måste ge sig på alla områden på bred front.

    Vad gäller just kyrkan så är vigselgudstjänsten offentlig och öppen för alla, därmed gör man ju ett mer offentligt än privat statement. 

    Sedan tror jag inte att man går emot strömmen direkt om man väljer brudöverlämning, det är ju jätteinne nu verkar det som och fler och fler väljer det. DÄrmed blir det ett problem mot om bara ett fåtal skulle göra det.

    Om det verkligen vore så att i 50% av överlämningsfallen var det brudgummen som lämnades över till sin väntande brud så skulle symboliken urlakas, men fråga en kille om han vill bli eskorterad fram till altaret och reaktionen blir nog inte speciellt positiv. Det ska stås på egna ben och man är väl inget kolli eller helt viljelös och man kan ju ses som en toffel (underlägsen kvinnan).
    En tanke bara:
    Om mannen reagerar så, varför gör inte kvinnan det? Uppenbarligen finns det en symbolik av svaghet och underkastelse som en man ser om han sätts i den situationen. 
  • Aleta
    pierredouglas skrev 2011-11-04 08:50:25 följande:
    Jag tycker att det är fint med hela grejen. För mig det symboliserar att farsan litar på mannen att han ska ta väl hand om sin lilla flicka. Vem vill inte få en sån förtroende? Visst är det inte fint och betydelfullt?
    Nja, jag håller inte med. Ta hand om? man är väl ingen hundvalp heller?

    Nej, som sagt hur reagerar man om mamman leder fram brudgummen till den väntande bruden så att hon kan ta hand om honom i framtiden.
    "Varsågod, ta hand om min lille son åt mig nu?"
    Det känns inte så fräscht, eller hur? 
  • Aleta
    knyttan skrev 2011-11-04 18:39:59 följande:
    Jezzzzzzzzzz, brudöverlämningsdebatt igång igen på BT!!!!!

    Folk som är smarta, välutbildade och har tänkt över saken lite har inte brudöverlämning, så enkelt är det.
    Linda Rosing hade brudöverlämning.

    Nuff said.


    Det var nog ett av de mest komprimerade inlägg i debatten jag har läst.
    Nu lär det bli åka av i tråden!
  • Aleta
    AnnC81 skrev 2011-11-05 19:42:29 följande:
    Så Kronprinsessan är inte smart, välutbildad och har inte tänkt över saken. Ok. Alltså det är ju ingen tävling det här, det handlar om olika sätt att tolka. Och det får faktiskt respekteras, och sluta blanda in massa feministiska aspekter, varför måste allt överanalyseras så jäkla mycket. "nuff said". Lämnar tråden, lycka till!
    21 maj 2011
    Knyttan sa inte att alla tre kriterierna måste gälla.

    Kronprinsessan lär ju vara välutbildad, så den kan vi stryka.
    Eftersom ingen av oss känner henne har vi väl svårt att uttala oss om de båda andra villkoren; smart och/eller genomtänkt.

    Nej, skämt åsido. Vi är alla olika och drar därmed även olika slutsatser av informationen vi får.

    Om vi ska vara lite allvarliga så tycker jag verkligen att man måste tänka på jämställdhet och jämlikhet alltid. I alla fall bör man ha det i bakhuvudet så att det går snabbt att plocka fram.

    Som exempel kan man se att så snart det blir sämre tider så ökar främlingsfientligheten. Vi behöver någon att skylla på. Då kryper det fram otäcka strömningar i samhället som om vi inte är alerta kommer att bli svåra att stoppa i tid. Se vad som hände i Tyskland. före andra världskriget. Hur det byggdes upp och hur vanligt folk inte sa stopp och till slut var det för sent att säga stopp.

    Det samma gäller jämställdhet mellan könen, bevakar vi inte det (åt båda håll) så är det lätt att vi får en försämring, speciellt med alla influenser från kulturer (t ex USA) med sämre jämställdhet än här.
     
  • Aleta

    Det skulle faktiskt vara väldigt intressant att få höra några blivande brudgummars tankar vad gäller idén att de skulle bli överlämnade till sin väntande brud.

    Om nu brudöverlämning är en fin gest så bör även brudgumöverlämning vara det.
    Varför ska bara brudar få göra detta fina?
    Jag såge gärna att överlämning av mannen ökade i samma takt som överlämning av kvinnan.  

  • Aleta
    Future Mrs S skrev 2011-11-05 22:24:56 följande:
    Ja men det vore nog en bra ide för många svärmödrar att släppa taget lite där och då eller hur? ;D ;D hahaha
    Bra ide!  
    Ja, i det fallet kunde det verkligen bli en symbol för ett nytt liv...utan mammas inflytande...  
  • Aleta
    Soldemor skrev 2011-11-07 09:54:58 följande:
    Just det där försökte jag ta upp med en påstridig brud, om inte maken då skulle gå in med någon av sina förädrar. Hon blev jättearg och tyckte att jag provocerade (nåja, lite gjorde jag kanske, men bara för att få igång en diskusison kring detta) men kunde inte komma med ett konkret svar.
    Fast tack och lov, har jag lyckats "omvända" en hel del till att gå in tillsammans eller iaf utan förälder.
    Hur ofta, ungefär, har du brudpar som vill ha överlämning? 
    Ni har ingen gemensam policy hos er för om ni tillåter det eller ej som en del församlingar har? 
  • Aleta
    Soldemor skrev 2011-11-08 10:12:15 följande:
    Några per år, tror jag. Tyvärr har vi ingen policy, vilket jag saknar och stiftet har inte heller sagt något. Och det är trist att behöva diskutera detta, men ack så nödvändigt!
    Jag förstår att det inte kan vara så lätt alla gånger.
    En gemensam policy underlättar ju otroligt. Då har man något att luta sig emot när det börjar storma... 
  • Aleta
    Trivia skrev 2011-11-09 22:25:09 följande:
    Okej...hänger inte riktigt med i det resonemanget. Men å andra sidan kan man inte förstå allt...
    Jag tror t ex att barn som är på ett bröllop och ser en brudöverlämning undermedvetet programmeras till en viss kvinnosyn.
    Javisst, just den där brudöverlämningen är bara några få rader i programkoden, men den påverkar! 

    Bröllop är ganska starka saker med starka känslor och starka symboler. Därför gör det intryck.

    Jag brukar berätta om några släktingar i USA.  En mycket stark, självständig kvinna emigrerade dit från Sverige. Idag är hennes barnbarn en kvinna som acceterat att vara sin man underlägsen, för så ska det vara. 
    Jag är helt säker på att detta beror på samhället de lever i och inte på uppfostran.  
  • Aleta
    Krissem skrev 2011-11-09 17:09:01 följande:
    Det finns så mycket konstiga gamla traditioner som kan symbolisera så himla mycket knasigheter, så jag begriper inte varför just brudöverlämning väcker så starka känslor. Gör något vettigt som gör skillnad för samhället istället.
    Tror eller ej, men det är precis det vi tror att vi håller på med!
  • Aleta
    Krissem skrev 2011-11-09 17:09:01 följande:
    För mig finns det en väldigt enkel anledning till att jag kommer gå in tillsammans med min pappa: Han frågade om han fick ledsaga mig till altaret.
    Eftersom jag vet att det skulle göra honom lycklig, så svarade jag och min fästman ja.
    Precis samma sak hände mig.
    Min älskade pappa frågade om han skulle överlämna mig. (Han hade också sett Hollywoodfilmer.)
    Jag sa instinktivt nej till det. Detta var när jag var yngre och jag ångrar mig verkligen inte trots att pappa är död och jag saknar honom innerligt.

    Jag vet nämligen att det hade varit ett pinsamt minne för mig med tanke på hur han levde och hur han kämpade för att släppa in kvinnor i gubbvärlden han verkade inom (oftast ett helt hopplöst företag, men han försökte verkligen).  Hans uppfostran fick mig att säga nej. Det stämde inte med de värderingar jag hade fått lära mig. 

    Så vi är alla olika.
     
  • Aleta
    Krissem skrev 2011-11-09 17:09:01 följande:
    Och sluta vara så elaka, framförallt ni föredettingar som haft ert roliga och uppenbarligen inte kan ta er ur "bröllopsplanerarkulten" än.
    Vi måste ju uppenbarligen vara kvar för att visa var skåpet ska stå...

    Nä men, det här är ett klassiskt exempel på hur man försöker reducera en motståndare med oönskade åsikter.
    Ett klassiskt sätt att framförallt bemöta feminister som tyvärr anammas även av kvinnor.
    Det är nämligen väldigt lätt att få tjejer att ge sig på varandra och klösas lite verkar det som.

    Jag tackar alltid min man för att han lärde mig att se igenom sådant här och förhoppningsvis inte själv ramla dit. Det var när jag gjorde det som han tydligt visade vad som pågick och hur skickligt debatten har gått genom tiderna mot just feminister på ett sådant sätt att det är helt OK att ge sig på deras karaktärer. Tänk bara hur snabbt det pratas om att manshatare och annat trams.
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-11-10 00:13:21 följande:

    Jag hade lämnat den här tråden för länge sedan efter att ha gett min syn på brudöverlämning och förklarat varför vi hade det. Men nu blev jag inslängd på ett nattpass på jobbet för första gången på ca 3 år och för att hålla mig vaken så kikade jag in i lite gamla trådar här.


    Jag ska inte ge mig in i debatten igen om brudöverlämingens varande eller icke varande. Eller dess betydelse, för där har jag redan sagt allt jag har att säga.
    Men jag läser och förundras över att diskussionen blir så hetsig.
    Även om jag är relativt neutral (även om vi hade överlämning själva) så måste jag säga att jag instämmer i Aniara4, passionsblomman, Silketuss, Norrskensflammans och många andras åsikt om diskussionsmomentet i sig.


    Att säga att "jamen jag tycker så" eller "ni är elaka" eller klanka ner på någons utbildningsnivå för inte diskussionen framåt, oavsett vilken sida i debatten man står på.


    Ni som är för brudöverlämning - ni kanske kan fundera över hur man skulle kunna ändra betydelsen av överlämningen i allmänhetens ögon? Vad borde brudöverlämning stå för i dag, och borde även mannen då föras fram till altaret av sin mamma/ pappa?
    Eller är det något annat som borde förändras i den ritualen?

    Ni som är emot brudöverlämning kanske kan fundera över hur brudöverläming står sig emot dagens samhälle med starka kvinnor med egen bestämmanderätt. Borde inte en stark kvinna kunna bestämma själv vem hon vill gå längs altargången med, utan att det symbolerar något mer än ett kärleksfullt förhållande till sin far/ mor/ bror/ syster? Och hur skulle man i så fall kunna komma dit?
    Och hur skulle man kunna få de starka självständiga kvinnorna att välja att gå in tillsammans med sin make av egen fri vilja när romantiseringen genom dessa Amerikanska bröllopsfilmer översvämmar oss?

    Svenska Kyrkan har varit föregångare för många "nymodigheter" som andra samfund inte ens har kommit fram till i dagsläget. Men i vissa fall är den också bakåtsträvande eller har fastnat i ett synsätt som nästan kan upplevas som trotsigt.
    Det ligger ju även i Kyrkans intresse att modernisera sig, men givetvis utan att ge avkallelse på vad Kyrkan står för.
    Dock måste jag säga att jag tycker att det är värre med de som vill ha Kyrkan som en vacker kuliss "men få plocka bort det där snacket om Gud" - Än de som väljer brudöverlämning. Kyrkan handlar ju om Gud och kärlek om man går in på de essentiella bitarna. Kvinnans rätt i samhället är ju inte en trosfråga (no fun intended Flört) om man ska hårddra det.
    Har kyrkan gjort sitt för kvinnornas frihetskamp?
    Nej jag tror inte det... deras engagemang är fortfarande viktigt. Men är det lika viktigt som för 50-100 år sedan?
    Fokus nu borde kanske ligga på samkönade äktenskap, och allas rätt att vigas inför Gud och dennes församling?
    Bara lite tankar i natten... Vet inte ens om jag kommer svara på detta om någon har åsikter om det jag skrivit. Jag ville mest ge en tankeställare och försöka styra tillbaka debatten till sak, istället för som vissa verkar tycka att den ligger på - person...


    Bra inlägg i debatten!
  • Aleta
    Trivia skrev 2011-11-10 22:19:45 följande:
    Okej...då är jag i alla fall med på vad som menas. Även om jag inte riktigt håller med om att man (om man tar ditt exempel med barnen) kränker barnen i fråga. Däremot att man inte föregår med speciellt gott exempel.
    Nej, nej inte kränker man barnen! Det skrev jag verkligen inte att jag tyckte.

    Jag tror att man genom sina handlingar och det man visar upp ger en världsbild till barnen. I det pussel man bygger upp genom åren så blir detta en pusselbit med en ojämnställd kvinnosyn. Hur starkt det påverkar och i vilken riktning kan vi aldrig veta, bara tro. Alltså tror jag att det sår små frön till att acceptera ojämlikheter mellan könen i vuxen ålder.
  • Aleta
    Soldemor skrev 2011-11-10 14:22:55 följande:
    Tack från hjärtat från en annan som inte heller borde vara här i så fall!
    Nej, vem har väl nytta av en präst på ett bröllopsforum...?  

    Jag är åtminstone mycket tacksam för att du och kollegor till dig lägger av er tid på detta forum till glädje för andra.
    Jag är också tacksam för alla föredettingar, intresserade och annat löst folk (eller hur vi ska beskriva oss) som har råkat hamna här och så klart alla som är i planeringsprocessen. Alla olika människor och med olika åsikter som gör att det kan bli intressanta diskussioner ibland.
  • Aleta
    Trivia skrev 2011-11-12 20:48:39 följande:
    Nej nej... Blev nog lite missförstånd här...
    Du hade citerat mig i ett inlägg där jag skrev att jag inte riktigt hängde med på varför man kränker andra genom att ha brudöverlämning. Så det var det jag trodde att du förklarade... =)

    Men annars håller jag med dig i det du skriver.
    Ja, nu ser jag. Då är vi på samma våglängd igen.  
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????