• misspoetry

Hur har ni planerat bröllopsdagen?

Hej!
    Jag är nybliven medlem här och planerar bröllop i juni 2012. Jag tycker dock att det är svårt att planera dagen D rent tidsmässigt...

När vi skulle boka kyrka kunde jag välja mellan 13.30 och 16.30 (15 var tyvärr redan upptaget) så då fick det bli 13.30 då vi är rädda att 16.30 är försent eftersom en hel del äldre släktingar har 1-1,5 h biltur till kyrkan. Vår lokal ligger 20 meter från kyrkan så det blir inga större transportsträckor.Flört

Om vigseln börjar 13.30 så är vi färdiga runt 14, kanske borta vid lokalen runt 14:30 där vi tänkte bjuda på ett glas bubbel, men sen har vi ingen aning om hur vi ska lägga upp dagen.... Vi vill bjuda på buffé med hemmalagad mat, vin och öl till detta. Sen vill vi också gärna ha en efterrätts/kakbuffé med tårta och kaffe/avec till detta. (ca 50 pers).
    Bör vi börja med den riktiga maten? (känns så tidigt bara) och sen kakbuffén på kvällen eller bör vi börja med kakbuffé och ha middagen senare? (blir inte folk mätta på kakor då?). Känns som att det är många timmar att fylla upp, men det är det kanske inte?
    Så, alla duktiga och engagerade bröllopsplanerare som hänger här, har ni några tips och råd och hur ser ER tidsplanering ut? Skrattande

• Svar på tråden Hur har ni planerat bröllopsdagen?
  • Sandra och Joakim

Kaffe och kakor och sedan aktiviteter (tipspromenad med frågor om er?) och sedan lite mingel med fördrink och sedan middag? =) Eller blir det för utdraget kanske?

• misspoetry

Tipspromenad var ett bra förslag, ska kolla upp det Glad

• Egalia

Jag skulle också ta 16.30. Då blir det ju lagom att äta middag runt kl. 18 och dina långväga gäster har extra gott om tid på sig att ta sig dit. Jag förstår att du inte vill att det ska bli för sent för äldre gäster men samtidigt kan det ju  också vara skönt att dagen inte blir så lång som den tenderar att bli när bröllopet är tidigt. 

Dessutom är det ju som Januaribruden säger skönt att ha tid för förberedelser. Vi gifter oss 15.45 och jag tycker att det blir på håret att man ska hinna med allt innan...

• aniara

Och jag tycker du ska hålla fast vid 13.30! Vi har bokat "vår" kyrka kl 14. Vi räknar med vigsel till strax innan 15, sen mottagning ute på kyrkbacken i 20-30 min. Gästerna tar sig till festlokalen på en kvart, dvs de anländer dit ca 15.30. Där har de möjlighet att checka in på sina rum om de inte gjort det, mingla, kanske vila lite och vi tänkte även ordna en liten tipspromenad. Vi själva åker och fotograferar oss. Anländer troligtvis till hotellet ca 16.15. Då blir det brudskål och mingel med bubbel och lite snacks. Strax före 17 sitter vi antagligen till bords och då börjar middagen. Jag tror det kommer bli jättebra!

Jag hade inte haft kakbuffé innan maten, som du redan är inne på. Det gör middagen överflödig. Efter kakfrossa vill man hellre ha bara en smörgås på sin höjd. Jobbigt då att sitta vid middagsbordet och försöka pressa ner en flerrätters.

• jef

Vi gifter oss också kl 13.30, vi hade kl 16.00 att välja på men tycker själv att det blir alldeles för sent då vi vill fotografera oss efter vigseln.

Jag är dock lite osäker på hur tiderna kommer att se ut. Som det ser ut nu så kommer vi att åka och fota oss i ca 1 h. Då åker gästerna till vår festlokal, ca 20 min bilresa, där snittar och bubbel finns samt en tipspromenad/andra lekar/fotografering. När vi anländer blir det något välkomstal och jag räknar sedan med att vi sitter till bords vid 17.00 för middag och resten av kvällens festligheter Glad 

• daniiel

Vi gifte oss kl.13.00 och jag tycker det var perfekt :) Förstår inte varför man ska ha massa tid före? Vi hann gott och väl göra oss klara och även spendera en stund i kyrkan där vi övade på att gå osv. Dessutom var det riktigt skönt att ha fotograferingen efter vigseln, då man inte var så nervös och spänd längre, utan kunde släppa loss :)

Att man också hinner starta festligheterna/middagen lite tidigare är inget negative heller tycker jag, för vi fick ju då mer tid tillsammans med våra familjer och vänner :) Samt att våra mor- och farföräldrar, som valde att åka hem ganska tidigt (ca kl.21.00-22.00) hann vara med länge, det kändes kul :)

• Kicoline

Jag skulle köra bubbel och snittar först följt av tipspromenad/mingel ca 1-1,5 h. Sen är man riktigt upplagd för att hugga in på middagsbuffén följt av kakor och kaffe! Det finns en mängd enkla snittar som man kan göra, t ex tunnbrödsrullar med lax och pepparrot alt rostbiff med dijonsenap och rostad lök, körsbärstomater som man snittar och sticker i en liten bit blåmögelsost, smördegsruta med fetaost, vitlök och honung... Yummie! Lycka till!

• pernillaochhenrik

Javisst är det mycket att tänka på.. Jag håller på att bli tokig ibland med allt som ska planeras och läggas upp.. Men bra tips alla!

• Victoria

Jag tycker du ska ha kvar 13:30. Vi har planerat vigsel till 14 och vigslen blir klart strax före 15. Sen har vi riskastning efteråt vilket kanske tar max 30 min, sedan åker vi iväg på fotografering och medans trasporteras våra gäster till lokalen som ligger ca 10 min från kyrkan. Där har vi förberett tipspromenad, "bröllops vett och etikett frågesport" och cava. Tror det kommer ta runt 1 timme med fotograferingen och vi kommer till lokalen till ca 16:30 - 16:45 och då blir det lite mingel och sen middag vid 17! Tror det kommer bli bra

Tror dock på att ni borde ha kakbuffén efter maten för som du säger kommer nog gästerna äta sig mätta på dom. Men ni kanske kan ha några små snittar att bjuda på till bubblet?

• misspoetry
    Kicoline skrev 2011-10-30 22:29:01 följande:
    Jag skulle köra bubbel och snittar först följt av tipspromenad/mingel ca 1-1,5 h. Sen är man riktigt upplagd för att hugga in på middagsbuffén följt av kakor och kaffe! Det finns en mängd enkla snittar som man kan göra, t ex tunnbrödsrullar med lax och pepparrot alt rostbiff med dijonsenap och rostad lök, körsbärstomater som man snittar och sticker i en liten bit blåmögelsost, smördegsruta med fetaost, vitlök och honung... Yummie! Lycka till!
    Ja det där låter som ett väldigt bra upplägg :) Det tror jag faktiskt att det får bli.
    Jag tror att vi behåller 13:30 för en tanke är att om vi hinner färdigt med mat och kakbuffé innan klockan är allt för mycket så hinner vi dansa några timmar extra och slipper komma till hotellet kl 06. 

Verkligen kul att läsa om allas planering!  Det e ju så mycket att tänka på och svårt att uppskatta tider.

Svar på tråden Hur har ni planerat bröllopsdagen?