• marsbruden

Måste man ha vit långklänning?

Jag ska gifta mig i mars efter 16 år och två barn tillsammans med min sambo.  Vi vill ha en liten enkel ceremoni med bara de närmaste (ca 20 pers) och sedan åka hem till vårt hem och äta middag tillsammans hela gänget. Jag tror inte en traditionell vit långklänning är nåt för mig. Det passar liksom inte in. Jag undrar om det är fler än jag som känner så och tänker göra så? Kan man ha en knälång färgglad klänning istället? Blivande maken vill ha vanlig enkel kostym.
    Nyfiken på hur ni andra tänker.Glad

• Svar på tråden Måste man ha vit långklänning?
  • Trivia

Jag har tänkt tanken men kommer nog att ha en vit klänning ändå...kanske med något inslag av färg. Men det finns väl inga måsten över huvud taget när det gället hur man vill ha sitt bröllop...

• Våffelstugan2012

Tycker inte heller att det finns några "måsten". Du ska absolut välja en klänning som du kommer känna dej bekväm med och som du tycker passar. Vi kommer gifta oss i feb och då ska jag ha en stickad klänning (med lite "fjällkänsla i", då vi gifter oss i fjällen och vill ha after ski tema).

• Jag han
    äsch då.. Inte måste man ha en klassisk brudklänning.. Visst, jag hade en på vårt bröllop. Det var ett vanligt klassiskt bröllop. Men vad sjutton, alla måste väl inte bära samma sorts klänning?! Man gifter sig av kärlek. Tycker inte att man måste bära en viss klädsel för att få sin man. Oavsett vad man bär så blir man ju gift! Ha precis det du känner för. Du ska vara nöjd och bekväm i din klädsel!
  • augustesen

Jag tycker aldrig att de finns några "måsten" utan det är ER dag, ni får göra exakt som ni vill och förhoppningsvis blir ni lyckliga!
    Har sett massa vackra bilder där bruden har färgglada klänning i alla olika längder - otroligt vackert det med! Känslan sitter ju inte i klänningen :)

• cuteanniis

Jag hade en lång klänning.. men den var rosa.. å jag kände mej som en brud även om den inte var vit Flört

• Jessikad

Jag ochmin blivande har känt varandra i 20 å¨r , vi har varsitt barn på vardera håll och jag har varit gift innan. Det blir borgerlig vigsel, partaj med kompisar och lite släkt och grå klänning! Det blir toppenbra tycker jag!

• AndroSid

Klart man inte måste ha en vit klänning!
    Jag ska ha en grön långklänning istället :)

• marsbruden

Tack för era svar! Nu känner jag mig stärkt i min tanke om att inte ha vit klänning. Vi tänker ändå gifta oss kyrkligt i ett litet kapell så jag har funderat över om det skulle vara opassande med en icketraditionell klänning.

• phantom pixie

Detta kanske kan avhjälpa.

Den vita bröllopsklänningen tog i storskaligt bruk efter drottning Elizabeth av England valde att bära en vit lång klänning till vigseln. Innan dess hade klänningarna på bröllop främst varit röda elelr gröna. Detta med vitt (symboliserar renhet jungfrudom) blev en stor trend och flera hakade på, idag är det vanligt att kopiera hela kändisklänningar, ex. klänningen Kate Middleton bar på sitt bröllop sålde slut i alla affärer kort tid efter det.

Så med detta hoppas jag kunna hjälpa med ditt dilemma. Den vita "traditionella" klänningen är alltså inte så traditionell. Viktigast är att du hittar en klänning du trivs i och känner dig vacker i, eftersom det är din dag.

• Norrskensflamman

TS: Nej det måste man verkligen inte!

Förstår precis hur du känner. Jag hade samma funderingar. Men det blev en vit, lång, men enklare klänning. Min kompis som gifte sig hade en vinröd lång halterneckklänning. Jättesnyggt. Och det finns ju massor med snygga, lite kortare klänningar också.

• Tuttan80

Jag o min sambo har oxå varit tillsammans i många år (15år) vi gifter oss april nästa år o ska oxå ha ett litet bröllop med dom närmsta o sen ska vi vara i lokalen på gården med buffe mat o bara ha det trevligt=)

Min sambo ska oxå bara ha en vanlig kostym från dressman o ja ska ha en silvergrå klänning som går ner till knäna=)

Det kommer bli så bra=)=)

• daniiel

Klart du inte måste ha en vit eller lång klänning :) Ha det du känner dig fin och bekväm i :)

Personligen tycker jag dock kanske att ljusa klänningar passar bättre, tex denna i beige/puderrosa tycker jag är helt underbart vacker :)

www.hm.com/se/product/93112

Svar på tråden Måste man ha vit långklänning?