• lovis80

Kan man ha denna klänning på ett bröllop.

Min syster ska på bröllop i Norge om ca 1 mån, passar denna klänning. Tyck till!! nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/little-mistress-1053/bandeau-tie-dress-204835-46/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man ha denna klänning på ett bröllop.
  • FelizLane

Den är fin, och klädkoden fin då borde den gå under fin :)

• FelizLane

Förväntar man sig något annat när man skrivit fin då tycker jag det lite är brudparets eget fel.. om dom typ förväntar sig långklänning eller nått..

• Margaux
    ClaraH skrev 2011-10-06 06:15:21 följande:
    Det betyder det inte alls. Jag har bara stött på de dumheterna här. Just för att mota denna dumhet borde alla ha rött på bröllop.

Klart man kan ha rött.
    Jag bor i Norge och här är det en vedertagen "sanning"...
    Jag hade en GAMMAL ex på mitt bröllop och flera av mina kompisar skämtade med honom och frågade var den röda slipsen eller sockorna var....
  • Margaux
    Margaux skrev 2011-10-06 09:41:34 följande:
    Jag hade en GAMMAL ex på mitt bröllop och flera av mina kompisar skämtade med honom och frågade var den röda slipsen eller sockorna var....
    Sen får man ju bestämma vad man vill ha på sig själv!!
  • aniara
    Margaux skrev 2011-10-06 09:41:34 följande:
    Titta på bilder från ett kunglig brøllop så kommer du se att det kryllar av røda klänningar. Det finns människor i Sverige också som bestämt hävdar att den betydelsen finns och är vedertagen, men kom igen - VARFØR skulle man vilja skylta med att man legat med brud eller brudgum? Jag ska ut och äta med mina norska kollegor ikväll, varav en gifte sig i somras, så jag ska nog passa på att fråga dem då vad de säger om det.
  • lovis80

Aniara, Fråga gärna, kan bli lite tokigt om det är en "sanning" i Norge:)

• Aniara4

Jag vet inte hur utbredd idén om att röd klänning skulle säga något om ens tidigare sexliv är i Norge, men jag tycker Magdalena Ribbings svar är klockrent för svenskt bruk i alla fall:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/09/19/brollopsrott/

Sen tycker jag nog ärligt talat att man ska vara lite mer påklädd på ett bröllop. Knälång kjol (om klädkoden är kavaj eller motsvarande) och täckta axlar om det är en kyrklig vigsel.

Generellt kan jag tycka, klädkoder åsido, att man kan ha kort kjol ELLER djup urringning, båda delarna tillsammans ser... billigt ut. Men det är ju bara min åsikt. (Tror dock inte att jag är helt ensam om den.)

• aniara

Aniara4, jag håller med dig i sak men nu är ju inte den här klänningen djupt urringad. Och klädkoden var tydligen "fin", dvs odefinierad.

• aniara

Jag gjorde en snabb googling på "rød kjole i bryllup myte" och fick massor med träffar. Som väntat var det ett flertal som verkligen trodde på myten men också många som insåg att det är just en myt. Precis som i Sverige alltså. Men jag ska førsøka komma ihåg att fråga mina kollegor också.

• Karoliin

Tycker att klänningen ser jättefin ut !
    Jag tycker att om man bara håller sig till klädkoden så ska man väl kunna ha det mesta :)
    Är väl lite olika.. Var på ett bröllop förra hösten och ALLA tjejer/kvinnor hade svart! förrutom jag då.. för svart skulle man ju inte ha på bröllop ( hade jag fått höra )

Så man ska nog inte lyssna på alla dessa ska.. :)

Svar på tråden Kan man ha denna klänning på ett bröllop.